گاردین: باکو در طرح ابتکاری صلح به ریاکاری متهم شد

هران- ایرنا- جمهوری آذربایجان به عنوان میزبان نشست تغییرات آب و هوایی کاپ۲۹، به دلیل طرح ابتکار صلح و آتش‌بس جهانی در زمان برگزاری این اجلاس به ریاکاری متهم شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه گاردین، در نشست کاپ۲۹ به میزبانی باکو که قرار است از تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) به مدت دو هفته برگزار شود، انتظار می رود سران بیش از ۱۸۰ کشور جهان حضور داشته باشند.

براساس طرح ابتکاری یاد شده، جمهوری آذربایجان در طول برگزاری این نشست و همچنین یک هفته قبل و بعد از آن، از همه کشورهای درگیر جنگ می‌خواهد سلاح را کنار بگذارند. الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری این کشور همچنین یک «روز صلح» ویژه را در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) و با همراهی بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اوگاندا و سایر کشورها یک ابتکار صلح و اقلیم را با هدف کمک به کشورهای آسیب پذیرتر برگزار می کند.

در پیش نویس افشا شده از طرح ابتکار صلح باکو، جمهوری آذربایجان خود را به عنوان یک صلح طلب به تصویر کشیده است و بر ایجاد صلح پایدار و یافتن راهی برای مقابله با درگیری‌ها به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و تخریب محیط زیست تاکید کرده است.

اما برخی فعالان به سوابق باکو در زمینه حقوق بشر و جنگ سال گذشته با ارمنستان اشاره کرده اند که در پی آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر ارمنی در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آواره شدند.

پس از این جنگ اگرچه توافق صلحی در اواخر ماه دسامبر (دی) به دست آمد، اما فعالان حقوق بشر می‌گویند که جمهوری آذربایجان همچنان صدها زندانی سیاسی را در بند دارد.

پل پلمن رئیس پیشین شرکت تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی «یونیلیور» (Unilever) و یک فعال در زمینه صلح و تغییرات آب و هوایی گفت: «ایده آتش بس، یک ترفند عمیقا غیرقابل باور از سوی آذربایجان است که برای انحراف تمرکز جهان از پاکسازی قومی آن در قره باغ طراحی شده است».

«اگر رئیس جمهور علی‌اف واقعا می خواهد اقدامی مثال زدنی انجام دهد، باید به جای دعوت از دیگران به صلح، متعهد شود که اقتصاد متکی به سوخت فسیلی کشورش را کربن زدایی کند و بیش از ۳۰۰ زندانی سیاسی را قبل از آغاز نشست کاپ۲۹ آزاد سازد».

سخنگوی دیده‌بان درگیری و محیط‌ ‌زیست (یک سازمان مردم نهاد برای آگاهی سازی جوامع رد مورد بحران های محیط زیستی) درباره این آتش‌بس گفت: «این اظهارات هیچ کمکی به علل اصلی درگیری نمی‌کند. این حرف ها مانند مرهم بر روی زخمی است که باز شده است. معلوم است که کنار گذاشتن درگیری ها برای چند هفته جان انسان ها را نجات می دهد و کار خوبی است، اما بلافاصله پس از آن وضعیت به حالت عادی باز می گردد. نشست تغییرات آب و هوایی کاپ می تواند به اقدامات معناداری برای صلح و عدالت آب و هوایی منجر شود، اما باید به تاثیری که ارتش‌ها و جنگ ها بر بحران آب و هوا می گذارند، پرداخت».

یالچین رفی‌اف مذاکره کننده ارشد این کشور برای نشست کاپ با رد این انتقادها گفت: «این ابتکار هیچ ارتباطی با ارمنستان ندارد. آنچه ما به دنبال آن هستیم ماهیت کاملا کلی دارد. ما فقط خواستار آتش بس هستیم. این ربطی به مسائل سیاسی ندارد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha