۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۵۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85599204
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند تا ۲۵ سال آینده ۳۹ میلیون قربانی بگیرد

تهران- ایرنا- یک مطالعه تحقیقی نشان داده است که از الان تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۳۹ میلیون نفر ممکن است بر اثر عفونت‌های ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست بدهند که این رقم، معادل سه مرگ در هر دقیقه است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نیوزیلند هرالد، تهیه‌کنندگان این مطالعه افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی را از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ پیش‌بینی و خاطرنشان کرده‌اند افراد کهنسال بیشتر در معرض خطر قرار دارند و تلفات در میان آنها موجب افزایش این آمار می‌شود. مقاومت آنتی‌بیوتیکی (AMR) زمانی ایجاد می‌شود که میکروب‌هایی از قبیل باکتری و قارچ به نحوی تغییر و تحول پیدا می‌کنند که نابود کردن آنها با آنتی‌بیوتیک‌های موجود دشوارتر می‌شود.

کریستوفر مورای از مولفان ارشد این مطالعه و مدیر موسسه سلامت در دانشگاه واشنگتن گفت: این یک مشکل بزرگ است که ماندگار خواهد بود.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند تا ۲۵ سال آینده ۳۹ میلیون قربانی بگیرد

پژوهشگران دهه‌هاست که مقاومت ضدمیکروبی را به عنوان یک نگرانی عمومی مطرح کرده‌اند اما این مطالعه اولین کار تحقیقی است که روندهای مقاومت آنتی‌بیوتیکی را در سراسر جهان و در طول زمان تحلیل کرده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تهدید چنین مقاومت‌های ضدمیکروبی نه تنها درمان عفونت‌های متداول را دشوارتر؛ بلکه مداخلات درمانی از قبیل شیمی‌درمانی و سزارین را هم پرخطر می‌کند.

این مطالعه ۵۲۰ میلیون مجموعه داده شامل سوابق ترخیص از بیمارستان، درخواست‌های بیمه و گواهی‌های فوت را از ۲۰۴ کشور جهان مورد بررسی قرار داده است. این محققان با استفاده از مدل‌سازی آماری دریافتند که بین‌ سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بیش از یک میلیون مرگ مرتبط با مقاومت آنتی‌میکروبی روی داده است. از آن زمان تاکنون تلفات مقاومت آنتی‌بیوتیکی افزایش یافته و شتاب خواهد گرفت.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند تا ۲۵ سال آینده ۳۹ میلیون قربانی بگیرد

کِوین ایکوتا از مولفان اصلی این مطالعه و استادیار پزشکی بالینی در دانشگاه یو سی ال ای گفت که ۳۹ میلیون مرگ پیش‌بینی شده در یک ربع قرن آینده تقریبا معادل سه مرگ در هر دقیقه است. این یافته‌ها همچنین حاکی است که بار این تلفات به طور مساوی توزیع نمی‌شود. از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ کودکان زیر ۵ سال کاهش بیش از ۵۰ درصدی تلفات مرتبط با مقاومت آنتی‌بیوتیکی را داشته در حالی که نرخ این تلفات در افراد بالای ۷۰ سال بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

این درحالی است که حدود ۱۱.۸ میلیون مورد از ۳۹ میلیون مرگ پیش‌بینی شده در جنوب آسیا خواهد بود. این محققان همچنین موارد بالایی از مرگ ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی را در منطقه پایین صحرای آفریقا پیش‌بینی می‌کنند. در نتیجه، این محققان خواستار نظارت بر (مصرف) آنتی‌بیوتیک شده‌اند تا ضمن بهبود دسترسی با آنتی‌بیوتیک، مصرف بی‌رویه و نابه‌جای این داروها نیز مهار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha