استاندار کرمان: عزمی برای اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی استان شکل نگرفته است

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: بخشی از ناترازی حوزه آب را باید با سرمایه‌گذاری و انجام اصلاحاتی مدیریت کنیم، دولت هم باید تسهیلات بدهد، همچنین باید عزمی در حوزه تولید محصولات خرما و پسته شکل گیرد که متاسفانه این عزم برای اصلاح مصرف آب شکل نگرفته است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز ملی خرما در کرمان با اشاره به بیلان منفی یک میلیارد مترمکعبی آب در استان کرمان افزود: بیش از ۹۰ درصد مصرف آب این استان مربوط به حوزه کشاورزی بوده که وحشتناک است لذا باید کشاورزان و تجار پای کار بیایند و این حوزه را ساماندهی کنیم.

وی اظهار داشت: اگر مصرف آب در بخش کشاورزی را ساماندهی کنیم، می توانیم بخشی از این مصرف را کاهش دهیم و انجام اصلاحاتی در حوزه محصولات کشاورزی پسته و خرما می تواند این کار را انجام دهد اما ابتدا باید خودمان پای کار بیاییم.

نماینده عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه مصرف آب در جنوب استان کرمان به علت وجود گلخانه ها کاهش یافته است تصریح کرد: یک میلیون نفر در این استان درگیر کشت خرما هستند لذا باید موضوع آب آنان را حل کنیم.

راهکار مدیریت کمبود برق با انرژی خورشیدی و همکاری مردم

وی اضافه کرد: چند هزار مگاوات کمبود برق داریم که باید از ظرفیت انرژی خورشیدی در راستای تامین برق استفاده کنیم، وزارت نیرو برق ۸۰ درصد برق تولیدکنندگان انرژی خورشیدی را تامین می کند تا آنان قطعی نداشته باشند، همچنین اجازه نصب تجهیزات را در کنار موتورپمپ ها و کنار محصولات کشاورزی داده است.

فداکار ادامه داد: نصب پنل های خورشیدی برای کشاورزان هزینه ای کمتر از ۳۰ میلیارد ریال دارد که برای کشاورزان پسته ناچیز است و در واقع در مقابل خسارتی که از قطعی برق به کشاورزی آنان وارد می شود، بسیار کمتر است.

وی یادآور شد: پیشنهاد دادیم از مردم بخواهیم که برق منازل آنان را قطع کنیم و در مقابل برق تولید و کشاورزی آنان وصل باشد، در دنیا آخرین نقطه سراغ تولید می روند ما متاسفانه اولین مرحله به سمت قطعی برق آنان می رویم، تولید با قطعی برق دچار تعطیلی و بدهی به دارایی، مالیات و سایر دستگاه ها می شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه بایستی با مردم صحبت کنیم زیرا مردم اگر بدانند کمبود برق داریم، همراهی می کنند، خاطرنشان کرد: در صورتی که برق بخش تولید را قطع کنیم، تولید و موتورپمپ ها نابود می شوند.

چالش تعرفه های صادراتی

وی افزود: تعرفه‌های صادراتی خرما پس از ماه مبارک رمضان و در اوج صادارات ایجاد شد که این تعرفه ها به تولید کننده و کشاورز آسیب وارد می کند.

فداکار با اشاره به بخشنامه سازمان استاندارد برای باقی مانده سموم محصولات کشاورزی گفت: بسیاری از کشورها این استانداردها را نمی خواهند، بگذارید کشور وارد کننده سخت بگیرد چرا ما به صادرات خود سخت بگیریم؟ البته این بخشنامه معلق شده و نباید دوباره اجرا شود در واقع نتیجه معقول این بخشنامه این بود که مردم ما سموم را بخورند اما اجازه صادرات ندهیم.

وی ادامه داد: صادرکنندگان به خوبی بازار را می شناسند، نباید بازاری که مویرگی گرفته شده، به یکباره از دست برود اما در پسته برخی از بازارهای ما به یکباره از دست رفت. باید خودمان فشار بیاوریم تا کسی بخشنامه خلق الساعه و تعرفه جدید نگذارد و اجازه تصمیمات یک شبه داده نشود.

سایر چالش ها

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: خرما، پسته و محصولات جالیزی جنوب سه بخش صادراتی استان کرمان را تشکیل داده اما درگیری مشترکی با ستادهای وزارتخانه های دولت در این زمینه داریم.

وی گفت: برخی از مشکلات همچون آفت و بیماری های خرما باید در داخل استان کرمان حل شود و انجمن خرما در این بخش کار کند و منتظر نماند کسی دیگر مشکلات را حل کند.

فداکار بیان کرد: پروژه مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی ابتدا در جنوب استان کرمان تعریف شد و در شرق استان دیرتر اتفاق افتاد لذا مردم باید پای کار بیایند، باید کشاورزان را آموزش دهیم تا این مشکل نیز رفع شود.

وی ادامه داد: ساختار کرمان به گونه ای است که استان پای کار است اما رفع بخشی از مشکلات به خارج کرمان مربوط می شود.

استاندار کرمان همچنین ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) گفت: اتاق بازرگانی کرمان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و بسیاری اوقات وظایف دولت را به دوش می کشد و در بسیاری کارهای خیر پیشتاز است.

همچنین در این نشست از فعالان اقتصادی و کشاورزان برجسته خرما استان کرمان قدردانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha