۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۱
کد خبر: 85600296
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پتروشیمی گچساران، سرمایه‌ای که دود می‌شود+ فیلم

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۱
کد خبر: 85600296
پتروشیمی گچساران، سرمایه‌ای که دود می‌شود+ فیلم

گچساران- ایرنا- بخش عمده ای از تولیدات ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور در شهرستان گچساران به گفته کارشناسان به دلایل همکاری نکردن شرکت‌های مرتبط برای دریافت خوراک به هدر می‌رود.

به گزارش ایرنا، طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد و این طرح صنعتی پس از ۲دهه راه اندازی شد.

به گفته کارشناسان، ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه در ۲۶ تیرسال ۱۴۰۲ در شهرستان گچساران راه اندازی و در مسیر تولید محصول قرار گرفت و هم اکنون این واحد صنعتی علی‌رغم اینکه با پنج پتروشیمی برای دریافت خوراک قرار داد بسته بود اما متأسفانه این همکاری انجام نگرفت و بیش از یک‌ سوم محصول تولیدی‌ این شرکت هم اکنون فلر (مشعل سوزی) می شود.

این طرح صنعتی هم اکنون مشکلات و موانع زیادی پیش روی دارد بطوری که در سه ماه گذشته بیش از ۲ همت (۲۰ هزار میلیارد ریال) از محصولات این واخد صنعتی سوزانده‌ شده است.

برای رفع مشکلات زیست‌محیطی، امر تولید، منابع مالی این شرکت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به‌منظور بررسی و تبادل‌نظر پیرامون مسائل شرکت پتروشیمی گچساران با حضور مدیران استانی و دیگر اعضاء در شرکت پتروشیمی گچساران در هفته جاری برگزاری شد و در این نشست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمام تلاش خود را برای رفع موانع تولید استان و رونق صنعت، تولید و اشتغال و همچنین گشایش در کار سرمایه‌گذاران به کار خواهم بست و برای تحقق این امر مهم نیز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

سید احسان عسکری ابراز کرد: در صورتی که پتروشیمی گچساران موضوعات و اطلاعات فنی را به ما بدهید مکاتبه‌ای لازم را برای رفع این مشکل با دکتر عارف (معاون اول رئیس‌جمهور) خواهیم داشت .

مشکلات پیش روی تولید پتروشیمی گچساران/تنها ۵۰ درصد ظرفیت این واحد صنعتی خوراک دریافت می شود

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران افزود: پتروشیمی گچساران باهدف تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون ساخته شده و همچنین این مجتمع با دریافت گاز اتان از شرکت پالایش گاز بید بلند بهبهان نیز سالانه یک‌میلیون تن اتیلن تولید کند.

مسعود سیاه پور تصریح کرد: متأسفانه امروز حدود ۵۰ درصد ظرفیت این واحد صنعتی، خوراک دریافت می‌کنیم که مجبور می‌شویم حدود دو همت (۲۰ هزار میلیارد ریال) محصول اتیلن را بسوزانیم.

پترو شیمی گچساران، سرمایه ای که دود می شود+ فیلم

وی اظهار کرد: متولی خط اتیلن غرب، صنایع پتروشیمی است که این خط از عسلویه تا منطقه تبریز و مهاباد کشیده شده و امروز مشکلات پتروشیمی گچساران به جهت مسائل سیاسی و یا تحت عنوان عدم همکاری است، بیشتر ورود نمی‌کنم.

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران بیان کرد: اما مسئله بعد اینکه نیازمند مجوز بهره‌برداری برای فروش محصولاتمان (سی تری پلاس و نیتروژن مایع) هستیم که باید با تانکر به فروش برسند.

وی ادامه داد: این شرکت چند بار به جهت نداشتن گازوئیل تا مرحله توقف تولید هم رفتیم که انتظار داریم این مشکل هم مرتفع شود.

وعده هایی که عملی نشد/یک‌سوم محصول تولیدی‌ پتروشیمی گچساران مشعل سوزی می شود

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران افزود: علی‌رغم اینکه با پنج پتروشیمی قرارداد بسته‌ایم که خوراک پتروشیمی گچساران را دریافت و در این راستا نیز به خط غرب ارسال کنیم؛ اما متأسفانه این همکاری صورت نمی‌گیرد و بیش از یک‌سوم محصول تولیدی‌مان را به فلر (مشعل سوزی) می‌دهیم چراکه مجبور هستیم بسوزانیم!

پترو شیمی گچساران، سرمایه ای که دود می شود+ فیلم

سیاه پور بیان کرد: جلسات متعددی در این زمینه با صنایع پتروشیمی، کمیسیون انرژی، اصل نود مجلس تا وزارت نفت برگزار کردیم که همچنان بی‌نتیجه مانده است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل پترو شیمی گچساران متولیان امر قول همکاری می دهند که متاسفانه عملی نمی‌شود.

سیاه پور اظهار کرد: هم اکنون پتروشیمی امیرکبیر، ایلام، بندر امام (ره)، الوند و پتروشیمی تبریز با پترو شیمی گچساران قرارداد دارند.

اجازه تولید نمی دهند/ کارشکنی در حوزه تولید

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در ادامه هم افزود: ۲۶ اسفندماه به مرحله تولید رسیدیم امروز این شرکت توانایی دریافت ۱۶۵ تن اتان در ساعت را دارد.

وی ادامه داد: این شرکت همچنین توانایی تولید ۸۰ درصد اتیلن را دارد و چون اجازه نمی‌دهند ما بیشتر از ۸۰ تن هم دریافتی نداریم.

سیاه پور اظهار کرد: کارهای تعمیراتی این خط را حاضر نیستند انجام دهند راه‌اندازی خط گچساران را از صفر تا صد این شرکت تقبل کرده، ایستگاه تقویت فشاری در منطقه سیاه مکان وجود دارد که این خطی که از پتروشیمی گچساران به خط سراسری وصل می‌شود و همچنین ایستگاه تقویت فشاری وجود دارد که خروجی پتروشیمی گچساران و عسلویه را دریافت و فشار را بالا می‌برد این موضوع بیش از سه ماه است که روی هواست.

سیاه پور افزود: با وجود اینکه حدود ۶۰ نفر را برای تعمیرات خط لوله پتروشیمی گذاشته‌ایم و کارهای تعمیراتی این خط لوله هم اکنون انجام شده و آماده راه‌اندازی است، اما متولیان امر حاضر نیستند مسئولیتش را بپذیرند که راه‌اندازی کنند! حداقل بگذارند خودمان انجام دهیم چراکه بحث قبول مسئولیت مطرح می‌شود لذا در این حد در سطح کلان کارشکنی می‌شود شاید برای این است که ما خصوصی هستیم و یا شاید هم دلایل دیگری داشته باشد.

۲۰ هزار میلیارد ریال محصول پتروشیمی گچساران دود شد

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: اما اینکه امروز روی کاغذ بیاوریم که دو همت (۲۰ هزار میلیارد ریال) در این سه ماه سوزانده‌ایم، پس غیرقابل‌تصور است و این همان مشکل اصلی پتروشیمی گچساران است.

سیاه پور تصریح کرد: نکته دیگر هم فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... برای کار فراهم نیست و یک مناقصه را بدون دردسر نمی‌توانیم انجام دهیم لذا انتظار این است که همه برای حل این مشکل نیز دلسوزی کنند و موضوع دیگر اینکه نیازمند کارگروهی برای ثبت سفارش هستیم و عزیزان صمت استان در جریان این مهم هستند.

فرماندار گچساران ابراز کرد: وجود پتروشیمی برای شهرستان یک نعمت است اگرچه مشکلات پتروشیمی بسیار است و در این برهه زمانی از مدیران استانی انتظار می رود برای رفع این واحد صنعتی اقدامات لازم را انجام دهند.

روانبخش دیهم خوب افزود: اما اینکه عزیزان مطرح می‌کنند که مناقصات سیاسی است که بنده به‌عنوان نماینده دولت تاکنون چه خواسته‌ای از بُعد سیاسی داشته‌ایم و ورود کرده‌ایم لذا ازنظر سیاسی این‌گونه نیست؛ اگرچه معتقدم مدیران کل تعاملات لازم برای رفع مشکلات پتروشیمی گچساران را داشته باشند.

رفع مشکلات زیست محیطی گچساران

معاون محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید اقدامات پیشگیرانه را در زمینه زیست‌محیطی در پترو شیمی گچساران انجام شود.

رحمت‌الله جهان شاهی ادامه داد: سیستم پالایش آنلاین گازهای محیطی و پایش آنلاین خروجی پساب در پتروشیمی گچساران جزو تعهدات شرکت پتروشیمی است که متولیان امر وعده دادند که انجام شود که متاسفانه در این زمینه اقدامی صورت نگرفت.

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در پاسخ هم افزود: تعهد می‌دهیم تا پایان مهرماه این مهم انجام شود چراکه در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای این طرح هستیم.

وعده مسئولان برای رفع مشکل پترو شیمی

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورتی که پتروشیمی گچساران موضوعات و اطلاعات فنی را به ما بدهید مکاتبه‌ای لازم را برای رفع این مشکل با دکتر عارف (معاون اول رئیس‌جمهور) خواهیم داشت .

وی ادامه داد: ازظرفیت استانی برای رفع این مشکل مهم استفاده خواهیم کرد البته وقتی تقاضا وجود دارد و از این‌طرف هم تولید می‌شود اینجا هم همان بحث کارشکنی به ذهن خطور می‌کند!

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در زمینه رفع این مشکل متولیان امر در اسرع وقت نکات فنی را بنویسید که از طریق استانداری مکاتبه‌ای با معاون اول ریاست جمهوری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد را باید از این مشکلات خارج کنیم، نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای این است تا به‌صورت میدانی مسائل را رصد و احصا کنیم بنابراین در همه نقاط کشورمان شرکت‌های پتروشیمی چنین مشکلاتی نیز دارند.

پترو شیمی گچساران، سرمایه ای که دود می شود+ فیلم

عسکری گفت: تأکید دارم که راه‌اندازی مجموعه‌های تولیدی اولویت اول باشد، اگرچه مدیر باید تدبیر کند و باید تمام زوایا برای رفع موانع تولیدی را بکار گیری کند.

وی تصریح کرد: با تمام توان برای مشکلات واحد های صنعتی استان تلاش خواهیم کرد.

آنچه باید در مورد پترو شیمی گچساران بدانیم

رییس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران، بزرگترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که با سرمایه‌گذاری حدود ۱/۳ میلیارد یورو به دست توانمند صنعتگران ایرانی و با پیگیری های مسئولین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایجاد شد.

مسعود سیاهپور افزود: این واحد صنعتی با دریافت گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان، سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c۳(برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که علاوه بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را نیز تأمین می کند.

وی بیان کرد: طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز پتروشیمی گچساران با همکاری مراکز دانش‌بنیان و بیش از ۷۰ شرکت ایرانی انجام شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : ‌به‌ منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری خواهد کرد.

سید علی احمد زاده اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران در تیرماه ۱۴۰۲ با سفر هیات دولت به استان راه اندازی و هم اکنون به تولید محصول رسیده است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردریال به این پروژه تزریق شد بیان کرد: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha