۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85596896
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زارعی: چهارمی علیپور در المپیک کمتر از مدال نبود

۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85596896
زارعی: چهارمی علیپور در المپیک کمتر از مدال نبود

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: قبل از المپیک و بازی‌های آسیایی رضا علیپور امکانات لازم را داشت و کسی بدون امکانات نمی‌تواند طلای هانگژو را بگیرد یا چهارم المپیک شود از سوی دیگر نمی‌توانیم منکر قابلیت‌های او باشیم چرا که ارزش چهارمی المپیک کمتر از مدال نبود.

رضا زارعی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره عملکرد رضا علیپور در بازی‌های المپیک پاریس، اظهار داشت: او عملکرد خوبی در بازی‌های المپیک داشت، به ویژه آنکه در مرحله نیمه نهایی فشار زیادی را تحمل کرد. رقبای او از اندونزی، چین و آمریکا و از رکوردداران جهان بودند و چندین بار رکوردهای کمتر از پنج ثانیه زده بودند و علیپور هم چندین بار در تمرینات زیر ۵ ثانیه رکورد زده بود اما آن فشار و سختی کار در المپیک باعث شد تا به سطح رکوردهای مطلوب دنیا هم برسد و نهایتا عنوان ارزشمند چهارمی را کسب کند.

وی افزود: علیپور در مسابقات قبل از المپیک چنین فشاری را کمتر تحمل کرد و اگر پیش از این رکورد کمتر از پنج ثانیه را در رقابت‌های رسمی می‌زد، قطعا می‌توانست در المپیک رکوردهای بسیار پایین‌تری بزند. الان هم او قابلیت‌های خیلی خوبی دارد.

پرداخت ۶۰۰ میلیون پیش از المپیک به علیپور

زارعی ادامه داد: بعد از بازی‌ها، کمیته ملی المپیک پاداشی را برای او و مهدی الفتی ملی‌پوش ژیمناستیک در نظر گرفت و هیات اجرایی مصوب کرد و به او پرداخت می‌شود. فدراسیون نیز ۱۲۰ میلیون پاداش به او پرداخت کرد و قبل از آن کمیته ملی المپیک و فدراسیون از اردیبهشت ماه تا قبل از المپیک هزینه‌های تمرینی و تشویقی بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان را به او پرداخت کرد. همچنین پاداش‌هایی از طرف شورای شهر قزوین و بخش خصوصی به او پرداخت شد.

علیپور حریف تمرینی مناسب باید داشته باشد

وی ادامه داد: رقبای رضا ورزشکاران مطرحی بودند و در المپیک، سنگ‌نورد آمریکایی ۲ بار رکورد دنیا را شکست و آن چیزی که باعث شد تا او رکورد دنیا را در دیدار رده‌بندی بشکند فشاری بود که رضا علیپور به آن ورزشکار وارد کرد. نمی‌توانیم بگوییم که چرا ۶ صدم کم آورد زیرا رقبای او قدر بودند و امکانات خوبی داشتند. سنگ‌نوردی در چین و اندونزی به عنوان رشته‌هایی است که سال‌ها زیرساخت‌های مناسبی دارند و رقبای خوبی نیز دارند و به همین دلیل ما نیز باید در کنار علیپور چند نفر را داشته باشیم تا رقابت ایجاد شود.

رضا با امکانات حداقلی به چهارمی المپیک رسید

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی خاطرنشان کرد: به طور قطع علیپور امکانات حداقلی داشت تا به چهارمی المپیک و طلای هانگژو برسد و فدراسیون پیش از هانگژو هم اعزام‌های علیپور را سازماندهی کرد و امکاناتی نظیر سنسور، گیره، استاندارد و حمایت خودکار را برای او تهیه کردیم و برای اینکه او مشکلات تمرین در فضای باز را نداشته باشد، هماهنگ کردیم تا در کنار مربی خود در همدان و مدتی در زنجان تمرین کند.

چهارمی علیپور کمتر از مدال نبود

وی اضافه کرد: بعد از اینکه سالن اختصاصی سنگنوردی در قزوین تکمیل شد همه این امکانات به قزوین منتقل و در حال حاضر این سالن رو به اتمام است و بخش تمرینی نصب شده و بخش سالن اصلی هم در حال تکمیل است. قبل از المپیک و بازی‌های آسیایی هانگژو او مکانات داشت و طبیعتا کسی بدون امکانات نمی‌تواند طلای هانگژو را بگیرد یا چهارم المپیک شود. نمی‌توانیم منکر قابلیت رضا علیپور باشیم زیرا خودش زحمت کشید و تمرین کرد و تجربه بسیار ارزشمندی داشت و ارزش چهارمی او کمتر از مدال نبود.

زارعی: چهارمی علیپور در المپیک کمتر از مدال نبود

برخی از نوجوانان و جوانان ما شاگرد الناز رکابی هستند

وی همچنین گفت: در حال برای تیم‌های نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کردیم؛ تیمی متشکل از ۶ ورزشکار را به مسابقات قهرمانی جهان در چین اعزام کردیم. سارینا غفاری در مسابقات کامبیان قهرمانی جهان نقره‌ای شد که عنوان بسیار ارزشمندی است. او در کاپ غرب آسیا در عربستان که بیشتر رقابت ایرانی بود به قهرمانی رسید و رادین فروغیان هم به قهرمانی رسید. این دو سنگ‌نورد سن کمی دارند تا الان میدان‌های خوبی دیدند و اعزام بعدی آنها به مسابقات قهرمانی آسیا در شهر جمشیدپور هند است و تمام تلاش ما این است تا روی این رده‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا در المپیک بعدی دستمان ما خالی نماند. قاعدتا این بچه‌ها شاگردان الناز رکابی بودند و امیدواریم بتوانیم از وجودشان در فضای تمرینی نهایت بهره را ببریم و در آینده شاهد درخشش بچه‌های جوان‌تر باشیم.

صعود تیم امید کوهنوردی به قله کازبک گرجستان

زارعی یادآور شد: تیم امید کوهنوردی ایران متشکل از ۱۵ ورزشکار و چهار مربی از هشت استان کشور به کشور گرجستان اعزام شد و به قله کازبک صعود کرد و حدود ۶ ماه در اردوهای تمرینی فنی و پیمایشی زیر نظر مربیان بودند و می‌توانند آینده سازانی برای کوهنوردی و هیمالیانوردی ایران باشند.

زارعی گفت: باید از هیات‌های کوهنوردی استان‌ها و مربیان و کسانی که حاصل زحمات آنها را در سنگنوردی و کوهنوردی می‌بینیم تشکر کنم و امیدوارم پشتوانه خوبی از هیات‌ها داشته باشیم زیرا ریشه تمام موفقیت‌ها مرهون زحمات هیات‌های استانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha