۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85598007
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید تاشکند و برلین بر تدوین برنامه اعزام نیروی ماهر به آلمان

تهران- ایرنا- سران دولت‌های آلمان و ازبکستان بر تهیه یک نقشه راه برای توسعه‌ آموزشی و اعزام نیروهای ماهر ازبک به آلمان تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اوزدیلی، شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم فدرال آلمان، بر اهمیت تاریخی این دیدار دوجانبه تاکید کرد و گفت: این سفر نشانه‌ای از توجه طرف آلمانی به گسترش روابط چندجانبه تاشکند-برلین و حمایت از اصلاحات غیرقابل بازگشت در ازبکستان جدید است.

طرفین در این نشست در مورد گسترش بیشتر روابط چندجانبه و همکاری‌های عملی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. همچنین توسعه راه‌های ترانزیتی و لجستیکی، بهینه‌سازی هزینه‌های حمل و نقل و ایجاد راهگذرهای هوایی و زمینی موثر نیز در دستور کار قرار گرفت.

براساس گزارش‌ رسانه‌های ازبکستان و آلمان، حجم مبادلات کالا در سال گذشته از یک میلیارد یورو فراتر رفته و همکاری با شرکت‌های آلمانی در حال گسترش است.

در همین پیوند، طرح‌های همکاری به ارزش تقریبی ۹ میلیارد یورویی در زمینه‌های انرژی‌های سبز، صنایع شیمیایی، تولید ماشین‌آلات و نساجی مورد بحث هیات‌های ازبکستان و آلمان قرار گرفت و توافق‌نامه‌هایی در زمینه همکاری در منابع خام حیاتی و تغییرات اقلیمی به امضا رسید.

این دو کشور همچنین توافق‌نامه‌ دوجانبه‌ای برای مهاجران به امضا رساندند.

براساس گزارش‌ها، هدف از این توافق‌نامه‌ دوجانبه‌ تسهیل ورود کارگران ماهر از ازبکستان به آلمان، به‌ویژه در بخش‌های مراقبت و بهداشت است.

این توافق همچنین روند بازگشت ازبک‌هایی که بدون مجوز اقامت قانونی در آلمان حضور دارند را تسریع می‌کند.

از بین ۱۴ هزار شهروند ازبکستان که در آلمان زندگی می‌کنند، حدود ۲۰۰ نفر واجد شرایط بازگشت هستند. همچنین ممکن است توافقی در مورد امکان انتقال پناهجویان افغانی اخراج شده از آلمان به افغانستان به کمک ازبکستان وجود داشته باشد.

دو طرف در پایان این دیدار بر لزوم ادامه همکاری‌های پارلمانی، دولتی و وزارتی برای تدوین مسیر راه مشترک برای اجرای تصمیمات و توافق‌نامه‌های حاصل‌شده، تاکید کردند.

به گزارش دویچه وله، شولتس قرار است امروز برای دیدار دوروزه با سران ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان به قزاقستان سفر کند.

آلمان سال گذشته وارد یک مشارکت راهبردی با این کشورهای‌ آسیای میانه شد که زمینه‌های اقتصادی، انرژی، آب و هوا و محیط زیست را در بر می گیرد.

همچنین احتمال می‌رود که گفت‌وگوها در قزاقستان در مورد عرضه نفت و گاز به آلمان و همچنین تحریم‌های روسیه متمرکز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha