هفته وحدت، فرصتی برای تقویت همبستگی اسلامی

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۲
کد خبر: 85599566
هفته وحدت، فرصتی برای تقویت همبستگی اسلامی

مشهد- ایرنا- روزهای میانه ۱۲ و ۱۷ ربیع الاول، که بنا بر روایات اهل سنت و تشیع، سالروز ولادت نبی مکرم اسلام (ص) شناخته می‌شود، با ابتکار امام راحل (ره)، «هفته وحدت» خوانده شده است تا در این ایام پیام صلح و همبستگی در جهان اسلام پژواک یافته و با تاکید بر مشترکات دینی، فرصتی برای بیداری اسلامی، روشنگری دینی و ایجاد الفت و همدلی بین پیروان مذاهب اسلامی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت ولادت پیامبر نور و مهربانی است. کسی که بزرگترین تحول را در تاریخ بشریت ایجاد و کامل‌ترین دین را برای سعادت انسان عرضه کرد. در روایات شیعه نیز هفدهم ربیع‌الاول مصادف با ولادت پیامبر اسلام(ص) است.

وحدت، یکتایی و یک‌رنگی است و وحدت اسلامی به معنای اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی با تکیه بر مشترکات است تا از نفوذ و تسلط دشمنان در صفوف مسلمانان جلوگیری شود.

هفته وحدت، تنها یک نام‌ نیست و باید فراتر از یک نام‌گذاری ساده، به عنوان یک نقشه راه و الگوی حرکتی بدان نگریست. در کشور پهناور ایران هزاران سال است که اقوام کُرد، لر، فارس، آذری، ترک، بلوچ، عرب با مذاهب مختلف زندگی می‌کنند و با تمام ناملایمات و سختی‌ها در کنار هم با یکدلی و اتحاد پیش می‌روند، به گونه‌ای که دشمنان در تمام تاریخ پر تلاطم و کهن این سرزمین همواره با شکست روبه‌رو شده‌اند.

در دورانی که ظلم و بی‌عدالتی، تبعیض و فساد و جهل و نادانی بیداد می‌کرد، نبی‌ مکرم اسلام با وحدت‌آفرینی در میان مستضعفان بار سنگین رسالت الهی را بر دوش کشیده و با تحمل ناملایمات و مشکلات برای احقاق حق و عدالت و برپایی حکومت اسلامی، تلاش کرد. بی‌تردید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دست‌آویز مخالفان حقیقت، بحث شیعه و سنی و اختلاف میان این ۲ مذهب اسلامی است ، بنابراین لزوم حفظ وحدت میان مسلمین از جمله اموری است که همواره از سوی بزرگان و رهبران جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

بنابراین لزوم حفظ وحدت میان مسلمین از جمله اموری است که همواره از سوی بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان موردتوجه قرارگرفته استنماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، هفته جاری در دیدار با امامان جماعت شهرهای تلفیقی استان با بیان اینکه امروز مساله وحدت به یک جریان شعائری در نظام اسلامی و حلقه مقاومت تبدیل شده است، اظهار کرد: امروز دیگر جای صحبت از وحدت به عنوان فضیلتی محض نیست بلکه وحدت به عنوان یک ضرورت در زندگانی اسلامی ما مطرح و نقش‌آفرین است.

آیت الله سیداحمد علم الهدی افزود: آمریکا و اروپا در راستای دستیابی به قدرت جهانی و جهانخواری توانستند با تمام فرهنگ‌ها، ملت‌ها و قدرت‌ها به توافق برسند و تنها مانعی که بر سر راه خود می‌بینند، اسلام است که اگر نتوانند به توافقی در این زمینه دست یابند اقدام به نسل‌کشی مسلمانان و براندازی اسلام می‌کنند، همان‌طور که در غزه و فلسطین دست به نسل‌کشی مسلمانان زدند؛ در واقع غزه خاک‌ریز اول برای آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در نسل‌کشی ناکازاکی و هیروشیما، کسی به آمریکا اعتراضی نکرد، ادامه داد: در چنین وضعیتی مسلمانان باید به وحدت به چشم یک ضرورت نگاه کنند زیرا اگر ما یکپارچه مقابل این جهانخواران ایستادگی و مبارزه کنیم، می‌توانیم جریان قدرت‌یابی آن‌ها را قطع کرده و دنیا را برای حکومت یکتای اسلامی آماده سازیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این وحدت به‌خوبی در حلقه مقاومت پیاده شده است و امروز در یمن و عراق، اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر مقاومت و مبارزه می‌کنند، این وحدت اگر در سایر جوامع اسلامی تحقق پیدا کند، دیگر هیچ قدرتی نمی تواند با آن مقابله کند و پیروزی اسلام قطعی است.

مدیر مرکز اسلامی خراسان رضوی هم گفت: در راستای غنی سازی برنامه‌های هفته وحدت در تعامل با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، برنامه‌های متعدد و متنوعی طراحی شده است.

هفته وحدت، فرصتی برای تقویت همبستگی اسلامی

حجت الاسلام علیرضا جوانشیری اظهار کرد: در ستادهای گرامیداشت هفته وحدت تاکید بر این بود که در برنامه ریزی ها، مشارکت خودجوش مردم به عنوان یک اصل مهم، مورد توجه قرار گیرد و ستاد، تنها به حمایت و پشتیبانی غالبا معنوی از برنامه ها بپردازد.

وی ادامه داد: برخی از برنامه های ستاد استان و ستادهای شهرستانی در هفته وحدت، برگزاری نشست تخصصی امامان جمعه اهل سنت و برگزاری نشست مشترک بین امامان جمعه شیعه و سنی، دیدار امامان جمعه شیعه و سنی شهرستان‌های تلفیقی با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، برگزاری همایش ۷۰۰ نفری علمای شیعه و سنی استان و اعزام چهره‌های شاخص تقریبی استان به همایش بین المللی مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

مدیر مرکز اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم در مساجد اهل سنت و تشیع شهرستان‌های تلفیقی استان، اعزام مبلغ به نمازهای جمعه باهدف تبیین ابعاد مختلف وحدت، برگزاری همایش‌های منطقه‌ای با حضور عموم مردم شیعه و سنی در نقاط مختلف استان، برگزاری همایش‌های ویژه بانوان شیعه و سنی، برگزاری نشست‌های تخصصی بین مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه شیعه و سنی با موضوع وحدت و مساله فلسطین برخی دیگر از برنامه‌های هفته وحدت است.

مدیر حوزه علمیه فاطمه زهرا (س) تایباد هم با تاکید بر ضرورت وحدت بین شیعه و اهل تسنن گفت: وحدت ما عقیده ما است و ما به این عقیده افتخار می کنیم. تا زمانی که وحدت باشد؛ دشمن شکست خورده است و وحدت با رعایت قانون پابرجا است.

وحدت ما عقیده ما است و ما به این عقیده افتخار می کنیم. تا زمانی که وحدت باشد؛ دشمن شکست خورده است و وحدت با رعایت قانون پابرجا استمولوی سلطان احمد قادری افزود: مسلمانِ عاشق، قرآن را راهنمای خود می داند و روباه پیر استعمار این را دریافته است. به همین خاطر در شبه جزیره هند قرآن را آتش می زدند؛ اما وقتی مکاتب هند را پر از مسلمانِ عاشقِ حافظِ قرآن دیدند، شکست خوردند.

وی گفت: مبنای عملی آن ها از آتش زدن فیزیکی قرآن کریم، هجوم برای از بین بردن عقیده مسلمانان بود. عقیده اصل و اساس مسلمان است. عقیده واقعی یعنی اینکه پیامبر اسلام (ص) بیان کنند و اهل بیت و صحابه انجام دهند. ما برای این عقیده شهید می دهیم.

وی با بیان اینکه ما زمانی برای خارجی ها جایگاهی قائلیم که آنان به عقیده ما احترام بگذارند، گفت: این کشورها آمدند و در عقیده مسلمانان دست بردند. امروز مادی گرایی، دنیاپرستی، مسلمان کشی و تکفیر مسلمان را به اسم عقیده به خورد گروهی داده اند و "داعش" را ایجاد کرده اند.

مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی نیز گفت: هفته وحدت فرصت مناسبی برای تقویت اخوت و اتحاد بین مسلمانان است.

حجت‌الاسلام‌ سیدمسعود میریان افزود: رسول خدا (ص) ۲ میراث ارزشمند یعنی قرآن کریم و اهل‌بیت (ع) را به‌عنوان امانت برای امت اسلامی بر جای گذاشتند تا پیروی از آنها، موجب حفظ وحدت و جلوگیری از تفرقه شود.

وی ادامه داد: در هفته وحدت،۱۲ محفل انس با قرآن از ۲۶ تا ۲۹ شهریور در مساجد شهرها و روستاهای تربت‌جام، صالح‌آباد، خواف، تایباد و باخرز با حضور جمعی از مردم و حافظان و قاریان بین‌المللی، ملی و استانی برگزار خواهد شد تا ادامه‌دهنده راه پیامبر گرامی اسلام (ص) در ترویج آموزه‌های قرآنی باشیم.

امروز که جبهه استکبار و صهیونیسم ماه‌ها است قلب مقاومت اسلامی، یعنی غزّه مظلوم را نشانه گرفته و از هیچ جنایتی در حقّ زنان و کودکان بی‌دفاع آن فروگذار نکرده و از طرف دیگر با بهره‌ گرفتن از روش‌های شوم دسیسه‌چینی و تفرقه‌افکنی، دولت‌های برخی کشورهای اسلامی را با خود همراه ساخته و یا به سکوت واداشته است، حضور پرشکوه آحاد مردم شیعه و سنی و نمایش وحدت و انسجام و یکپارچگی به امری ضروری‌تر از گذشته بدل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha