۳۱ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85600628
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۶۰ درصد باغ های خراسان شمالی در انتظار احیا و اصلاح   

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۰ درصد از ۴۶ هزار باغ استان درجه ۲ و سه است که باید اصلاح و احیا شود.

صفدر صفدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ایجاد باغ های درجه یک و نوین تاکید و افزود: بیشتر باغ های استان بر پایه بذری ایجاد شده است که باردهی لازم را بعد از سال ها از دست داده است و احیا مهمترین راهکرد برای اصلاح محسوب می شود.

وی گفت: تاج درخت دیرگل و تجاری در روش سرشاخه کاری به تنه درخت اصلی پیوند زده خواهد شد و درخت احیا می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ارقام تجاری انواع میوه ها در برابر خشکسالی، تنش کم آبی بیماری ها و آفات مقاوم هستند.

وی عنوان کرد: هرساله بهار زودرس باعث گل دهی برخی از درختان می شود که سرمای دیررس زمستانه آن را می خشکاند، اینک باید از ارقامی استفاده کرد که دیر گل و از این سرما فرار کنند.

صفدری با بیان اینکه عملکرد تولید در باغ های درجه ۲ و ۳ نسبت به باغ های درجه یک پایین است افزود: سرمایه گذاری در بخش باغی با توجه به منابع آب محدود، بلندمدت است و نیازمند تغییر نگاه باغ داران از باغ های سنتی به سمت باغ های نوین است.

وی تصریح کرد: اکنون در این استان ۲۹ نوع محصول باغی تولید می شود که بیشترین سطح مربوط به انگور است و در این سال ها اقداماتی در راستای اصلاح و نوسازی تاکستان ها نیز انجام شده است که از آن جمله طرح سرشاخه کاری و اجرای طرح فراز است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اکنون در این استان طرح سرشاخه کاری در باغ های انگور، پسته و گردو اجرا می شود که از باغ داران می خواهیم به توصیه کارشناسان در این زمینه توجه کنند.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد که مهمترین آن انگور است و این محصول از نظر تولید و سطح زیر کشت رتبه ۱۰ کشوری را دارد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha