۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85598733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبر: 85598733
تغذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

زنجان - ایرنا - تغذیه صحیح به خصوص برای دانش آموزان که در سن یادگیری و رشد قرار دارند از ابعاد مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که توجه به این مقوله مهم موجب ارتقای سلامتی، شادابی و آموزش هرچه بهتر آنان می‌شود.

به گزارش ایرنا، تا چند روز دیگر زنگ خوش آغاز سال تحصیلی در کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاها شنیده خواهد شد و در این میان گروه‌های هدف به ویژه کودکان و نوجوانان پس از سه ماه استراحت فصل تابستان به سمت کلاس‌های درس رهسپار خواهند شد که یکی از مسائل مهم و مورد توجه خانواده ها باید رعایت نکات تغذیه ای آنان باشد.

کارشناسان معتقدند تغذیه، یکی از عوامل حیاتی در رشد اصولی و سالم کودکان، به ویژه در دوران تحصیلی است که اهمیت فراوانی دارد.

همانطور که از کودکان انرژی و سرزندگی خواسته می‌شود، تامین یک رژیم غذایی مناسب نیز نقش مهمی در افزایش عملکرد تحصیلی و بهبود سلامت آنها دارد و می تواند به ارتقای سلامتی و شور و نشاط آنان نیز کمک بسزایی کند.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا با " سعیده محمدی سرپرست واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان" گفت و گو کرده است:

تعذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

ایرنا: تغذیه سالم دانش آموزان تا چه میزان اهمیت دارد؟

تغذیه در محیط مدرسه از اهمیت بسزایی برخوردار است. در دوران تحصیلی، کودکان نه تنها نیاز به انرژی برای فعالیت‌های روزمره دارند بلکه برای رشد جسمی و ذهنی خود نیز به تامین مواد غذایی صحیح و کافی نیاز دارند.

تغذیه مناسب دانش آموزان در مدرسه نقش مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی، تمرکز و حتی رفتار کودکان ایفا می‌کند.

یک رژیم غذایی سالم موجب ارتقاء سطح انرژی و افزایش توجه می‌شود که این مسائل برای یادگیری و تفکر بهتر در محیط تحصیلی اساسی هستند. همچنین، تغذیه صحیح باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند که در نتیجه باعث حضور پایدار آنها در کلاس درس می‌شود.

از این رو، تغذیه در مدرسه به عنوان یک جزء اساسی از سیاست‌های سلامت مدرسه، به بهبود کیفیت زندگی و یادگیری دانش‌آموزان کمک فراوانی خواهد کرد.

صبحانه، آغازی پرانرژی برای روز فعال کودکان، از اهمیت خاصی برخوردار است. انتخاب‌های صحیح در این وعده غذایی می‌تواند به صورت مستقیم بر انرژی، تمرکز و حتی رفتار دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.

ایرنا: یک صبحانه سالم برای دانش آموزان در مدرسه چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

پیشنهادهایی برای صبحانه سالم کودکان در مدرسه می شود که از آن جمله انتخاب نان کامل به عنوان منبع کربوهیدرات، باعث ارائه انرژی به مدت طولانی‌تری برای دانش آموزان می‌شود و از احساس گرسنگی زودرس کودکان جلوگیری می‌کند.

مصرف لبنیات در صبحانه، برای تأمین کلسیم و پروتئین مناسب است که به سلامت استخوان و رشد سالم بدن کودکان نیز کمک می‌کند.

اضافه کردن میوه به صبحانه، نه تنها برای رنگ و طعم زیباست، بلکه منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدانی نیز محسوب می‌شود.

تخم مرغ یک منبع عالی از پروتئین است و مصرف آن می‌تواند انرژی ثابتی را فراهم کند و به هضم بهتر غذاهای دیگر کمک کند.

اجتناب از مصرف مواد غذایی با مواد نگهدارنده و افزودنی‌های شیمیایی، به سلامتی کودکان و جلوگیری از مشکلات ایجاد حساسیت در آنها کمک می کند.

اهمیت این انتخاب‌ها در صبحانه، منجر به افزایش انگیزه و انرژی کودکان برای شروع روز تحصیلی می شود و تنوع در صبحانه، علاوه بر افزایش سلامت، برای کودکان جذابیت بیشتری به این وعده غذایی مهم می‌بخشد.

تعذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

ایرنا: میان وعده ها چه نقشی در ارتقای سلامتی دانش آموزان دارد؟

میان‌وعده‌ها یکی از جزء‌های مهم روزانه کودکان در مدرسه است که می‌تواند به تقویت انرژی و تغذیه‌ی سالم آنها کمک کند.

این وعده‌های کوچک میان صبحانه و ناهار، در ادامه روز، انرژی لازم را فراهم می‌کنند و برای حفظ تمرکز و سلامتی کودکان بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه پیشنهاداتی برای میان‌وعده‌های توصیه می شود.

ترکیبی از میوه‌های تازه و آجیل‌های سالم می‌تواند یک میان‌وعده مغذی و خوشمزه فراهم کند. مثلاً انتخاب انگور همراه با مغزهای گردو یا بادام می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد.

همچنین استفاده از ترکیبات پروتئینی مانند نان با پنیر، ماست، کره بادام زمینی، تخم مرغ، حبوبات و یا نخود فرنگی با سبزیجات، گزینه‌هایی ارزشمند هستند که انرژی پایداری فراهم می‌کنند.

همچنین ماست با پروتئین و کلسیم غنی به همراه تکه های میوه یا مغزها می‌تواند گزینه‌های خوبی برای میان‌وعده باشد.

تعذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

ایرنا: تغذیه صحیح چه تاثیری بر عملکرد تحصیلی دارد؟

تغذیه صحیح کودکان در مدرسه نقش بسزایی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایفا می‌کند، این اثرات به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر توانایی‌های ذهنی، حافظه، تمرکز و حتی رفتار کودکان تأثیر می‌گذارد. در برخی از موارد این اثرات تغذیه صحیح بر عملکرد تحصیلی بررسی شده است.

مصرف مواد غذایی با انرژی کافی و مواد مغذی مانند امگا ۳، ویتامین B و آهن، به بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کند. این مواد غذایی در ساختار مغزی کودکان نقش دارند و می‌توانند توان حفظ و بازخورد حافظه را افزایش دهند.

تغذیه مناسب باعث افزایش سطح انرژی و قابلیت تمرکز در کودکان می‌شود، مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات، انرژی پایداری فراهم می‌کنند که می‌تواند بهبود تمرکز و توانایی متمرکز شدن را افزایش دهد همچنین رژیم غذایی صحیح باعث حفظ وزن و تناسب اندام کودکان می‌شود.

وزن مناسب نه تنها بر روی سلامتی کلی تأثیر دارد بلکه موجب افزایش اعتماد به نفس و احساس راحتی در محیط تحصیلی می‌شود.

از طرفی تغذیه صحیح به کودکان کمک می‌کند تا در طول روز انرژی لازم برای فعالیت‌های تحصیلی و تفریحی داشته باشند، این امر با کاهش خستگی و افزایش استراحت مناسب در شب، بهبود عملکرد تحصیلی را به همراه دارد.

تغذیه صحیح در حالت روحی کودکان مؤثر است، مصرف میوه‌ها و سبزیجات باعث تولید هورمون‌های خوشحالی می‌شود و این موضوع به تعادل در حالت روحی و بهبود رفتارهای اجتماعی کودکان کمک می‌کند.

بر این اساس، تاکید بر تغذیه صحیح در مدرسه و خانه، علاوه بر سلامت جسمی، به بهبود عملکرد تحصیلی و رشد سالم کودکان کمک می‌کند.

تعذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

ایرنا: بسیاری از دانش آموزان به استفاده از هله هوله گرایش دارند در این خصوص چه توصیه هایی می‌شود؟

به طور یقین مصرف خوراکی های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس یا اسنک های شور مانند چیپس، پفک و حتی خوراکی های خیلی شیرین مثل کیک ها و نوشابه های گازدار بدترین انتخاب ممکن برای زنگ تفریح دانش آموزان هستند.

این مواد نه تنها نیاز به مواد مغذی کلیدی را تامین نمی کنند حتی مثلا نوشابه به دلیل کالری زیادی که تولید می کند و قند فراوانی که دارد می تواند طی ساعات متوالی باعث افت قندخون بعدی شود، چراکه این نوع خوراکی ها در یک لحظه قندخون را سریع بالا می برند و سیری کاذب ایجاد می کنند.

از آنجایی که قندخون یکباره بسیار بالا رفته، پاسخ بدن هم خیلی شدید خواهد بود بنابراین انسولین زیادی ترشح می شود و در نتیجه افت قندخون به فاصله کوتاه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

با این اوصاف طبیعی است چنین شرایطی روی عملکرد جسمی و ذهنی محصل تاثیر می گذارد، خوراکی های خیلی شور یا خیلی شیرین می توانند اوسمولاریتی مایعات بدن را بر هم بزنند که این موضوع می تواند روی قدرت تمرکز ذهنی و توجه، کاملا اثر مستقیمی داشته باشد.

تعذیه صحیح ضامن سلامتی و شادابی دانش آموزان

برآیند:

چهار گروه اصلی غذایی شامل غلات، میوه، سبزیجات و لبنیات باید در قالب وعده ها و میان وعده های غذایی دانش آموزان تنظیم شود و در برنامه غذایی آنها قرار بگیرد، در واقع تنظیم خوراکی باید به گونه ای باشد که این چهار گروه غذایی حداقل در سه وعده خوراکی و سه میان وعده گنجانده شود.

هر چه سن افراد کمتر باشد اهمیت این موضوع بیشتر می شود. به بیان ساده اگر یک نوجوان صبحانه را کامل مصرف کند اما ساعت ۱۰ در مدرسه، دیگر میان وعده ای استفاده نکند، در ساعات نزدیک به ظهر دچار افت قندخون خواهد شد و اگر کلاس درسی در آن ساعت خاص داشته باشد طبیعی است یادگیری وی در آن زمان به حداقل ممکن برسد، بنابراین در ساعات زنگ تفریح بهتر است میان وعده هایی از گروه میوه ها، سبزی و صیفی‌جات یا شیر و لبنیات گنجانده شود تا بچه ها بتوانند در طول روز و البته به فاصله هر ۲ یا سه ساعت از آنها مصرف کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha