۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 85599362
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ربات نرم جدید با سرعت زیاد می‌پَرَد + فیلم

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 85599362
ربات نرم جدید با سرعت زیاد می‌پَرَد + فیلم

تهران- ایرنا- پژوهشگران یک ربات نرم جدید ساخته‌اند که می‌تواند با هدایت مغناطیسی با سرعت زیاد بپرد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه تِک‌اِکسپلور، بسیاری از گونه‌های جانوری، از حشرات گرفته تا دوزیستان و ماهی‌ها، از پریدن به عنوان وسیله‌ای برای حرکت در محیط اطراف خود استفاده می‌کنند. پریدن ممکن است برای این حیوانات بسیار سودمند باشد؛ زیرا مثلاً به آن‌ها اجازه می‌دهد به شاخه‌های بلندتر درختان برسند، به سرعت از دست شکارچیان فرار کنند یا در فواصل طولانی با سرعت بیشتری حرکت کنند.

بسیاری از متخصصان رباتیک تلاش کرده‌اند ربات‌هایی طراحی کنند که مانند حیوانات بپرند؛ زیرا این ربات‌ها می‌توانند کاربردهایی جالب در دنیای واقعی داشته باشند. ربات‌های پرنده می‌توانند در مسیرهای پیچیده با سرعتی بیشتر حرکت کنند و به سطوح یا محیط‌هایی دسترسی پیدا کنند که بدون پریدن، دسترسی به آن‌ها برایشان ممکن نیست.

در سال‌های اخیر، ربات‌های قادر به پریدن با به‌کارگیری سیستم‌های مختلف از الاستومرهای دی الکتریک گرفته تا الاستومرهای کریستال مایع و محرک‌های نرم ساخته شده‌اند.

ربات نرم جدید با سرعت زیاد می‌پَرَد + فیلم

الاستومر دی الکتریک سیستمی از مواد هوشمند است و می‌تواند کرنش‌های بزرگی را تولید کند. به علت این کرنش‌های بزرگ، این الاستومرها را ماهیچه مصنوعی هم می‌نامند. این مواد به دسته پلیمرهای الکترواکتیو تعلق دارند. الاستومرهای کریستال مایع نیز در اصل لاستیک‌هایی با ویژگی‌های کریستال مایع هستند.

استفاده از برخی از این ربات‌ها بسیار امیدوارکننده بود اما مشخص شد که بیشتر آن‌ها از موجودات زنده ماهر در پرش، چه از نظر ارتفاع و چه از نظر سرعت پرش، عقب هستند.

پژوهشگران دانشگاه ژجیانگ چین به تازگی یک ربات نرم (رباتی که حرکات موجودات زنده را تقلید می‌کند) فوق سریع، مغناطیسی و دوپایای جدید ساخته‌اند که قادر است در مقایسه با ربات‌های قبلی بالاتر و سریع‌تر بپرد.

ربات‌هایی مانند این ربات با استفاده از مواد الاستیک و تغییرپذیر ساخته شده‌اند که معمولاً مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند که باعث می‌شود ربات در هنگام پرش آسیب نبیند؛ اما بسیاری از ربات‌های نرم که قادرند بپرند از نظر سرعت پاسخ به محرک‌ها و برخاستن از زمین محدودیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha