امروز شاهد خواری رژیم صهیونیستی هستیم

تهران- ایرنا- دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از خذلان و خواری رژیم غاصب صهیونیستی در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سخن گفت و این خواری را وعده الهی برشمرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام حمید شهریاری امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با استناد به آیه ۸۵ سوره بقره گفت: ما امروز این وعده الهی یعنی این خذلان رژیم غاصب صهیونیستی را مشاهده می‌کنیم. در حوزه‌ نظامی با شکستی بدون دستاورد، در حوزه سیاسی با اختلاف درونی، در حوزه اجتماعی با تظاهرات علیه جنگ در خیابان‌ها، در حوزه فرهنگی با از دست دادن وجاهت جهانی و ترک گردشگران و در حوزه اقتصادی با بی‌اعتباری و توقف سرمایه‌گذاری خارجی به وضوح این ذلت، خسارت و خذلان نزد همه آشکار و مشاهده شد.

وی از قرآن کریم به عنوان یگانه راهنمای وحیانی حفاظت‌شده برای بشریت یاد کرد و گفت: صلح و دوستی با مسلمانان و هم‌پیمانان و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزه‌های حیات‌بخش قرآن است. سه ارزش مشترک در جامعه انسانی یعنی کرامت انسان، عدالت و امنیت از جمله اهداف مشترک اسلامی برای توسعه پایدار در منطقه است. 

شهریاری افزود: کرامت انسانی، عطیه‌ای الهی است که به طور یکسان و بدون ملاحظه افکار و عقاید هر انسانی از آن جهت که انسان است، از ناحیه خدا به بشر اعطا شده است. مجموعه‌ای از ویژگی های این کرامت انسانی که اندیشه‌ورزی و خداجویی در رأس آنهاست، بشر را از بقیه موجودات عالم متمایز می‌کند. همچنین حق زیستن و حق دسترسی به آب و غذا و مسکن از بدیهی‌ترین حقوقی است که با اعطای کرامت به انسان متبلور گشته است.

وی ادامه داد: هر نوع تعرض به این حقوق، مصداق بارز ظلم است و عدالت، دستوری عقلی و الهی است برای این که بشر بتواند دولتی پایدار تأسیس کند که در آن حقوق تمامی انسان‌ها به طور یکسان فارغ از وابستگی‌های قومی، مذهبی و دینی محترم شمرده شده و زمینه‌ای برای تعاملات منصفانه اجتماعی به دست ‌دهد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب افزود: زیاده‌خواهان و مستکبران عالم همواره با ابزارهای زر و زور و تزویر بر آن هستند که حقوق دیگران را به نفع خود مصادره کنند و برای دستیابی به منافع بیشتر از هیچ ظلمی دریغ ندارند، طوری که اینک در غزه و سرزمین‌های اشغالی دستشان به خون بی گناهان، کودکان، زنان و سالخوردگان آلوده شده است.

وی افزود: توبیخ الهی شامل حال آنانی شد که همانند بنی اسرائیل باوجود این که پیمان بسته بودند که خون بی‌گناهان را نریزند و کسی را از خانه‌اش بیرون نکنند ولی نقض عهد کردند.

اهداف توسعه پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقه‌ای است

شهریاری گفت: امنیت جهانی در گرو پیشگیری از زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی مستکبران عالم است. کشورهای اسلامی منطقه و همسایگان ما بدانند که اهداف توسعه پایدار نیازمند امنیت جهانی و منطقه‌ای است و این امر بدون همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به این ارزش مشترک امکان‌پذیر نیست. 

وی افزود: ما می‌توانیم با همکاری‌های منطقه‌ای از جنایات جنگی که در غزه واقع شد و در کرانه باختری و فلسطین اشغالی و لبنان در حال وقوع است، پیشگیری کنیم و توقف این جنایات را در میدان عمل رقم بزنیم. تأمین امنیت منطقه در گرو وحدت عملی کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم غاصب و در تأمین امنیت برای مردم فلسطین است. ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو تأمین امنیت منطقه با استفاده از عقلانیت حاکمان کشورهای غرب آسیاست.

شهریاری اضافه کرد: همچنین جنگ روسیه و اوکراین را نه تقابل اروپا با روسیه بلکه تقابل ناتو به سرکردگی آمریکا با روسیه می‌دانیم و به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند و بازخوانی منافع مشترک با روسیه را در دستور کار قرار دهد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب افزود: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس تمایلی به تقویت اتحادیه اروپا ندارند و منافع خود را در فروپاشی اتحادیه اروپا و سقوط ارزش یورو در این منطقه می‌دانند. اروپا باید با هوشیاری از این دام خطرناک جهانی به در رود.

دستیابی به صلحی پایدار در منطقه نیازمند گفت‌وگوست

شهریاری گفت: مایه امید است که جهان اسلام رو به صلح عادلانه نهاده و تلاش می‌کند گفتمان ستیزه‌جویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگ‌های بی‌حاصل در یمن و سوریه استقبال کردیم و از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه اظهار خشنودی می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: گفت و گو را یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه می‌دانیم و از این که کشورهای پیشتاز اسلامی همچون پادشاهی سعودی و ترکیه ایجاد پل‌هایی بین مذاهب اسلامی را در مکه و استانبول در دستور کار خود قرار دادند و ارزش های مشترک را به دور از تکفیر و افراطی‌گری دنبال می‌کنند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و شخصیت های کشوری و لشکری و همچنین نخبگان و اندیشمندان کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

امروز شاهد آغاز کنفرانس وحدت اسلامی هستیم، اما وبینارهای غیرحضوری این اجلاس از یکشنبه (۲۴ شهریور) آغاز شده و تا یکشنبه (اول مهر) ادامه خواهد داشت.

بیش از ۲۳۰ عالم دینی و فرهیخته فرهنگی در قالب ۱۶ وبینار ۱۵ نفره سخنرانی می کنند که این افراد به دلایل مختلف نتوانستند در کنفرانس وحدت حضور پیدا کنند.

در مجموع ۱۴۴ تن از علما و فرهیختگان خارجی از ۳۶ کشور در قالب ۹ وبینار و ۹۰ تن از علما و نخبگان فرهنگی در قالب ۶ وبینار سخنرانی می کنند.

امسال ۷۸ نفر از شخصیت های فرهیخته دینی و رسمیِ ۳۰ کشور که بیشتر آنان وزیر، مفتی، روسای سازمان های بین المللی یا در طراز معاونان این سه منصب هستند، در کنفرانس حضور پیدا خواهند کرد و این برای نخستین بار است که میهمانانی از سراسر دنیا مثل آمریکا، اروپا، شرق تا غرب آسیا، مالزی، روسیه، اندونزی و دیگر کشورهای اسلامی دعوت شده اند که ۳۲ نفر از این شخصیت ها برای اولین بار در کنفرانس شرکت می کنند.

بیش از ۳۱۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده که ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی است و قرار است کتابچه خلاصه مقالات در کنفرانس عرضه شود. همچنین ۱۲ کتاب در حوزه وحدت جهان اسلام در اجلاس امسال رونمایی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha