تبادل علمی و همکاری بین مذاهب اسلامی ضرورت دارد

بیرجند - ایرنا - مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با تاکید بر کالبد شکافی وحدت گریزی گفت: تبادل علمی، همکاری و محبت بین مذاهب ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی روز دوشنبه در دیدار علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت هفته وحدت افزود: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که وحدت اهل سنت و شیعه در آن پررنگ‌تر از سایر استان‌هاست.

وی عنوان کرد: اگر برخی مولوی‌های اهل تسنن یا روحانیون تشیع وحدت گریز هستند باید این افراد مدیریت شوند و در جلسات دوستانه موانع و مشکلات رفع شود.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ترس از تغییر مذهب یکی از دلایل وحدت گریزی در جامعه است در حالی که انتخاب مذهب باید عالمانه باشد گفت: مقام معظم رهبری معتقدند باید حوزه‌های علمیه مشترک بین شیعه و سنی ایجاد شود.

وی با اشاره به کالبد شکافی ریشه‌های وحدت گریزی در بین علمای شیعه و سنی تصریح کرد: برخی علما، وحدت گریز هستند و در طول سال یک بار هم در جلسات وحدت شرکت نمی‌کنند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین زمانی با بیان اینکه وحدت جزو اصول اعتقادی دین اسلام است افزود: در چرایی وحدت گریزی بین روحانیون اهل سنت و شیعه ۱۲ ریشه را پیدا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: دلایل وحدت گریزی محصول چهار سال کار فرهنگی در دنیای اسلام بین مذاهب متعدد اسلامی است که در بیش از ۳۰ کشور دنیا حضور علمی داشته و با همه مذاهب، فرق اسلامی و عالمان بزرگ مذاهب گوناگون دیدار و گفت و گو داشته‌ام.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: اولین دلیل وحدت گریزی، داشتن اندیشه تکفیری است و برخی مسلمانان دچار اندیشه تکفیری شده‌اند در حالی که خداوند در ورود به جامعه اسلامی را باز گذاشته است.

وی عامل دوم وحدت گریزی را اعتقاد به کثرت اختلافات دانست و گفت: بین مذهب شیعه و سنی اشتراکات زیادی از جمله قرآن، سنت نبوی، اصول فقه، تفاسیر، احادیث و مسائل فقهی وجود دارد لذا ایجاد وحدت حق است.

حجت‌ الاسلام و المسلمین زمانی، اطلاعات غلط پیروان مذاهب از یکدیگر را از دیگر دلایل وحدت گریزی علما و روحانیون شیعه و سنی برشمرد و عنوان کرد: گاهی شناخت‌های غلط از یکدیگر سبب ایجاد تفرقه و نفاق می‌شود در حالی که باید کتاب‌های یکدیگر را بیشتر بخوانیم.

وی برداشت معنای نادرست از وحدت را از دیگر دلایل وحدت گریزی ذکر کرد و گفت: تبادل علمی، همکاری و محبت بین مذاهب امری ضروری بوده و بهره‌وری از علوم یکدیگر توسط اهل تسنن و تشیع بسیار مورد نیاز است.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بدبینی، سوء نیت، سوء ظن و نسبت عناد به دیگران و تعمیم نظریات غلط در برخی کتاب‌ها و گروه‌ها به همه پیروان مذاهب از دیگر دلایل وحدت گریزی است و در برخی کتاب‌های شیعه و سنی حرف‌های اشتباه و تند وجود دارد.

وی افزود: نباید این ‌حرف‌های نادرست که در کتاب‌ها نوشته شده یا برخی علمای شیعه و سنی می‌گویند را به‌ همه‌ نسبت یا تعمیم داد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین زمانی با بیان اینکه ترس از عوام نیز از دلایل وحدت گریزی است گفت: برخی علمای شیعه و سنی به دلیل اینکه پیروان تندرو دارند به سمت وحدت نمی‌آیند و تحت تاثیر قرار گرفتن آگاهانه یا ناآگاهانه از دشمنان و استکبار جهانی از دیگر دلایل است.

وی بیان کرد: علت دوازدهم حرف‌های تندی است که گاهی از برخی سخنرانان شیعه یا سنی سر می‌زند و این موضوعات سبب شده گاهی در کشور موجی راه بیفتد و سبب ایجاد اختلاف بین دو مذهب شود، اگر شیعه یا سنی حرف خلافی زد روی منبرها تکرار نکنید تا از این طریق تفرقه ایجاد نشود.

امام جماعت اهل سنت روستای درمیان هم در این نشست با بیان اینکه ظهور بعثت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) مایه سعادت و افتخار جهان است، گفت: با ولادت پیامبر اسلام آتش آتشکده‌ها برای همیشه خاموش شد همچنین کنگره‌های قصرهای مظالم فرو ریخت و به جای مظالم بر جهان عدالت اسلامی حکمفرما شد.

عبدالعزیز خالقی افزود: با این مولود مبارک، شخصیت‌ واحد اما ندای فلاح بر جهانیان عرضه شد و قرآن مجید تا قیام قیامت رشد فکری را برای مسلمانان به عنوان نمونه عرضه داشت.

وی بیان کرد: در همه جنگ‌هایی که پیامبر فرماندهی می‌کرد ایشان و مسلمانان از جان مایه می‌گذاشتند و شدت عمل داشتند، ما باید در جامعه اسلامی بین هم باشیم و با یکدیگر در مسائل کلی استان تلاش کنیم.

امام جماعت اهل سنت روستای درمیان گفت: مسأله فلسطین مسأله‌ای حاد است، مسأله میانمار از اینجا بیشتر، مسلمانان زیادی قتل عام می‌شوند و امیدواریم روزی با وحدت، همه جامعه اسلامی در فلسطین باشیم و در قدس شریف نمازی بخوانیم که پیامبر شب معراج آنجا خواند.

دوازدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل تسنن تا هفدهم ربیع الاول سالروز این ولادت فرخنده به روایت شیعیان با تدبیر امام خمینی (ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha