۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۲۱:۳۲
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85597593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰ رشته علمی برگرفته از قرآن کریم در دنیا تدریس می‌شود

بیرجند - ایرنا - مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: تاکنون ۴۰ رشته علمی دنیا از قرآن استخراج شده و در حوزه‌های علمیه، کشورهای اسلامی و دنیا در حال تدریس است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی یکشنبه شب در جشن هفته وحدت که با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و علمای اهل تسنن و تشیع در مسجد النبی بیرجند برگزار شد افزود: امروز قرآن در حال احیا شدن است و مقام معظم رهبری دستور داده‌اند علوم مختلف از قرآن استخراج و گسترش یابد.

وی بیان کرد: امروز رشته‌های علمی قرآن در جهان اسلام در حال تدریس و آموزش است و به همه دنیا اعلام کرده‌ایم از این رشته‌ها استفاده کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در حوزه وحدت بین شیعه و سنی گام‌های بلندتری باید برداشته شود، تبادل علمی باید توسعه و افزایش یابد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم (ص) گفت: خداوند عالم بهترین الگوی انسان کامل را برای همه بشریت رسول گرامی اسلام معرفی کرده است، معتقدیم نه تنها مسلمانان که همه بشریت باید با ابعاد شخصیتی رسول اکرم بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: خداوند پیامبر اسلام را به عنوان کامل ترین دین برای بشریت معرفی می‌کند پیروان همه ادیان موظف هستند راه پیامبر را ادامه دهند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه دین اسلام در جهان در حال گسترش است تصریح کرد: بزرگترین دین از لحاظ جمعیت مسیحیت و دومین آن اسلام است، بین مسیحیت، اسلام و دیگر ادیان رقابت وجود دارد.

وی عنوان کرد: آمارها و تاریخ نشان می‌دهد در ۱۰۰ سال گذشته اولین و پرشتاب‌ترین دینی که بیشترین آحاد جامعه بشری به آن ایمان آورده است دین مبین اسلام بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی عنوان کرد: این خبر برای دنیای غرب شگفت آور بود و احساس کردند اگر جلوی رشد اسلام را نگیرند در ۱۰۰ سال آینده اسلام دین اول عالم از لحاظ جمعیت خواهد شد لذا تصمیم گرفتند برنامه‌هایی برای مقاومت و پیشگیری از رشد اسلام طراحی کنند اما همچنان از سال ۲۰۰۰ تا الان موفق‌ترین دین اسلام بوده است.

وی یادآور شد: اگر معتقدیم اسلام در ۱۰۰ سال آینده بزرگترین و اولین دین جهان خواهد شد به دلیل وجود کتاب قرآن است در حالیکه ادیان دیگر فاقد کتاب آسمانی بوده و از این ظرفیت محروم هستند.

۴۰ رشته علمی برگرفته از قرآن کریم در دنیا تدریس می‌شود

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه باید پیغمبر خدا را الگوی انسانیت قرار دهیم گفت: سیره پیامبر باید بیش از گذشته در جامعه مطالعه و پررنگ شود.

وی به برخی صفات خاتم انبیا در قرآن و روایات اشاره کرد و افزود: نخستین ویژگی وی مسأله عبادت و نافله نماز شب بود، اگر در بین اهل بیت، علما و صالحان تاریخ اسلام افرادی به جایی رسیده‌اند رمز موفقیت آنها ارتباط قلبی با خدا بوده است که اکنون این مهم کمرنگ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی ادامه داد: اگر امام خمینی (ره) موفق شد انقلاب را ایجاد و حکومت اسلامی را بعد از ۱۴ قرن تشکیل دهد سرّ اصلی این موفقیت، نمازها و نافله‌های شب بود که امام در تمام عمر خود قطع نکرد.

وی دومین ویژگی بارز پیامبر (ص) را مسأله تعلیم کتاب و تلاوت قرآن دانست و بیان کرد: اکنون نسبت فعالیت‌های قرآنی ما به اندازه لازم نیست و باید گسترش پیدا کند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه نباید قرآن در جامعه مهجور بماند اظهار کرد: رونق تلاوت روزانه قرآن، خواندن ترجمه آن، توجه به تفسیر و استخراج علوم مختلف از قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار تفسیر قرآن توسط مفسران شیعه و سنی نوشته شده است اضافه کرد: باید علمای تشیع و تسنن از قران علوم مختلف را استخراج کنند، حوزه علمیه‌ای که در آن علوم و اصول فقه، اقتصاد، روانشناسی، حوزه سیاسی، اقتصادی، نظامی، جامعه شناسی را نتوان از قرآن استخراج کند در واقع مرده است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی حاکمیت بخشیدن به اسلام را از دیگر ویژگی‌های بارز پیامبر(ص) برشمرد و گفت: ۵۷ کشور مسلمان در دنیا داریم هر چند عده‌ای ممکن است مسلمان باشند اما از اسلام حاکمیت نمی‌کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور مسلمانی است که قانون اساسی خود را از آیات قرآن گرفته است، اگر کشور دیگری در دنیا سراغ دارید قانون اساسی آن برگرفته از قرآن و احادیث باشد معرفی کنید.

مدرس حوزه و دانشگاه، چهارمین ویژگی خاتم انبیا محمد رسول الله را صلابت و قاطعیت او در مقابل دشمنان اسلام دانست و بیان کرد: این‌ ویژگی را باید گسترش داد، همانطور که امروز جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم دشمنان از جمله داعش قهرمانانه ایستاده است.

وی اضافه کرد: داعش ۲ میلیون نفر را قتل عام کرد و اکثر این افراد اهل سنت بودند، اما ایران با صلابت در مقابل داعش ایستاد، اهل تسنن و تشیع باید جان خود را برای اسلام فدا کنند تا وحدت مورد نظر حاصل شود.

دوازدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل تسنن تا هفدهم ربیع الاول سالروز این ولادت فرخنده به روایت شیعیان با تدبیر امام خمینی (ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha