۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85597487
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خوشه‌هایی باکیفیت اما خالی از حمایت

۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبر: 85597487
خوشه‌هایی باکیفیت اما خالی از حمایت

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی قطب تولید انگور در کشور محسوب می شود و کارشناسان نسخه راه‌اندازی پایانه صادرات، لزوم برگزاری جشنواره و ایجاد تشکل تولیدکنندگان را برای این میوه بهشتی می پیچند که هیچ کدام از این راهکارها تاکنون محقق نشده است.

به گزارش ایرنا، انگور میوه ای بهشتی محسوب می شود که باید شکرانه آن را در خراسان شمالی به جا آورد چرا که معیشت بسیاری از مردم این خطه با انگور گره خورده است.

اگرچه این محصول در فصولی از سال برکت سفره مردم محسوب می شود ولی سال هاست که دستاویز خشکسالی و یا بی مهری مسوولان قرار گرفته است و هر یک از نگاه خود نسخه ای را برای رونق این میوه بهشتی در دیار فرهنگ ها می پیچند ولی هیچوقت نتوانسته اند به سرانجام برسانند.

نیم نگاهی به شرایط استان در تولید انگور اهمیت این موضوع را دوچندان می کند چرا که خراسان شمالی از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور رتبه ۱۰ کشوری را دارد و سرانه مصرف انگور در استان ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم, سرانه مصرف کشمش در استان نیم کیلوگرم و شیره انگور ۲ تا سه کیلوگرم است.

تولید ۱۴۰ هزار تن از این یاقوت های سیز و قرمز برای سال زراعی جاری از سطح تاکستان های این استان پیش بینی شده که ارزش اقتصادی آن ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه ضرورت توجه به آموزش و ترویج آن در بخش کشاورزی، ایجاد و راه اندازی پایانه صادرات انگور در استان، ایجاد یک تشکل قوی تولید کنندگان انگور در استان از جمله مهمترین راهکارهایی محسوب می شود که باید برای رونق این محصول مه در خطه خراسان باید در دستور کار قرار گیرد.

خوشه‌هایی باکیفیت اما خالی از حمایت

لزوم ایجاد تشکل قوی تولیدکنندگان انگور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اعلام این که تاکنون بیش از ۵۰ بازرگان در بخش انگور استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: ایجاد یک تشکل قوی در این زمینه یک ضرورت مهم است و باید انجام شود.

تاکنون بیش از ۵۰ بازرگان در بخش انگور اخراسان شمالی مشغول به فعالیت هستند.

محمد محمدزاده عنوان کرد: تشکل‌های اقتصادی نهادهای غیرانتفاعی هستند و مطابق مقررات، امکان فعالیت‌های تجاری ندارند ولی از این قابلیت برخوردارند که به موازات فعالیت‌های خود، شرکت یا تعاونی انتفاعی را با مشارکت اعضا تاسیس کنند که فعالیت‌های انتفاعی را ساماندهی کند.

وی ادامه داد: تعاونی‌های تهیه و توزیع نهاده‌ها در حوزه دام و طیور نمونه موفقی از این تشکل ها هستند که دستاوردهای زیادی را به همراه داشته اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: اگر پیش از این، تامین مواد اولیه اولین دغدغه بسیاری از واحدهای تولیدی بود، اکنون به نظر می‌رسد صادرات و بازاریابی منطقه‌ای و بین‌المللی تولیدات می‌تواند موثرتر و مفیدتر باشد و به همین دلیل، تشکل‌های اقتصادی می‌توانند از شکل‌گیری شرکت‌های خدمات صادرات حمایت کنند تا جهش قیمت ارز را به فرصتی برای توسعه کسب و کار تبدیل کنند.

خوشه‌هایی باکیفیت اما خالی از حمایت

لزوم راه‌اندازی پایانه صادرات انگور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این خصوص با بیان اینکه انگور در استان یک محصول استراتژیک محسوب می شود بر ایجاد و راه اندازی پایانه صادرات این محصول در استان تاکید کرد.

تسهیل در امر حمل‌ونقل، گمرک، بیمه و استاندارد از مزایای راه اندازی پایانه صادرات انگور است.

عباس کاظمی بیان کرد: سال‌های اﺧﻴﺮ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺗﺠﺎرت ﺧﺎرجی در ﻣﻴﺎن ﻛﺸﻮرﻫﺎ، رفع موانع و تسهیل مقررات صادراتی و توسعه پایانه‌های صادراتی در صدر تغییرات مورد نیاز قرار گرفته است و این مهم توسط کشورهای توسعه یافته به خوبی اجرا می شود.

وی ادامه داد: ﻣﻮاﻧﻊ صادراتی در پایانه های خروجی ایران موجب تحمیل ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی اﺿﺎﻓی و ﻏﻴﺮ ﺿﺮوری بر تجار می شود و ﭘﺎﻳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺻﺎدراﺗی از مهمترین زیرساخت های تخصصی برای صادرات محسوب می شود که با کاهش هزینه های پنهان فرآیند صادرات و ایجاد تمرکز بین خدمات مرتبط با صادرات نظیر حمل‌ونقل، گمرک، بیمه و استاندارد با هدف ایجاد مزیت رقابتی برای تولیدات داخلی ایجاد می گردد.

خوشه‌هایی باکیفیت اما خالی از حمایت

لزوم برگزاری جشنواره انگور

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بجنورد در خصوص راهکارهایی برای رونق تولید انگور در خراسان شمالی افزود: جشنواره انگور برای معرفی ظرفیت های استان دارای اهمیت ویژه است و این جشنواره بدلیل توانمندسازی جوامع محلی باید در دستور کار قرار گیرد.

رحمان بردی افروز عنوان کرد: احیای سنت ها و آیین های فراموش شده روستاها، معرفی و برجسته کردن فرهنگ های جوامع روستایی موجب می شود گردشگران با هدف آشنایی با این آیین ها و فرهنگ ها، آن مناطق را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

برگزاری جشنواره انگور موجب توانمندسازی جوامع محلی می شود.وی یادآور شد: روستاهایی در خراسان شمالی وجود دارند که به دلیل بافت تاریخی و گردشگری محل مناسبی برای جشنواره انگور محسوب می شوند و تنها کافیست این ظرفیت ها نمایان شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بجنورد اضافه کرد: وجود پیشینه تاریخی به همراه رتبه برتر خراسان شمالی در زمینه تولید محصول انگور به همراه مراحل برداشت و استحصال فرآورده های متنوع از انگور موجب شده است تا برگزاری این جشنواره در استان اهمیت یابد.

وی نشان دادن نقش انگور در اقتصاد، کشاورزی، گردشگری، صنعت و کارآفرینی، ارائه طرح های توجیهی فنی و اقتصادی کشت صنعتی انگور، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در جهت توسعه صنعت انگور و جذب گردشگر، حفظ و نشان دادن آداب و رسوم منطقه و شناساندن انواع گونه های انگور را از اهدافی دانست که در خلال جشنوراه معرفی می شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی دارای ۱۳ هزار و ۶۱۵ هکتار تاکستان است که هشت هزار و ۷۸۱ هکتار معادل ۶۰ درصد آن آبی و چهار هزار و ۸۳۴ هکتار معادل ۴۰ درصد دیم تشکیل می دهد.

۸۴ هزار تن انگور تولیدی در سال جاری مربوط به رقم سلطانی است که بخش زیادی از این محصول تبدیل به کشمش خواهد شد و ۵۶ هزار تن نیز انگور کلاهداری را شامل می شود و ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر بهره بردار استان در تاکستان ها مشغول به فعالیت تولید انگور هستند.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha