۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85597137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جانبازان و توانیابان همدان پرچمدار مدال آوری

۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۶
کد خبر: 85597137
جانبازان و توانیابان همدان پرچمدار مدال آوری

همدان- ایرنا- استان همدان در رشته‌هایی نظیر دو ومیدانی، گلبال، والیبال نشسته، شنا و سایر رشته‌های انفرادی نشان‌های رنگارنگ را توسط ورزشکاران معلول، جانباز، نابینا و کم بینا در میادین مهم ملی و فراملی تصاحب کرده اند و همواره پرچمدار مدال آوری هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرماه هر سال روز ملی پارالمپیک در حالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده که با گذشت قریب به ۱۷ سال از این مصوبه، ورزشکاران دچار معلولیت استان همدان حضوری تاثیر گذار در میادین ملی و بین‌المللی دارند.

حضور موفق در مسابقات پارالمپیک، پاراآسیایی، جهانی، آسیایی و بین‌المللی و کسب مدال‌های پر زرق و برق توسط ورزشکاران دچار معلولیت‌های مختلف باعث شده تا این قشر از جامعه دوشادوش سایر قهرمانان ورزشی افتخارآفرین باشند.

حتی در برخی رویدادها نظیر پاراآسیایی و پارالمپیک شاهد درخشش ورزشکاران این استان به نسبت سایر ملی پوشان بوده‌ایم که نشان از توانمندی بالای آنان در کسب مدال قهرمانی دارد.

مسیر موفق در پارالمپیک

پارالمپیک همانند المپیک به عنوان مهم‌ترین رویداد ورزشی نزد کشورهای جهان مطرح است و همه می‌کوشند در وهله نخست بیشترین سهمیه حضور را اخذ کرده و سپس خوش رنگ‌ترین مدال‌ها را نصیب خود کنند.

این اهمیت حضور باعث شده تا استان‌های مختلف کشورمان نیز در تکاپوی دستیابی به بالاترین سهمیه ممکن برای حضور ورزشکاران نخبه خود در این بازی‌ها باشند.

از آنجا که حضور موفق در المپیک بالاترین ارزیابی را نزد ورزش استان‌ها از نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خواهد داشت، بنابراین لزوم توجه به این قشر ورزشکار همواره در اولویت اجرایی ورزش استان قرار گرفته است.

در پارالمپیک پاریس محمد کرم کولیوند به عنوان مربی، میلاد سوری و نعمت الله ۲ بازیکن تیم ملی گلبال از همدان حضور داشتند و به مقام پنجم رسیدند.

جانبازان و توانیابان همدان پرچمدار مدال آوری

در دوره گذشته المپیک توکیو وحید علی نجیمی تنها نماینده ورزش همدان بود که البته به مدال نرسید.

در بازی‌های پارالمپیک (۲۰۱۶ - ریو) استان همدان حمید اسلامی را در دو ومیدانی نابینایان و زهرا نجاتی عارف را در والیبال نشسته اعزام کرد.

امروزه حضور موفق در رویدادهای مهم پارالمپیک و پاراآسیایی نیاز به عزم جدی از سوی مسئولان اجرایی استان دارد تا با ایجاد زمینه‌های لازم بتوان زمینه موفقیت در این عرصه مهم جهانی را مهیا ساخت.

احداث مجموعه اختصاصی می‌تواند علاوه بر ارتقا سطح کیفی و آماده‌سازی ورزشکاران مستعد، زمینه رشد و بالندگی آن‌ها را فراهم کند که در این راستا عملیات ساخت نخستین مجموعه ورزشی پارالمپیک کشور پس از ۲ سال وعده‌های مطرح شده، با پیگیری‌های حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی قرار است مهرماه امسال به طور رسمی کلنگ زنی شود.

مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که عملیات ساخت نخستین مجموعه فرهنگی ورزشی پارالمپیک همدان به طور رسمی در ورزشگاه شهید مفتح این شهر کلنگ زنی شد.

در همان مراسم کلنگ زنی از سوی مدیرکل وقت ورزش و جوانان همدان عنوان شد که این مجموعه ورزشی مختص ورزشکاران جانباز و معلول بوده و شامل سالن‌های تمرینی و آموزشی، زمین مینی فوتبال، زمین‌های ساحلی، استخر، سالن‌های توپی و رزمی است.

براساس اعلام دستگاه ورزش استان همدان، قرار بود فاز نخست این مجموعه ورزشی به وسعت پنج هزار متر مربع احداث و ظرف مدت ۲ سال (مهرماه سال ۱۴۰۲) بخش‌های مختلف مجموعه نیز به بهره برداری برسد اما اقدامی صورت نگرفت.

حتی معاون وقت هماهنگی و برنامه‌وبودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اعلام کرد که ساخت این پروژه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اما به این مهم نیز تاکید شد که برای تامین منابع مالی این مجموعه نیازمند پیگیری نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص جذب اعتبارات نفت هستیم چراکه اعتبارات استان جوابگوی هزینه‌های طرح نیست.

با این حال اقدامی در ساخت و تکمیل این طرح ورزشی انجام نشد چرا که قانون اجازه شروع به کار این مجموعه جدید را نمی‌دهد.

از سوی دیگر سیاست وزارت ورزش و جوانان نیز تکمیل طرح‌های نیمه تمام بود و بر اساس بخشنامه وزارت ورزش، طرح‌های نیمه کاره با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت ساخت و تکمیل قرار داشت.

همین مسأله موجب شد تا علی حقیقی مدیرکل ورزش و جوانان همدان به لحاظ قانونی نتواند وعده مدیریت قبلی ورزش استان را تحقق دهد و عملیات ساخت پروژه را شروع کند.

حقیقی به این نکته هم اشاره کرد که خواهان برخورداری ورزشکاران جانباز و معلول از مجموعه اختصاصی هستیم اما باید مسیر قانونی آن طی شود نه اینکه بدون آگاهی از قوانین اقدامی صورت بگیرد که در ادامه مشکل ایجاد شود.

در واقع دستور وزیر ورزش وقت مبنی بر ممنوعیت شروع پروژه جدید و تاکید او در تکمیل طرح‌های نیمه تمام سبب شد تا کار ساخت مجموعه در بلاتکلیفی باقی بماند.

جانبازان و توانیابان همدان پرچمدار مدال آوری

قول نماینده مجلس در ساخت مجموعه پارالمپیک همدان

حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس اول و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای هیات جانبازان و توانیابان همدان، قول شروع ساخت نخستین مجموعه ورزشی چند منظوره پارالمپیک کشور در همدان را داد.

وی در این دیدار گفت: عملیات کلنگ زنی اولین مجموعه ورزشی پارالمپیک کشور در ۲۴ مهرماه همزمان با روز ملی پارالمپیک در همدان انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: این مجموعه ورزشی چند منظوره به منظور رفاه حال بهتر و بیشتر جامعه جانبازان و توانیابان استان با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و سازمان برنامه و بودجه استان همدان در یکی از مناطق محروم استان ساخته خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha