۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 1447
کد خبر: 85596818
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

فیلم | بلای آتش بر اراضی کاکاوند "دلفان" در نبود تجهیزات اطفا

خرم آباد - ایرنا - آتش‌سوزی مکرر در جنگل‌ها و مراتع بخش "کاکاوند" شهرستان دلفان و نبود امکانات و تجهیزات اطفا یک معضل جدی و نگران‌ کننده است که نیاز به توجه فوری دارد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا تابستان امسال آتش سوزی های متعددی در مراتع و جنگل های بخش کاکاوند به وقوع پیوست از جمله اینکه کوه "چیادوزان" با درختان جنگلی کهنسال در این ایام از خشم آتش بی نصیب نماند و با اقدام برخی افراد به صورت عمدی یا سهوی بسیاری از درختان این کوه به خاکستر تبدیل شدند.

عامل بسیار مهم این آتش سوزی ها به جز چند مورد جزئی در گرمای سوزان مردادماه تابستانی سال جاری، عامل نیروی انسانی است که متاسفانه عده ای آگاهانه و یا از سر فقر فرهنگی آتش به جان درختان و مراتع می اندازند تا شاید اندک زمینی برای کشت محصول خود فراهم کنند و یا چند کیسه ذغال تهیه نمایند.

کوه چیادوزان، باغ کره (باولین) و منطقه چشمه آبگرم در کاکاوند غربی از مناطق جنگلی این بخش است که عوامل انسانی و طبیعی تیشه به ریشه این درختان زده اند و در صورت ادامه این روند باید فاتحه سرسبزی این مناطق جنگلی را خواند.

به گفته مسوولان حدود ۸۰۰ هکتار جنگل، مرتع و اراضی کشاورزی این منطقه امسال در آتش سوخته اما منابع محلی و ساکنان روستاهای این بخش معتقدند وسعت حریق، بیشتر بوده است که به هر روی این آتش‌سوزی‌ها نه تنها به محیط زیست آسیب می‌زنند، بلکه زندگی بسیاری از موجودات زنده و همچنین معیشت ساکنان محلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

امکانات و تجهیزات ناکافی مهار آتش سوزی

نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق در این منطقه باعث شده است آتش‌سوزی‌ها به سرعت گسترش یابد و کنترل آن‌ها دشوار باشد.

دستگاه متولی در این زمینه آتش نشانی شهرداری هفت چشمه مرکز بخش کاکاوند است که کارکنان آن با امکانات و تجهیزات محدود و ابتدایی خود شبانه ‌روز تلاش می کنند و همت خود را برای مهار آتش سوزی ها بکار می گیرند.

شهردار هفت چشمه در این خصوص به ایرنا می گوید: آتش نشانی این شهرداری امکانات و تجهیزات لازم را برای پوشش یک بخش وسیع با ۷۵۰کیلومتر مربع وسعت و ۱۳۵ روستا ندارد که بایستی جهت تقویت امکانات و تجهیزات مورد نیاز این شهرداری با نگاه ویژه، اقدام شود.

«یونس عسگرپور»افزود: تنها وسیله نقلیه این شهرداری یک ماشین آتش نشانی با ظرفیت هزار و ۲۰۰ لیتر است که به هیچ وجه نمی تواند پاسخگویی آتش سوزی در مناطق سخت گذر این منطقه باشد.

به گفته شهرداری هفت چشمه بیش از ۵۰ ماموریت مهار آتش در مناطق جنگلی، مراتع و مزارع کشاورزی را طی سال جاری داشته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلفان نیز گفت: در بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان، عامل مهم آتش سوزی در عرصه های ملی این منطقه انسانی و تنها چند مورد جزیی به سبب گرمای مردادماه بوده است اما این اداره با کمبود امکانات، تجهیزات و ماشین آلات مواجه می باشد.

«محمدجوادعزیزی »افزود: کمربند جنگلی دلفان از شمال غرب تا جنوب غربی وجود دارد که بخش وسیعی از این کمربند سبز در بخش کاکاوند واقع شده و با توجه به وسعت این شهرستان، افزایش پاسگاه های حفاظت از منابع طبیعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی تجهیز دهیاری ها به دستگاه های دمنده را یک ضرورت دانست و بیان کرد: در این راستا مکاتباتی با معاونت امور عمرانی استانداری لرستان صورت گرفته است که امیدواریم به سرانجام برسد چراکه این دهیاران با این دستگاه می توانند در ابتدای آتش سوزی ها سریع عمل کنند و از گسترش آن جلوگیری نمایند.

ایجاد پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی در بخش کاکاوند، یک مطالبه اساسی

۱۲۰ هزار هکتار مرتع و ۸۰ هزار هکتار جنگل در شهرستان دلفان وجود دارد و چندین سال است که وعده ایجاد پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی در بخش کاکاوند توسط مسوولان داده شده اما وعده ها فقط در حد حرف و سخنرانی ها باقی مانده چراکه تاکنون اقدام مناسبی انجام نگرفته است.

این درحالیست که با توجه به وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربعی، ۱۳۵ روستای دارای سکنه، ۷۵روستای خالی از سکنه و وجود مناطق جنگلی و مراتع غنی، راه اندازی پاسگاه حفاظت از منابع طبیعی در دهستان کاکاوند غربی مطالبه اساسی مردم و ضرورت انکارناپذیر در صیانت از عرصه های ملی این بخش است.

به هر روی بخش مهمی از جنگل‌های دلفان دربخش کاکاوند واقع شده که ساخت و راه اندازی پاسگاه حفاظتی منابع طبیعی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تامین امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز اداره منابع طبیعی شهرستان دلفان برای افزایش پوشش و حفاظت عرصه های ملی ضروری و با توجه به وسعت بخش کاکاوند و تنوع زیستی آن لازم است مسوولان محلی و استانی با همکاری یکدیگر به تقویت زیرساخت‌های اطفای حریق در این منطقه محروم بپردازند.

اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و اراِئه آموزش‌های لازم به ساکنان منطقه برای بالا بردن آگاهی مردم درباره خطرات آتش‌سوزی و نحوه پیشگیری از آن نیز موضوع مهمی است که باید در دستور کار مدیران دستگاه های متولی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha