۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85597232
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون دادستان قزوین: سگ گردانی تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم است

قزوین - ایرنا - معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب قزوین گفت: گزارش‌ مراجع بهداشتی استان نشان می‌دهد که سگ گردانی تهدیداتی بسیاری علیه بهداشت عمومی جامعه داشته و علاوه بر جرم بودن، حضور آن در اماکن عمومی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درویش حداد روز یکشنبه در نشست کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین اظهار کرد: هرچیزی که بهداشت عمومی جامعه را تهدید کند جرم بوده و ممنوعیت دارد، بنابراین امروز بر اساس گزارش مرکز بهداشت پدیده سگ گردانی را باید از مصادیق تهدیدات علیه بهداشت جسمانی و روانی جامعه برشمرد.

وی با بیان اینکه به همت دستگاه مسوول طرح آگاه سازی جامعه از عوارض همزیستی با سگ و مقابله با سگ گردانی آغاز شده است، تصریح کرد: متاسفانه خیلی از مردم نمی‌دانند که همزیستی با سگ و حضور سگ در اماکن عمومی و پارک ها تا چه اندازه می‌تواند در انتقال بیماری‌های نادر موثر باشد که متاسفانه امروز شاهد سگ‌های قلاده دار در بوستان‌ها هستیم.

حداد با بیان اینکه شهر و محیط شهری برای انسان ساخته شده است، تصریح کرد: بوستان و پارک‌ها جای استراحت خانواده و سالمندان و محلی برای بازی کودکان و جوانان بوده و زیبنده نیست که این فضاهای بیت المال با میلیاردها ریال اعتبار عمومی احداث شود، اما به دلیل سگ‌ها از دسترس خانواده و کودکان ساقط شود.

معاون دادستان با تاکید بر اینکه در جوامع شهری اصل بر سلامت انسان است و هر چیزی که سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد باید حذف شود، ادامه داد: موضوعی که با فرهنگ و محیط زیست، شریعت و بهداشت و سلامت جامعه سنخیت ندارد، در شهر مذهبی و فرهنگی قزوین رو به گسترش است که با توجه به مخاطرات جدی پیش رو نباید اجازه دهیم سگ گردانی گسترش یابد.

این مسوول همچنین اضافه کرد: مالکان حیوانات خانگی نیز موظفند که آنها را در حریم خصوصی خویش نگهداری کنند و در هنگام حمل آنها نیز از قفس‌ها و سبدهای مخصوص حمل استفاده کنند.

حداد ادامه داد: قبلا پدیده سگ گردانی برای طبقات مرفه جامعه بود، اما امروز به دلیل تبلیغات منفی سوداگران و ضعف آگاهی برخی از شهروندان، این پدیده شوم اکنون به طبقات متوسط و ضعیف جامعه نیز کشیده شده و از آن به نوعی تفریح و سرگرمی و رفاه طلبی یاد می شود.

حداد خاطرنشان کرد: علیرغم همه زحماتی که کشیده، پدیده سگ گردانی درحال گسترش بوده و احتمال دارد که تا سال آینده نیز به سایر شهرهای استان کشیده شود.

گفتنی است، یکی از مصوبات این نشست تمرکز بر اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص عوارض همزیستی با سگ، عوارض سگ گردانی در خیابان‌ها، معابر عمومی و بوستان‌ها بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha