لایه ازن در مسیر بهبود قرار گرفته است

تهران - ایرنا - دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: لایه ازن که زمانی در وضعیت بحرانی قرار داشت اکنون در مسیر بهبود قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونی گوترش در پیامی به مناسبت روز جهانی لایه ازن افزود: در دورانی که چندجانبه گرایی با چالش های بزرگی روبرو است، پروتکل مونترال برای حفاظت از لایه ازن به عنوان نماد قدرتمندی از امید مطرح است این پروتکل نشان می دهد که وقتی کشورها برای منافع مشترک، اراده سیاسی داشته باشند تغییر امکان پذیر است.

وی اظهارداشت:پروتکل مونترال با متحد کردن جهان برای حذف مصرف و تولید انواع مواد مخرب لایه ازن به حفاظت از مخازن طبیعی کربن بر روی زمین و در نتیجه حفظ سلامت بشر و جلوگیری از زبان‌های اقتصادی نیز کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه لایه ازن که زمانی در وضعیت بحرانی بود اکنون در مسیر بهبود قرار گرفته است تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که گام های بیشتری برداریم.

گوترش ادامه داد: اصلاحیه کیگالی پروتکل مونترال که بر کاهش تدریجی هیدروفلوروکربن ها تمرکز دارد می تواند به پیشبرد تلاش های کاهش تغییرات اقلیمی و حفاظت از انسان و سیاره زمین کمک کند، با توجه به افزایش دما و دلت رکوردهای دمایی بالاتر، اجرای اصلاحیه کیگالی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

وی افزود: اگر اصلاحیه کیگالی به طور کامل تصویب و اجرا شود می تواند به کاهش نیم درجه سلسیوس از گرمایش جهانی تا پایان این قرن کمک کند با این حال برای پیشگیری از بحران اقلیمی در نیمه قرن به مجموعه ای از راه حل های اقلیمی از جمله موارد مرتبط با مبردها و بهره وری انرژی نیز نیاز است.

وی اظهارداشت: چهار کشور از هر پنج کشور به اصلاحیه پیوسته‌اند امام زمان در حال سپری شدن است، در روز جهانی ازن بیایید به ایجاد صلح با سیاره مان متعهد شویم و از موفقیت پروتکل مونترال بهره بگیریم و نشان دهیم که همکاری بین المللی در بهترین حالتش چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha