۴۸۹ اثر به جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی ارسال شد

بیرجند - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۴۸۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی رسید که ۲۳ اثر به مرحله داوری راه یافت و ۹ اثر برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدحسین سیدکاشی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: پنجمین دوره جشنواره در سه بخش اصلی (آیینی)، ویژه (ایثار، شهادت، مقاومت و غزه) و دانشجویی تدارک دیده شده و اختتامیه آن به مناسبت روز شعر و ادب فارسی در شهرستان خوسف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول چهار دوره قبلی بیش از هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره واصل شده است افزود: تعداد آثار رسیده به جشنواره امسال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: نخستین دوره جشنواره ابن حسام خوسفی سال ۱۳۹۷ توسط جهاد دانشگاهی کلید خورد سپس در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ دوره‌های بعدی جشنواره را با مشارکت دیگر نهادها برگزار کردیم چراکه معتقد بودیم می‌توان از توان علمی و فرهنگی این نهاد برای معرفی ابن حسام بهره گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های کنگره ملی ابن حسام خوسفی با عنوان جشنواره ملی شعر آیینی در حال برگزاری است گفت: امسال مقرر شد پنجمین دوره این جشنواره ذیل کنگره ملی ابن حسام با حضور شاعران و فرهیختگان کشوری برگزار شود.

سیدکاشی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور از جمله خراسان جنوبی پرداختن به برنامه‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه معتقدیم برند (ویژند) های فرهنگی به مراتب آورده‌ای ارزشمندتر از انواع اقتصادی به همراه دارند، افزود: طرح برندسازی شهری شهرستان خوسف در اولویت قرار گرفته و به صورت آهسته و پیوسته در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برندسازی شهری ملزوماتی دارد که یکی از مقدمات آن معرفی شخصیت‌های مهم و فرهنگی هر منطقه به فرهنگیان و فرهیختگان و گسترش آن به نسل آینده است.

وی عنوان کرد: سعی ما بر این است که ابن حسام خوسفی را به برند ملی تبدیل کنیم لذا نه تنها محدودیتی برای حضور اقشار مختلف در این جشنواره وجود ندارد که برای شناسایی شخصیت ابن حسام نیز بسیار مفید خواهد بود.

سیدکاشی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی و کشف استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای اشعار شاعران، ایجاد حس دوستی و الفت بین شاعران و معرفی شخصیت ابن حسام به فرهنگ‌دوستان در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه فراخوان ارسال آثار اواخر مرداد منتشر شد، گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره در بخش اصلی سه برگزیده، در بخش ویژه یک برگزیده و در بخش دانشجویی یک برگزیده معرفی خواهند شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: مهمان ویژه این مراسم سید مهدی حسینی رکن آبادی شاعر، نویسنده و پژوهشگر معاصر و از داوران جشنواره است و امیدواریم با کیفیت بالا و با حضور و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و ادب برگزار شود.

محمد فرزند حسام‌الدین حسن، معروف به "ابن حسام خوسفی" نیز شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری است.

خاوران‌نامه از مهم‌ترین آثار این شاعر برجسته است که به سبک شاهنامه فردوسی سروده شده و آرامگاه وی در شهرستان خوسف خراسان جنوبی است.

مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و فرمانداری خوسف شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور در این شهرستان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha