گردش مالی محصولات ارگانیک در جهان ۲۰۰ میلیارد دلار است

تهران- ایرنا- رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: طبق آمارها گردش مالی ناشی از تجارت محصولات ارگانیک در سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید محمدرضا مرتضوی» امروز (دوشنبه) در همایش کشاورزی ارگانیک با عنوان «راه های رفته و مسیر پیش رو» افزود: طبق این آمارها برای هشت سال آینده حجم تجارت این کالاها ۵۳۰ میلیارد دلار پیش بینی می شود.

به گفته وی، گردش مالی ناشی از تجارت محصولات ارگانیک در سال ۲۰۲۳، بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اظهار داشت: با اینکه کشور ما در حوزه زراعت پتانسیل بالایی در تولید محصولات ارگانیک دارد، اما ترکیه یکی از بازیکنان اصلی تولید و تجارت محصولات ارگانیک است.

مرتضوی با اشاره به اینکه در بخش زراعت ۱۹۱ کشور جهان در حوزه کشت محصولات ارگانیک مشغول فعالیت هستند، تصریح‌کرد: براین اساس ۳.۷ میلیون مزرعه و ۷۶ میلیون هکتار اراضی به کشت ارگانیک اختصاص دارد و همواره این اعداد روبه توسعه است.

وی گفت: صنعت ارگانیک به عنوان تضمین کننده سلامت جامعه آینده روشنی دارد، بنابراین لازم است موانع پیش روی این صنعت رفع شود که این امر مستلزم کمک ها و حمایت های دولتی است.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با تاکید بر لزوم توجه به قواعد و قوانین مرتبط با کشت محصولات ارگانیک، افزود: عقب ماندن از این قافله گناهی نابخشودنی است، بنابراین انتظار می رود سازمان های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید توجه ویژه به این مهم داشته باشند.

مرتضوی اظهار داشت: به‌کارگیری از سموم مرغوب در بخش کشاورزی یک ضرورت است، زیرا عدم مرغوبیت سم و پایین بودن کیفیت و تکرار آن در مزرعه نقش مخربی در سلامت جامعه دارد.

رئیس کانون انجمن صنایع غذایی ضمن نقد متخلفان در حوزه محصولات ارگانیک، افزود: بزرگترین آفت در حوزه محصولات ارگانیک از بین بردن اعتماد مردم درباره برچسب کالاهای ارگانیک است که این امر تهدیدی جدی برای بازار داخلی و صادرات است.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین آمارها ایران در بین ۲۶۰ کشور جهان رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک را داراست، در حالی که می تواند جز ۲۰ رتبه نخست دنیا باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha