۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 5526
کد خبر: 85600209
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار تهران: عوامل عدم نقش آفرینی تعاونی‌ها زیر ذره‌بین برود

تهران بزرگ - ایرنا - استاندار تهران با تاکید بر آسیب شناسی دلیل عدم نقش‌آفرینی لازم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور، گفت: آنچه که از تعاونی‌ها انتظار می‌رفت این بود که یک‌سوم ظرفیت‌های اقتصادی را به خودشان اختصاص دهند؛ این آمار امروز عدد ناچیزی و در حدود ۵ درصد است و این یعنی در جایی اشکال وجود دارد.

به گزارش ایرنا از استانداری تهران، علیرضا فخاری در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران با تقدیر از دست‌اندرکاران این جشنواره اظهار کرد: این عزیزان به تعبیری با نشانه‌گذاری و حساسیت، به شناسایی اسوه‌های بسیار مهم و ارزشمند اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی توجه کرده‌ و افرادی را به‌عنوان تعاونی‌های برتر که در اقتصاد نقش ویژه‌ای دارند، انتخاب کرده‌اند.

وی انتظارات از تعاونی ها را فراتر از وضعیت فعلی دانست و ادامه داد: آنچه در سند توسعه تعاون به آن اشاره شده در حقیقت برای پربار کردن نقش تعاونی‌ها در اقتصاد ملی است اما آنچه که انتظار می‌رفت یک‌سوم ظرفیت‌های اقتصادی را به خودش اختصاص دهد ولی مطابق انتظار این اتفاق نیفتاده است.

فخاری با اشاره به آیه «تعاونو علی البر و التقوا» اضافه کرد: اگر ما عمل تعاون، همگرایی، همراهی و تجانس بین نگاه، ایده، نظر و عمل را برای رسیدن به یک هدف مشخصی به‌عنوان یک امر نیک تلقی کنیم این «بر» همواره جاری و ساری است اما وقتی پیوست تقوا برای ما می‌خورد یعنی رعایت حدود، امانتداری، پشتیبانی‌های لازم در مواقع حساس و مهم، کمک دهنده بخش دوم این کار هستند.

استاندار تهران یادآور شد: بعد از تشکیل شورای توسعه تعاون در استان تهران به این موارد اشاره شده اما هنوز به یک نقطه مشترک که چرا تعاونی‌ها نتوانستند ظرفیت‌ لازم را برای جمع‌آوری اقتصادهای خرد اجتماعی و تبدیل آن به یک اقتصاد کلان به کار بگیرند نرسیدیم.

وی با بیان اینکه باید بین یک شرکت تجاری که تابع قانون تجارت است تعاونی‌ها تفاوت قائل شد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های تعاونی یعنی با استفاده از قانون تعاونی‌ها به‌علاوه قانون تجارت یک ظرفیت دوگانه برای شکل‌گیری یک فعالیت اقتصادی مضاعف، ما در بخش‌های مختلف اقتصادی و به طور خاص در بخش‌های تجاری به واسطه کسب جمعیت در تشکیل تعاونی توفیقات بهتری داریم و اعداد و ارقام این را نشان می‌دهد اما در حوزه مسکن این توفیق را نداریم.

فخاری تاکید کرد: اگر از اهداف مقدس تشکیل تعاونی‌ها ایجاد ظرفیت‌های اجتماعی است چرا ما سازوکارهای لازم را برای برون‌رفت از سیستم‌های حمایتی که به تعبیری فضای اجتماعی ما را به‌عنوان یک فضای یک‌طرفه و ستادی کمک تبدیل می‌کند نداریم؟ و ما تا کی باید جریان‌های حمایتی را روزبه‌روز به تعداد نفرات افزایش دهیم؟

وی ادامه داد: تعاونی‌ها باید خرده سرمایه‌ها را جمع و تبدیل به سرمایه‌ای کلان کنند که می‌تواند در گردش مالی برای خودش ثروت مضاعفی را ایجاد کند، و باید بررسی کنیم تا چه خد در این خصوص موفق بوده اند.

فخاری با اشاره لزوم به تغییر روند راه اندازی تعاونی‌ها اظهار کرد: اصولا هدف‌گذاری تعاونی‌ها برای جبران عقب‌ماندگی قشر ضعیف و محروم جامعه است چرا که قشر مرفه و یا کسی که توان مالی برای سرمایه‌گذاری دارد لازم نیست از طریق تعاونی به عرصه سرمایه‌گذاری ورود کند.

وی یادآور شد: باید در رتبه‌بندی‌ها این موضوع را رعایت کنیم تا فردا یک شرکت تجاری تابع قانون تجارت و یک شرکت‌تعاونی تابع قانون تعاون و قانون تجارت وجود داشته باشد چرا که این دو از هم متمایز هستند.

استاندار تهران با اشاره به عملکرد بانک توسعه تعاون اضافه کرد: هدف از تشکیل بانک توسعه تعاون بالابردن سطح مشارکت‌های عمومی برای فقر زدایی، ایجاد عدالت و سربلندی کسانی که با منابع کم‌ می‌خواهند در قدرت‌های مالی بزرگ مشارکت داشته باشند و منابع مالی در این مسیر باید هدایت شوند.

فخاری افزود: به نظرم یکی از موضوعات اختصاصی ما برای جلسات آینده در حوزه شورای توسعه تعاون در سطح استان باید چگونگی تقویت زیرساخت‌های بانک تعاون خصوصا صندوق سرمایه‌گذاری بانک باشد یعنی اینکه از خرده‌سرمایه‌ها و خرده‌دارایی‌های بخش تعاون فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری دیگران فراهم کرد.

وی گفت: مشارکت مردم از طریق جمع آوری دارایی‌های خرد و تبدیل کردن آن به یک فرصت جدید اقتصادی برای تصمیم‌سازی‌های بزرگ صورت می‌گیرد ما در گذشته اقتصادهای مختلفی را تجربه کردیم، از بنگاه‌های اقتصادی کوچکی که بدون کارخانه بودند تا موسسات و بنگاه‌های اقتصادی بزرگی که خیلی از مردم نتوانستند در داشتن سهام آن مشارکت کنند که بنابراین تعاونی‌ها باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha