۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85599739
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲ هزار کلاس درس مهیای هیاهوی دانش‌آموزان ملایری

همدان- ایرنا- باز هم بوی ماه مهر و اشتیاق دانش‌آموزان ملایری برای آموختن در ۲ هزار و ۲۷۸ کلاس درس فرا رسید تا با حضور بیش از ۵۳ هزار نفر، بهار تعلیم و تربیتی دیگری را در دفتر علم‌آموزی خود رقم بزنند.

به گزارش ایرنا؛ چهار روز بیشتر به بازگشایی مدارس و آغاز سال‌تحصیلی جدید نمانده، روزهای شیرینی که هر دانش‌آموزی برای نشستن سر کلاس درس و اشتیاق دیدار با همکلاسی خود لحظه‌شماری می‌کند، روزهایی که با آماده‌سازی مدارس برای فرزندان ایران زمین در هر گوشه کشور در دفتر خاطرات آنها ثبت و ضبط می‌شود.

بوی مهر، بوی مهربانی، بوی لبخند، بوی درس و مدرسه و شوق کودکانه در پیاده‌روها، بوی نمره‌ و دفتر مشق‌های ناتمام، بوی دوستی و محبت و دیوارهای مدرسه که از هیاهوی آرام و دلنشین دانش‌آموزان، پوست تازگی انداخته و مهیای آموختن است و فصلی جدید از تعلیم و تربیت که برای علاقه‌مندان به تحصیل گشوده شده است.

اول مهر هر سال یکی از خاطره‌انگیزترین ایام برای هر دانش‌آموز است و برای جذاب‌تر و شیرین‌تر شدن کلاس درس و تحصیل برای دانش‌آموزان، متولیان تعلیم و تربیت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بهار علم‌آموزی برای ۵۳ هزار و ۶۶۰ دانش‌آموز ملایری، ماندنی‌تر از هر مهر دیگری باشد.

سال‌تحصیلی جدید با جشن غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جشن جوانه‌ها آغاز شده و چند روز آینده زنگ مهر و ایثار در تمامی مدارس نواخته می‌شود و والدینی که فارغ از هرگونه گرفتاری و تنگناهای اقتصادی، با خرید نوشت‌افزار و کیف و لباس مدارس، مقدمات لازم را برای حضور فرزندان خود در مدرسه مهیا کرده‌اند تا بیاموزند و آینده کشور را بسازند.

بیش از ۲ هزار کلاس درس مهیای هیاهوی دانش‌آموزان ملایری

لحظه‌شماری دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه

مادر حنانه که برای کلاس اولی شدن فرزندش شوق فراوانی دارد و دخترش را برای جشن شکوفه‌ها همراهی می‌کند، می‌گوید: اولین روز مدرسه برای دانش‌آموزان یک روز بخصوص و ماندنی است و تمام توان‌مان را برای فراهم کردن لوازم مدرسه و آرامش خاطر فرزندمان به کار بستیم تا کم و کسری در کنار همکلاسی‌هایش احساس نکند.

وی به گرانی بازار نوشت‌افزار اشاره کرد و تهیه برخی اقلام مدرسه را برای بسیاری از خانواده‌ها سخت و دشوار دانست، و گفت: اما خوشحالیم که فرزندانمان با آرامش خاطر در مدارسی تحصیل می‌کنند که به خوبی برای اول مهر مهیا شده‌اند.

ملیکا هم که برای شروع سال جدید تحصیلی لحظه‌شماری می‌کند، خوشحال است که کلاس‌های درس به صورت حضوری تشکیل می‌شود.

او خوشحال است که مسیر خانه تا مدرسه را با همکلاسی‌هایش طی می‌کند و خوشحال‌تر آنکه دوستان جدید پیدا می‌کند و به طور کامل در مدرسه حاضر می‌شوند و این شوق و ذوق ملیکا و دیگر دوستان و هم و سن و سالان او، وصف‌ناپذیر و به یادماندنی است، آموختن و دانایی که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

امسال نیز همانند سال‌های قبل زمینه حضور بیش از ۵۳ هزار دانش‌آموز در سه منطقه آموزشی ملایر، سامن و جوکار فراهم شده و با وجود کمبود معلم، مسوولان آموزش و پرورش استان و شهرستان ملایر تمام توان خود را به کار بستند تا همزمان با آغاز سال‌تحصیلی جدید و ورود دانش‌آموزان، مشکلی در تعلیم و تربیت و آموزش آنها نداشته باشند.

بیش از ۲ هزار کلاس درس مهیای هیاهوی دانش‌آموزان ملایری

آماده‌سازی ۲۸۷ مدرسه در منطقه آموزشی ملایر

به گفته مدیر آموزش و پرورش ملایر، تمامی مدارس از لحاظ تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیروی انسانی برای بازگشایی در اول مهر امسال آماده است و ۲۸۷ مدرسه با هزار و ۶۷۵ کلاس درس در منطقه آموزشی ملایر برای سال‌تحصیلی جدید مهیا شده که از این تعداد هزار و ۳۰۳ کلاس درس دولتی و ۳۷۲ کلاس درس غیردولتی در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است.

«اکبر فراهانی» در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با اقدامات انجام شده، برای اول مهر کلاس بدون معلم نداریم و بیش از ۴۱ هزار دانش‌آموز در منطقه آموزشی ملایر آماده ورود به مدرسه هستند.

وی با بیان اینکه برای سال‌تحصیلی جدید کمبود نیرو داشتیم و با جذب دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان، سرباز معلم، جذب نیروها از طریق ماده ۲۸ و انتقالی‌هایی از شهرهای دیگر کسری معلم جبران شد، افزود: حدود هشت هزار ساعت کسری نیرو داشتیم که از طریق همکاران بازنشسته و شاغل با عنوان حق‌التدریس تامین شد.

مدیر آموزش و پرورش ملایر ادامه داد: ۹۲ نیرو در مقطع ابتدایی، ۷۳ نفر متوسطه و ۱۴ نفر در مقطع کار و دانش به بدنه آموزش و پرورش ملایر اضافه شدند و از طرف دیگر ۷۶ نفر در مقطع ابتدایی بازنشسته و یا منتقل شدند و ۸۲ نفر نیز در مقطع متوسطه اول و دوم و ۱۲ نفر در مقطع فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از بدنه آموزش و پرورش ملایر به دلایلی همچون انتقالی و یا بازنشستگی جدا شدند.

فراهانی بیان کرد: امسال سه هزار و ۶۲۵ دانش‌آموز پایه اول داریم که ثبت‌نام کردند و در ۶۵ کلاس دولتی و ۴۲ کلاس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

بیش از ۲ هزار کلاس درس مهیای هیاهوی دانش‌آموزان ملایری

اول مهر کلاس بدون معلم نداریم

وی همچنین از اجرای پروژه مهر با شعار «همه با هم، یکصدا ایران قوی، مدرسه قوی» در سه مقطع خبر داد و گفت: این پروژه در تمامی مدارس اجرا شد و از لحاظ تعمیرات و تجهیزات مدارس ملایر برای سال‌تحصیلی جدید آماده شد و ۲ تُن رنگ برای رنگ‌آمیزی در قالب طرح «شهید عجمیان» در مدارس استفاده شد.

مدیر آموزش و پرورش ملایر به برگزاری جشن غنچه‌ها، جشن شکوفه‌ها برای اول ابتدایی و جشن جوانه‌ها برای پایه هفتم اشاره کرد و افزود: روز اول مهر نیز زنگ مهر و ایثار در دبیرستان دخترانه آیت‌الله انواری نواخته می‌شود که همزمان با بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس، به صورت همزمان در تمامی مدارس شهر این زنگ نواخته خواهد شد.

فراهانی همچنین به وجود تعدادی مدارس فرسوده با قدمت بالا در شهر و روستای ملایر اشاره و بیان کرد: اعتباری برای بازسازی مدارس نداریم و به دلیل تراکم بالای دانش‌آموزان در برخی مدارس ملایر، این مدارس به صورت دو شیفته و چرخشی است و تعدادی از مدارس نیز ثابت صبح هستند.

به گفته وی؛ مدارسی همچون آیت‌الله انواری و مدرسه خیرساز مرحومه بحرینی با ۲۳ کلاس درس سال گذشته افتتاح شدند، اما امسال سال اول آغاز به کار آنها است که دانش‌آموز دارند و برای سال‌تحصیلی جدید بازگشایی شدند.

مدیر آموزش و پرورش ملایر یادآور شد: در حوزه متوازن رشته‌ای نیز امسال به طور کامل توزیع متوازن رشته‌ای اتفاق افتاد و دانش‌آموزان هم به سمت رشته نظری و هم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش رفتند و به طور یکسان توزیع رشته‌ای انجام شد.

فراهانی با تاکید بر اینکه پولی بابت ثبت‌نام دانش‌آموزان و تحویل کتب درسی و خارج از عرف از والدین اخذ نشده و نظارت کامل از طرف واحدهای نظارتی صورت گرفت، اظهار کرد: ما نیازمند حمایت تمامی ارگان‌ها، نهادها، مراکز علمی و دانشگاهی، بسیج و سپاه و تمامی تخصص‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم تا در زمینه فرهنگی، تربیتی، اخلاقی و آموزشی گام‌های بلندی برای پیشرفت برداریم.

بیش از ۲ هزار کلاس درس مهیای هیاهوی دانش‌آموزان ملایری

بیش از ۹۴ درصد معلمان جوکار غیربومی است

منطقه آموزشی جوکار بعد از ملایر بیشترین حجم دانش‌آموزان و مدارس را دارد که نسبت به دیگر مناطق آموزشی، مشکل کمبود نیروی انسانی آن به دلیل غیربومی بودن معلمان، بیشتر است.

به گفته رئیس آموزش و پرورش جوکار، ۸۰ مدرسه با ۳۵۰ کلاس درس با ۵۶۰ نیرو برای سال‌تحصیلی جدید در منطقه آموزشی جوکار مهیا شده که هفت هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این منطقه آموزشی وارد مدرسه می‌شوند.

«مهدی رضایی» عمده‌ترین مشکل جوکار را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۴ درصد معلمان منطقه آموزشی جوکار غیربومی است و به دلیل بُعد مسافت و هزینه بالا، حاضر نیستند در این منطقه آموزشی تدریس کنند.

وی با بیان اینکه نیروی بومی کم داریم، اظهار کرد: در حال حاضر در مقطع ابتدایی ۹ کلاس خالی، متوسطه اول ۱۵۰ ساعت بدون معلم و در متوسطه دوم ۷۰ ساعت بدون معلم داریم و امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم و حمایت مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان این مشکل حل‌ شود.

رئیس آموزش و پرورش جوکار با اشاره به وجود تعدادی مدارس فرسوده و در دست اجرا بودن چند پروژه آموزشی، یادآور شد: مدرسه انقلاب (یک) شهر ازندریان با ۳۰۰ دانش‌آموز کد تخریب خورده و نیاز است هر چه سریعتر مدرسه ۱۲ کلاسه توحید که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل و واگذار شود، در حالی‌که بیش از هشت سال است این مدرسه در حال ساخت، تحویل نشده است.

رضایی ادامه داد: مدرسه سنایی شهر جوکار در ۲ طبقه و ۱۲ کلاس درس نیز با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت در دست اجرا است که با وجود حجم بالای دانش‌آموزان، هنوز این مدرسه تحویل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در روستای "قشلاق دهنو" سه کلاس درس و در روستای "منگاوی" نیز سه کلاس درس باید اضافه شود، گفت: بیشتر مدارس این منطقه نوسازی شده و نگرانی اصلی ما مدرسه انقلاب ازندریان است که با تحویل مدرسه توحید، دانش‌آموزان باید به این مدرسه منتقل شوند.

بیش از ۲ هزار کلاس درس مهیای هیاهوی دانش‌آموزان ملایری

تجهیز ۲۵۳ کلاس درس در سامن برای اول مهر

سومین منطقه آموزشی شهرستان ملایر، سامن است که با ۷۹ مدرسه و سالن‌های ورزشی و دارالقرآن و ۲۵۳ کلاس درس، چهار هزار و ۳۶۰ دانش‌آموز و ۵۰۰ نفر نیرو آماده بازگشایی مدارس است و مشکل حاد آنچنانی در زمینه تامین نیروی انسانی ندارد.

رئیس آموزش و پرورش سامن در این باره به ایرنا اظهار کرد: در متوسطه اول ۵۳۰ ساعت و در ابتدایی ۱۰۲ ساعت اضافه تدریس داریم که با نیروهای بازنشسته این میزان را جبران کردیم و در مجموع چهار معلم در مقطع ابتدایی و ۲۲ معلم در مقطع متوسطه کم داریم.

«محمدتقی ترکاشوند» افزود: برخی مدارس این منطقه همچون مدرسه سه کلاسه دره امیدعلی و سه کلاسه روستای ناصح‌آباد ساخته شده، اما هنوز دیوارکشی و محوطه‌سازی ندارد و مدرسه ۲ کلاسه روستای مهدی‌آباد نیز در حال ساخت است و کلاس دانش‌آموزان مهرماه در مسجد تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت مدرسه چهار کلاسه متوسطه اول روستای دهنو تا مرحله سقف پیش رفته، ادامه داد: مدرسه چهار کلاسه روستای کلیل‌آباد و سه کلاسه روستای بلرتو ترک خورده و نیاز به بازسازی دارد و مدرسه ۲ کلاسه موداران قرار بود توسط قرارگاه امام حسن(ع) ساخته شود.

رئیس آموزش و پرورش سامن با اشاره به اینکه مدرسه ابتدایی ۶ کلاسه روستای لولوهر تخریبی است و زمین آن توسط خیرین تامین شده، بیان کرد: مدرسه دخترانه حسین آبادناظم نیز مشکل دارد و مدرسه سعادت این روستا با ۲۳۰ دانش‌آموز، دیوار آن تخریب شده و هنوز بازسازی نشده است.

ترکاشوند همچنین به پروژه مهر اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این پروژه، نقاشی کامل ۱۴ مدرسه، ۱۳۰ متر دیوارنویسی، تعمیر ۱۶۰ میز و نیمکت، ساخت ۵۰ میز معلم، تعمیر ۱۴ شوفاژخانه و تعمیر ۲۳ چشمه سرویس بهداشتی انجام و ۱۴۰ بسته نوشت‌افزار توسط خیرین تهیه و بین دانش‌آموزان توزیع شد.

وی آسفالت ۲ مدرسه توسط شهرداری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: زمین چمن مصنوعی مدرسه شریعتی شهر سامن در دست اجرا است که امیدواریم تا پایان مهرماه به اتمام برسد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر دارای سه منطقه آموزشی ملایر، جوکار و سامن با ۵۳ هزار و ۶۶۰ دانش‌آموز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha