طنین صدای آشنا در مدارس

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۱۷
کد خبر: 85597207
طنین صدای آشنا در مدارس

تبریز - ایرنا - ماه مهر با بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در محیط های آموزشی مصادف شده و پس از حدود سه ماه تعطیلی در فصل تابستان، دوباره صدای دانش آموزان در مدارس پیچیده و طنین انداز می شود که برای همه به رغم آشنا بودن و تکرار باز هم تازگی داشته و نوستالوژی شیرین دوران مدرسه است.

به گزارش ایرنا، هر یک از ما خاطرات تلخ و شیرین زیادی از بازگشایی مدارس داریم اما همه ما حتی از خاطرات تلخ نخستین روز مدرسه سال ها بعد به نیکی، خوشی و شیرینی یاد می کنیم و افسوس آن روزها را می خوریم، خاطراتی که هیچ گاه از یادها نمی رود و تکرار آن تکراری نیست.

رفتن به مدرسه و بودن با گروه همسالان و هم شاگردی ها، بازی، جنب و جوش و شادی و همهمه همگی از خاطرات خوش دوران مدرسه است که هر دانش آموزی در دوران تحصیل آن را به دفعات تجربه کرده و در صندوقچه خاطراتش آنها را زنده نگه داشته است.

هر چند با تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن، بسیاری از این خاطرات دیگر امکان وقوع ندارند اما باز هم بازگشایی مدارس برای دانش آموز، معلم، والدین و همه آنهایی که به نوعی با مدرسه در ارتباط هستند شیرینی هایی دارد و هیجان برانگیز است.

امسال نیز برای آنکه روز اول مدرسه و البته روزهای بعد همراه با خاطرات خوب و خوش برای دانش آموزان همراه باشد اقداماتی از سوی نهادهای مختلف انجام شده از رنگ آمیزی گرفته تا نظافت و تجهیز کلاس های درس و در کنار این اقدامات، معلمان نیز آموزش های لازم را در مورد نحوه برخورد با دانش آموزان کلاس اولی، فراگرفته اند.

طنین صدای آشنا در مدارس

۶۰ هزار دانش آموز کلاس اولی در آذربایجان شرقی روی نیمکت نشستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تعداد دانش آموزان استان را ۷۴۴ هزار و ۱۸۵ نفر اعلام کرد و گفت: امسال بر اساس آمارها حدود ۶۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی در استان سرکلاس های درس حاضر شدند.

مسعود سعادتی به برنامه های آموزش و پرورش استان در ارتباط با نخستین روز از سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با کمک شورای آموزش و پرورش و نهادها و دستگاه‌های مختلف، این روز را به روزی ماندگار برای دانش‌آموزان، تبدیل می کنیم.

وی به طرح شاداب سازی مدارس در قالب طرح شهید عجمیان نیز اشاره کرد و گفت: نخستین برداشت و تصویر از مدرسه تا پایان عمر در ذهن دانش آموزان باقی می ماند از این رو سعی داریم با انجام برخی اقدامات، تصویری خوب در ذهن دانش آموزان به یادگار بگذاریم.

سعادتی گفت: این طرح به همت گروه‌های جهادی در قالب نهضت شاداب‌سازی مدارس با هدف رنگ‌آمیزی، نقاشی و انجام برخی تعمیرات در حال انجام است و بیش از ۵۰۰ مدرسه در قالب این طرح شاداب سازی شده اند.

طنین صدای آشنا در مدارس

۲۵ هزار کلاس درس آماده تعلیم و تربیت

سعادتی همچنین به آماده بودن مدارس و کلاس های درس در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی از بابت بازگشایی و تامین معلم در استان وجود ندارد و اقدامات لازم به موقع انجام شده است.

وی ادامه داد: ۲۵ هزار کلاس درس آماده تعلیم و تربیت هستند ۸۲۰ آموزگار ابتدایی و ۸۹۲ دبیر به تازگی وارد بدنه اموزش و پرورش شده اند و کارهای استخدامی ۴۰۰ معلم نیز در مراحل پایانی قرار دارد ضمن اینکه از ظرفیت های بازنشستگان فرهنگی نیز استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ثبت نام‌های دوره‌های مختلف تحصیلی در استان انجام شده بالای ۹۹ درصد ثبت نام ها در مقاطع مختلف صورت گرفته است و از نظر درصد صدور ابلاغ نیز، وضعیت استان بهتر و بالاتر از متوسط کشوری است.

وی ادامه داد: امسال، کم‌ترین‌نگرانی را در استان و به ویژه شهرستان تبریز داریم و امید است با اقدامات انجام شده و تدابیر اندیشیده شده شاهد بازگشایی مدارس بدون کم‌ترین دغدغه باشیم.



۳۱۶ کلاس درس به فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی اضافه شد

سعادتی همچنین به بهره‌برداری از ۳۱۶ کلاس درس در قالب ۶۱ پروژه اشاره کرد و گفت: برای تامین محیطی امن و زیبا برای آموزش، این تعداد مدرسه از ابتدای سالجاری افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شده است.

وی، زیباسازی و آسفالت‌ریزی معابر مدارس با همکاری برخی نواحی شهرداری را نیز مورد اشاره قرار داد و از همکاری شهرداری در این خصوص، قدردانی کرد.

یکی دیگر از مواردی که همزمان با بازگشایی مدارس مورد توجه است ایمن بودن مدارس از نظر ساختمانی و تجهیزات گرمایشی است که اقدامات قابل توجهی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

طبق اعلام نوسازی مدارس استان، حدود ۲۰ درصد از پنج هزار و ۵۰۰ مدرسه ای که در استان وجود دارد ناایمن و غیرمستحکم هستند که برای نوسازی آنها، بیش از ۲۵۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

طنین صدای آشنا در مدارس

افتتاح هر سه روز یک مدرسه

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی نیز به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: در ۶ ماهه اول امسال هر سه روز یک باب مدرسه افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شده که شامل ۶۱ طرح آموزشی با ۳۱۶ کلاس درس است و برای ساخت این مدرسه ها ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرهاد فرهودی ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این هزینه ها از سوی خیران تامین و پرداخت شده و بقیه توسط دولت هزینه شده است.

وی بیان کرد: متوسط سرانه آموزشی کشور در حال حاضر ۵.۲۸ مترمربع است در حالی که این رقم در استان ۵.۶۱ متر مربع بوده و این رقم در پایان پنج سال آینده به ۶.۱ مترمربع افزایش می یابد.

طنین صدای آشنا در مدارس

خرید یکهزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تجهیزات برای مدارس

فرهودی به اهمیت تجهیز مدارس و فراهم کردن امکانات آموزشی تاکید کرد و از خرید یکهزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تجهیزات برای مدارس استان در سال گذشته منتهی به مهرماه خبر داد و گفت: از این رقم ۸۱۰ میلیارد ریال امسال خریداری شده و ۴۰۰ میلیارد ریال آن برای تجهیز هنرستان ها هزینه شده است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری برای هنرستان های استان ۱۱ دستگاه سی ان سی با ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه کرد خریداری شده و ۹ دستگاه توزیع شده است.

وی افزود: همچنین ۱۰ درصد از کل هزینه را صرف تجهیز مدارس استثنایی و خرید تجهیزات برای این مدارس کرده ایم و در ۶ ماه دوم نیز توجه ویژه ای به این مقوله خواهیم داشت.

طنین صدای آشنا در مدارس

۳۸۰ میلیارد ریال برای طرح شهید عجمیان هزینه شده است

مدیرکل نوسازی آذربایجان شرقی از اجرای طرح شهید عجمیان در مدارس که یک طرح مشارکتی است خبرداد و گفت: بار اصلی تامین اعتبار این طرح با نوسازی مدارس بوده و با مشارکت گروه های جهادی، خیران مدرسه یار و انجمن اولیا و مربیان اجرا می شود.

فرهودی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۳۸۰ میلیارد ریال برای بهسازی و شاداب سازی هزار و صد مدرسه با هفت هزار کلاس درس هزینه شده و می شود و تاکنون ۵۲۸ مدرسه در قالب این طرح بهسازی شده اند.

وی همچنین از اعتبار ویژه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریالی دولت برای تعمیرات مدارس استان خبر داد و افزود: این اعتبار تا شهریور ماه برای آماده سازی مدارس شامل سرویس های بهداشتی، شیرآلات، آسفالت، ایزوگام و رنگ کاری هزینه می شود.

اهمیت نظام تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست و هزینه در این عرصه، سرمایه گذاری برای آینده ای روشن است.

طنین صدای آشنا در مدارس

اجرای طرح «استقبال از مهر» همزمان بازگشایی مدارس

شهرداری تبریز نیز به مناسبت بازگشایی مدارس طرح استقبال از مهر را در قالب طرح خانه من در مناطق مختلف شهر آغاز کرده است.

این طرح با هدف ارتقای سطح خدمات و امکانات مورد نیاز فضاهای آموزشی و همچنین تقویت مشارکت شهرداری با مراکز آموزشی در مباحث شهری، زیباسازی، ایمنی معابر و زیباسازی محیط های داخلی و پیرامونی مراکز آموزشی انجام شده و می شود.

سمپاشی و شستشوی جوب ها، کانال‌ها و باکس های پسماند شهری، ترمیم و بهسازی پل های عابر پیاده مقابل مدارس، پاکسازی، بهسازی و زیبا سازی معابر پیرامون مدارس، لکه گیری آسفالت پیاده رو ها و معابر اطراف مدارس، رفع خطر، حذف موانع فیزیکی و نازیبایی های بصری و ساماندهی فضای سبز مقابل مدارس از جمله اقدامات این طرح است.

به گزارش ایرنا، حدود ۷۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در آذربایجان شرقی مشغول فراگیری علم هستند.

حدود پنج هزار و ۵۰۰ فضای آموزشی دولتی و ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه غیردولتی در آذربایجان شرقی وجود دارد و این استان از نظر تعداد فضاهای آموزشی در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha