۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۰۸
کد خبر: 85599250
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم فشار آمریکا بر ژاپن برای مقابله با صنعت تراشه چین

تهران- ایرنا- ایالات متحده برای مقابله با صنعت تراشه در چین همچنان ژاپن را تحت فشار قرار می‌دهد تا صادرات در این حوزه را محدود کند؛ درحالیکه توکیو نگران اقدام تلافی‌جویانه پکن علیه شرکت‌های ژاپنی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، کاخ سفید می‌خواهد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، کنترل‌های صادراتی جدیدی را اعمال کند. از جمله آنها اقدامی است که شرکت‌های غیر آمریکایی را مجبور به دریافت مجوز برای فروش محصولاتی می‌کند که تاثیر گذار و کمک کننده در بخش فناوری چین است.

مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه‌ها گفت‌وگوهایی فشرده با همتایان خود در ژاپن و همچنین هلند برای ایجاد رژیم‌های کنترل صادرات داشتند؛ به این معنی که شرکت‌های ژاپنی و هلندی در معرض «قاعده محصولات مستقیم خارجی» ایالات متحده قرار نگیرند.

افرادی در واشنگتن و توکیو که در جریان این مذاکرات هستند، گفتند که ایالات متحده و ژاپن اکنون به یک توافق نزدیک شده‌اند، اگرچه یک مقام ژاپنی هشدار داد که به دلیل ترس از تلافی چین، وضعیت «بسیار شکننده» باقی مانده است.

دولت ژاپن به‌ویژه نگران است که اگر توکیو کنترل‌های صادراتی را تحت فشار ایالات متحده اعمال کند، چین ممکن است جلوی صادرات مواد معدنی مهم به ویژه گالیوم و گرافیت را بگیرد.

منابع آگاه در این زمینه گفتند که پکن تهدیداتی علیه توکیو و شرکت‌های ژاپنی مطرح کرده است.

کنترل‌های صادراتی ایالات متحده با هدف انسداد خلاءها در قوانین موجود و افزودن محدودیت‌هایی طراحی شده است تا بر روی پیشرفت سریع هوآوی و سایر گروه‌های چینی در تولید تراشه در دو سال گذشته تاثیر بگذارد.

واشنگتن می‌خواهد دستیابی به ابزارهای مهم ساخت تراشه را برای چین سخت‌تر کند. این محدودیت‌ها بیشترین تاثیر را بر شرکت ای.اس.ام.ال (ASML) در هلند و توکیو الکترون در ژاپن خواهد داشت.

ایالات متحده همچنین از آنها می‌خواهد خدمات، از جمله به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و نگهداری ابزارها را محدود کنند، اقدامی که به شدت به چین آسیب می‌زند.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، مقام‌های دولت بایدن آگاه هستند که توکیو از اینکه ایالات متحده در حال اعمال فشار بر ژاپن است، عصبانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha