پاسخگویی به تماس‌های اورژانس مشهد با کمبود ۴۰ درصدی نیرو مواجه است

مشهد- ایرنا- رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۷۰ کارشناس در واحد تریاژ تلفنی (پاسخگویی به تماس های مردمی) اورژانس ۱۱۵ مشهد فعالیت دارند که این واحد با کمبود بیش از ۴۰ درصدی نیروی انسانی در این زمینه مواجه است.

دکتر علی یزدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامی داشت روز ملی اورژانس (۲۶ شهریورماه) افزود: در حال حاضر واحد پاسخگویی به تماس های مردمی اورژانس ۱۱۵ مشهد نیازمند ۵۰ کارشناس دیگر برای ارتقای خدماتی دهی در این بخش است که باید چاره اندیشی شود.

وی بیان کرد: اورژانس پیش بیمارستانی یکی از پررنگ ترین نقش‌ها را در حوزه سلامت دارد و نخستین ارتباط بیماران با کارشناسان اورژانس ۱۱۵ است.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کارشناسان فوریت‌های پزشکی به عنوان عنوان پیشگامان عرصه سلامت و سربازان خط مقدم زنجیره درمان و ناجیان زندگی هستند که در این مسیر فشار و سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: در اورژانس ۱۱۵ مشهد بیش از هزار و ۵۰۰ نیروی دارای مدارک پزشکی، بیهوشی، فوریت‌های پزشکی و مامایی فعال هستند که این افراد در بدترین شرایط حالی بیماران در مأموریت‌های خود به تصادفی‌ها، بیماران با علائم و مشکلات سکته‌های قلبی و مغزی و دیگر بیماران امدادرسانی به‌ موقع داشته‌اند.

یزدانی افزود: در سال‌های اخیر و در حوزه‌هایی همچون توانمندسازی پرسنل و برخورداری آنها از آموزش‌های به‌روز و همگانی، تقویت اورژانس موتوری، ایجاد مسیر سبز در زمان‌های خاص و توسعه اورژانس الکترونیک و تله مدیسین (پزشکی از راه دور) کار شده، اما کافی نیست و نیازمند توجه بیشتر به حوزه اورژانس پیش بیمارستانی هستیم.

وی گفت: خدمات اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قالب تیم‌های موتوری، خودرویی، اتوبوسی و بالگردی و در قالب ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۸۲ دستگاه آمبولانس، ۲۳ دستگاه موتورلانس، یک فروند بالگرد امدادی فعال در ۱۶۵ پایگاه شهری و جاده‌ای (۹۹ شهری و ۶۶ جاده‌ای) ارائه می‌شود.

۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ به عنوان چهل و نهمین سالگرد تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی در کشور است که از امسال با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز به عنوان روز فوریت‌های پزشکی در تقویم کشور ثبت شد.

از ۲۴ تا ۳۰ شهریورماه هفته اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی نامگذاری شده است که روز شمار این هفته توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز شنبه تا جمعه به ترتیب شامل روز«شهدا، ایثارگران و فداکاران اورژانس ۱۱۵»، «اورژانس هوشمند»،« گرامی داشت قهرمانان اورژانس»، «ناجیان زندگی انسان‌ها»، «تکریم جایگاه ارزشمند خیران و داوطلبان در ارتقای خدمات اورژانس ۱۱۵» و روز «اورژانس و حوادث، سوانح و بلایا» اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha