قزوین شهری ترافیک‌ زده در آستانه سال تحصیلی جدید

قزوین - ایرنا - ترافیک سنگین تا چند سال گذشته در شهرهای بزرگ و پرجمعیت دیده می‌شد، اما حالا می بینیم قزوین که کلان شهر نیز محسوب نمی شود، درگیر گره‌های ترافیکی پیچیده ای شده و آن را به یک معضلی بزرگ تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرعت زندگی و تلاش آدم ها با پیشرفت جوامع افزایش یافته و در همین عصری که زمان برای آدم ها بسیار اهمیت دارد، ترافیک بخشی از زندگی امروز بشر شده و امری عادی محسوب می شود.

با وجود تغییر و تحولاتی که جوامع شهری داشته‌اند، اما هنوز مشکل حمل و نقل و سفرهای درون شهری به دلیل افزایش و تراکم جمعیت در شهرها، یکی از مسایل مهم محسوب می‌شود که شهروندان با آن مواجه هستند.

قزوین یکی از شهرهایی است که این روزها پر از خودروهای تک سرنشین شده و در ساعت‌های شلوغ روز وقتی به برخی از خیابان‌های تنگ و باریک آن قدم می‌گذاری با حجم عظیمی از خودروها رو به رو می شوید که سراسر مسیر را بسته و پشت به پشت یکدیگر منتظر باز شدن گره ترافیکی هستند.

قزوین شهری ترافیک‌ زده در آستانه سال تحصیلی جدید

ترافیک سنگین و کلافگی شهروندان

محمد حسینی شهروند ۵۹ ساله قزوینی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شلوغی خیابان‌های مرکز شهر مثل سپه، سبزه میدان، نادری و فردوسی سرسام آور بوده و در این شلوغی کمتر پلیس راهنمایی و رانندگی را می بینیم؛ از طرفی تعداد پارک‌های دوبل در این خیابان‌ها بسیار زیاد شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه خیابان‌های قزوین بسیار تنگ و باریک هستند و ظرفیت این حجم از خودروهای تک سرنشین را ندارند، بخشی از خیابان نیز برای تردد دوچرخه سواران اشغال شده، در حالی که شاهد استفاده دوچرخه سواران از این محدوده نیستیم.

فاطمه نور محمدی دیگر شهروند ساکن قزوینی که از ترافیک سنگین هسته مرکزی شهر گله مند است، به خبرنگار ایرنا می گوید: عصرها که خسته از سرکار بر می گردم به ترافیک سنگین خیابان‌های پادگان و فلسطین بر می‌خورم و آن حجم از شلوغی واقعا کلافه ام می کند، نمی دانم چرا مسوولان چاره‌ای برای این موضوع نمی‌اندیشند؟

ترافیک گرچه دارای ابعاد گسترده ای است، اما با ورود به نیمه دوم سال که متناظر با آغاز سال تحصیلی است، این موضوع شهری ابعاد جدیدی پیدا می کند که می تواند مشکل آفرین باشد.

هر ساله با شروع فصل مدرسه از اولین روز فصل پاییز حجم ترافیک شهر قزوین بر اثر افزایش تعداد خودروها چند برابر می شود که این میزان دقیقاً در سه نوبت صبح، ظهر و عصر به طور پیوسته اتفاق می افتد.

تردد خودروهای تک سرنشین یعنی والدینی که برای تردد فرزندان از خودروهای شخصی استفاده می کنند، صحنه ای است که در اغلب خیابان های منتهی به مدارس دیده می شود و هزینه این حجم از شلوغی را مردم متحمل می‌شوند.

در همین زمینه خبرنگار ایرنا سراغ چند تن از مسوولان و کارشناسان شهری رفته تا نظر آن‌ها را در خصوص وضعیت ترافیک، ریشه ها و علل این نابسامانی‌ها جویا شود.

قزوین شهری ترافیک‌ زده در آستانه سال تحصیلی جدید

ازدحام ترافیکی و بروز رفتارهای ضداجتماعی

فاطمه شفیع خانی دانش آموخته رشته علوم اجتماعی و تسهیلگر اجتماعی با بیان اینکه ازدحام ترافیکی به عنوان یک عامل محیطی در بروز رفتارهای ضد اجتماعی نقش دارد، گفت: ترافیک و ازدحام خودروها در خیابان باعث می‌شود که برخی از رانندگان وارد یک مسیر دوربرگردان شوند و یا هنگامی که در جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی بین شهری ترافیک می‌شود، برخی رانندگان در شانه‌های خاکی جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند که سبب آزار و اذیت دیگران شده و یک رفتار ضد اجتماعی محسوب می شود.

شیع خانی، کارشناس علوم اجتماعی: طبق شواهد به عمل آمده در زمینه تمایز اجتماعی در شهر قزوین، شهروندان علاقه بسیار زیادی به استفاده از خودروهای شخصی دارند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد هستیم که مقوله حمل و نقل به جای رفاه جامعه، تهدیداتی از قبیل مصرف زیاد سوخت، هزینه سرسام آور تصادفات و تهدیدهای زیست محیطی را به مردم تحمیل می کند و ترافیک هزینه های بسیاری از جمله تنش های فردی و جمعی را به وجود می آورد و در تعارض با رفاه جمعی، توان تاب آوری افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

این تسهیلگر اجتماعی بیان کرد: طبق شواهد به عمل آمده در زمینه تمایز اجتماعی در شهر قزوین، شهروندان علاقه بسیار زیادی به استفاده از خودروهای شخصی دارند و این موضوع طی چند وقت اخیر بسیار شدیدتر شده و از این رو باید مسوولان فرهنگی و اجتماعی شهر برای این مشکلات چاره اندیشی کنند.

قزوین شهری ترافیک‌ زده در آستانه سال تحصیلی جدید

خیابان های سنتی قزوین و افزایش خودروها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین ضمن تاکید بر وجود مشکلات و مسایل متنوع در خصوص مساله ترافیک به خبرنگار ایرنا گفت: خیابان‌های قزوین متاسفانه با حفظ ساختار سنتی خود، متناسب با افزایش جمعیت و تعداد خودروها تغییر نکرده و این موضوع فقط به قزوین محدود نمی شود و در کل کشور این وضعیت برقرار است.

سرهنگ سیدعلی آسیایی ادامه داد: خیابان‌های نقاط شمالی شهر و محدوده پونک، بلوار شهید سلیمانی و دانشگاه در وضعیت بهتری از ترافیک به سر می‌برند، اما هسته مرکزی شهر همانند خیابان های سپه، سبزه میدان، نادری و فردوسی از ترافیک سنگین رنج می برند که امیدواریم شهرداری قزوین آستین همت را بالا بزند و طرح های رفع ترافیکی که در شورای ترافیک تصویب شده را اجرا کند تا وضعیت ترافیک در سطح شهر بهبود یابد.

وی در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و پل‌های عابر پیاده در سطح استان قزوین بیان کرد: اتوبوس‌ها و تاکسی‌های ناوگان حمل و نقل عمومی قزوین دچار فرسودگی‌های شدیدی هستند و نزدیک به ۷۰ درصد تاکسی ها فرسوده شده‌اند و نیاز شدیدی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احساس می شود.

سرهنگ آسیایی: یش از ۴۰ درصد تصادفات استان قزوین مربوط به عابران پیاده در سطح شهر است/باید پل‌های هوایی برای عابر پیاده نصب و مکانیزه شود و به صورت پله برقی باشد.

این مسوول افزود: همچنین باید تعداد اتوبوس های حمل و نقل درون شهری قزوین افزایش یابد، چرا که فقط ۱۳۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است و حداقل باید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در قزوین وجود داشته باشد تا مردم به راحتی بتوانند از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

سرهنگ آسیایی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد تصادفات استان قزوین مربوط به عابران پیاده در سطح شهر است، اضافه کرد: باید پل‌های هوایی برای عابر پیاده نصب و مکانیزه شود و به صورت پله برقی باشد تا افرادی که کهولت سنی دارند نیز بتوانند از این پل ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: با وجود اینکه شهر قزوین جزو پنج شهر اول ایران در حوزه هوشمندسازی دستگاه های نظارتی خودروها در سطح شهر محسوب می‌شود، اما با این حال نیاز به حضور پلیس برای روان سازی ترافیک، بررسی تصادفات، همچنین انظباط بخشی و بهبود وضعیت ترافیک در سطح شهر احساس می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی قزوین در خصوص اقدمات صورت گرفته برای کنترل بار ترافیکی درون شهری با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد: ۲۰ شهریور دستورالعمل ترافیکی سطح شهر همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغ شده و از همین حالا که پدرو مادرها برای خرید مایحتاج لوازم مدرسه به بازار و مرکز شهر مراجعه می کنند، شاهد بار ترافیکی در هسته مرکزی هستیم و طبق این دستورالعمل پلیس های راهنمایی و رانندگی از اول مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس در ساعات شروع و پایانی مدارس در سطح شهر حضور دارند و با آغاز به کار سرویس مدارس نیز بار ترافیکی کمتری از تک سرنشینان شاهد خواهیم بود.

قزوین شهری ترافیک‌ زده در آستانه سال تحصیلی جدید

توزیع نامناسب کاربری‌های شهری و افزایش بار ترافیکی

در ادامه اسماعیل عرشیان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به افزایش ترافیک درون شهری قزوین همزمان با بازگشایی مدارس سطح استان، گفت: همزمان با بازگشایی مدارس ۱۱ تقاطع در سطح شهر شاهد رشد ۴۰ درصدی ترافیک خواهد بود که از این تعداد، هشت تقاطع در محدوده هسته مرکزی شهر قرار دارند و هفت مدرسه غیردولتی نیز در هسته و پیرامون سطح شهر وجود دارند که باعث افزایش بار ترافیکی می شوند.

وی افزود: مدارس پر ترافیک در نشست‌های شورای ترافیک استان قزوین مشخص شدند و برای این موضوع برابر مصوبه شورای ترافیک استان ضوابط خاصی مصوب شد که مالکان مدارس غیرانتفاعی مکلف هستند ترافیک ناشی از حضور والدین و سرویس مدارس خودشان را با هماهنگی پلیس راهور مدیریت کنند.

عرشیان: مدارس پرترافیک شهر قزوین مشخص شدند/والدین از خودرو تک سرنشین برای جابه جایی دانش آموز خودداری کنند.

عرشیان همچنین اضافه کرد: ۱۳۰ دوربین نظارتی برای مدیریت هسته ترافیکی شهر آماده شده و همچنین ۳۴ دوربین کنترل سرعت و ۱۱ دوربین پلاک خوان، ۸۰ درصد از معابر سطح شهر را زیرنظر دارند.

این مسوول در خصوص علت افزایش بار ترافیکی در سطح شهر یادآور شد: نزدیک به ۸۰ درصد مطب‌های پزشکان ماهر و فیزیوتراپی‌ها در سه خیابان خیام، نادری و فردوسی متمرکز شده اند که این نشان از توزیع نامناسب کابری‍های شهری و همچنین گردشگری در هسته مرکزی شهر دارد که به طور قطع شاهد تراکم حجم خودرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: مطالعات مدیریت ترافیک هسته‌ای مرکزی شهر برای کاهش حجم ترافیکی در دست انجام است و یکی از راهکارهای کاهش و مدیریت این وضعیت، اعمال محدودیت اجرای طرح ترافیک و تقویت خطوط اتوبوسرانی است که می تواند در برون رفت از بار ترافیکی تاثیرگذار باشد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: یک هزار دستگاه سرویس مدارس آماده خدمت رسانی به دانش آموزان استان هستند و در هفته اول مهرماه نیز خدمات اتوبوسرانی به صورت رایگان است؛ همچنین یک هزار دستگاه سرویس مدرسه در آماده باش کامل هستند و آماده ارایه خدمت برای سرویس دانش آموزان خواهند بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: والدین از خودرو تک سرنشین برای جابه جایی دانش آموز خودداری کنند تا بتوانیم سال تحصیلی بدون حادثه با بار ترافیکی کمی را تجربه کنیم.

کلام آخر: وجود زیرساخت های مناسب، نظارت پلیس و سازمان های مربوطه از جمله حمل و نقل، توسعه فرهنگ ترافیک و رانندگی و توجه به طراحی های شهری می تواند در کاهش بار ترافیکی هسته شهر و حوادث رانندگی موثر واقع شوند و از این رو ضرورت دارد تا با همکاری مسوولان و مردم بتوانیم کاهش ترافیک را در سطح شهر شاهد باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha