نیویورک تایمز: طرح صلح نامزد معاونت ترامپ شبیه برنامه پوتین است

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: جی دی ونس سناتور ایالت اوهایو و نامزد معاونت ریاست جمهوری دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده طرح صلحی را برای پایان جنگ در اوکراین ارائه کرده که بسیار شبیه به برنامه صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، در گزارش این نشریه آمریکایی آمده است: ونس اعلام کرده است که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، روس‌ها، اوکراینی‌ها و اروپایی‌ها را پای میز مذاکره خواهد آورد و به آنها خواهد گفت که درباره دستیابی به یک راه‌ حل مسالمت‌آمیز برای پایان درگیری در اوکراین با هم گفت وگو کنند.

گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید: ونس همچنین از طرح صلح خود برای جنگ اوکراین رونمایی کرده است طرح صلحی که بر اساس آن روسیه اراضی ضمیمه شده را همچنان به عنوان قسمتی از خاک خود حفظ خواهد کرد، یک منطقه غیرنظامی در امداد خطوط مقدم فعلی نبرد ایجاد خواهد شد و بخشی از اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی خواهد ماند اما در عین حال به روسیه ضمانت بی‌طرفی خواهد داد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، طرح صلح ونس که بسیار شبیه به برنامه صلح پوتین است، باعث شده که منتقدان وی به سرعت او را به ارائه یک کپی از برنامه صلح رئیس جمهور روسیه متهم کنند اما حامیان وی معتقدند که طرح صلح ونس تنها راه واقع‌بینانه برای برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه پیش از این در نشستی با کارکنان ارشد وزارت خارجه این کشور شرایط مسکو برای صلح با اوکراین را اعلام کرد و گفت: برخلاف ادعای غربی‌ها روسیه این جنگ را به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی ویژه آغاز نکرده بلکه این رژیم کی‌یف است که پس از اعلام استقلال بخشی از اوکراین مطابق با قوانین بین المللی، خصومت‌ها را آغاز کرد و به آنها ادامه داد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی از این نشست، نوشته بود: رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، مسکو آتش را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

پوتین گفت که روسیه آماده است از خاک اوکراین عقب نشینی کند تا زمینه اجرای صلح فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha