۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 775
کد خبر: 85597355
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید عراق بر استقبال از شرکت دیگر کشورها در پروژه جاده توسعه

بغداد - ایرنا - نخست وزیر عراق تاکید کرد که عراق از شرکت مثبت با همه کسانی که تمایل به مشارکت در پروژه جاده توسعه این کشور دارند، استقبال می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمد شیاع السودانی، در سمینار اندیشی و گفت وگو در بغداد «جاده توسعه، فرصت‌ها و توسعه» با حضور جمعی از کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران ، تجار و رسانه های با اشاره به لزوم تسریع دربررسی‌ درخصوص دو پروژه بندر بزرگ فاو و جاده توسعه عراق و فرصت‌هایی که ایجاد می‌کنند، گفت که این دو پروژه، دروازه اساسی رشد اقتصادی در عراق و منطقه و پایه و اصل مهم توسعه اقتصاد غیر نفتی کشور است.

نخست وزیر عراق افزود که توافق چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات، محور اجرای پروژه جاده توسعه است اما این پروژه از شراکت مثبت با همه کسانی که تمایل به مشارکت در این تلاش توسعه‌ای بین‌المللی دارند، استقبال می‌کند.

وی اشاره کرد که اقتصاد جهانی امروز مبتنی بر گذرگاه‌های اساسی برای تجارت، سازندگی و انسجام و تکامل است و پروژه جاده توسعه محور مهمی از این گذرگاه‌های بین‌المللی است.

السودانی ادامه داد که شهرک‌های صنعتی در طول این جاده از شهرک صنعتی فاوبرپا می‌شوند و عراق را از کشوری محبوس در مسیرهای تجاری و صنعتی به کشوری آزاد از طریق مشارکت در توسعه تاثیر دریایی عراق و افزایش اهمیت بنادر آن و در راس آن بندر بزرگ فاو تبدیل می‌کند.

در این سمینار، محورهای متعددی درخصوص پروژه استراتژیک جاده توسعه از جمله امکان سنجی اقتصادی، توسعه پروژه که یکی از روندهای آتی اقتصاد عراق به شمار می‌رود، چگونگی تبدیل شدن عراق به بازیگر اساسی جدیدی در حوزه باربری و حمل و نقل بین‌المللی بررسی شد.

به گزارش ایرنا، بغداد در نظر دارد با سرمایه‌گذاری هنگفت برای توسعه جنوب این کشور که بیش از ۹۰ درصد در تولید ناخالص داخلی این کشور سهم دارد، به سرعت بندر فاو را به قطبی اقتصادی - ترانزیتی در آسیای غربی تبدیل کند.

سرمایه گذاری عراق برای بازسازی بندر فاو، اتصال راه‌آهن عراق - ترکیه و کانال خشک، بخشی از ابر پروژه ۱۷ میلیارد دلاری راه توسعه است.

سفیر ایران در عراق پیشتر در پاسخ به این سوال که آیا در سفر رئیس جمهور به عراق در خصوص پروژه "جاده توسعه عراق" گفتگویی صورت گرفت که ایران نیز در این پروژه سهمی داشته باشد، گفته است: در خصوص پروژه جاده توسعه؛ از دعوت دولت عراق برای مشارکت در این پروژه تشکر می‌کنیم.

محمد کاظم آل صادق، افزود: ما از هر پروژه‌ای که می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد و تجارت میان کشورهای منطقه کمک کند، استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به عراق و استان بصره، اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای کشورهای منطقه را یک ضرورت خواندند و بر همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف به ویژه در میان کشورهای اسلامی تاکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha