رفع معضل قطعی برق صنایع و معادن با راه‌اندازی نیروگاه‌ها

تهران- ایرنا- راه‌اندازی نیروگاه‌های خود تامین راهکاری برای تامین انرژی و برق مورد نیاز صنایع و معادن و جلوگیری از قطعی‌های برق و خسارت‌های ناشی از آن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صنایع بزرگ و متوسط در سال های اخیر با موضوع قطعی برق در فصل گرما و قطعی گاز در فصل سرما دست و پنجه نرم می کنند که این ناترازی انرژی خسارت های جبران ناپذیری را به تولیدات آنها وارد کرده است.

در صنعت فولاد طبق گفته مسئولان مربوطه یک ساعت قطعی برق منجر به خسارت هشت ساعته به این صنعت می شود، در حالی که صنعت فولاد یکی از مهمترین و بزرگترین صنایع کشور محسوب می شود.

برای جبران و تامین انرژی صنایع و معادن دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و نیرو راهکار احداث نیروگاه های خود تامین را با ارائه مشوق ها از سال ۱۴۰۰ اعلام کردند و بر همین اساس صنایع اقدام به احداث نیروگاه ها برای تامین برق خود کردند.

در ادامه این مسیر، مجلس شورای اسلامی نیز قانون مانع‌زدایی از صنعت برق را در سال ۱۴۰۲ تصویب کرد که بر اساس جزئیات ماده ۴ این قانون، صنایع انرژی‌بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلف هستند حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵ درصد و یک‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.

همچنین در صورت عدم ساخت، تامین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد. وزارت نیرو مکلف است از تامین برق این صنایع، پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آنها را منتقل کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بورس انرژی یا به‌صورت قرارداد دوجانبه قابل‌فروش است. وزارت نفت مکلف است با هماهنگی وزارت نیرو سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های مذکور را تامین کند.

رفع معضل قطعی برق صنایع و معادن با راه‌اندازی نیروگاه‌ها

تامین ۲ هزار برق توسط صنایع

تفاهمنامه اولیه وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای احداث نیروگاه های جدید صنایع و معادن حدود ۱۰ هزار مگاوات بود که با توجه به افزایش تعداد ساختگاه های نیروگاهی؛ اکنون میزان ظرفیت ها به بیش از ۱۷ هزار مگاوات افزایش یافته است.

شرکت های فولادی، آلومینیومی، مسی، پتروشیمی و مناطق ویژه اقتصادی که زیر نظر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هستند اکنون در حال ساخت نیروگاه های خود تامین هستند.

طبق آخرین گزارش‌ها، طرح احداث نیروگاه ها (بر مبنای تفاهم نامه بین وزارتخانه های صمت و نیرو) در ۱۹ استان از جمله استان های اصفهان، کرمان، هرمزگان، یزد، فارس، مرکزی، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سمنان، خوزستان، زنجان، آذربایجان شرقی، قم، سیستان و بلوچستان، ایلام، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر در حال انجام است.

طبق گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۶۷۸ و یک‌هزار و ۲۴ مگاوات برق صنایع و معادن با راهبری ایمیدرو و مشارکت شرکت های معدنی، صنایع معدنی و دیگر صنایع به بهره برداری رسید. امسال نیز تا پایان مردادماه حدود ۲۰۰ مگاوات برق وارد مدار شده است که انتظار می رود تا پایان امسال نزدیک به ۲ هزار مگاوات توسط شرکت های معدنی و صنایع وارد مدار شود.

۶ پروژه راهسازی و برق‌رسانی در دست مطالعه ایمیدرو

مجری طرح ایجاد زیر بناها در معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور نیز در باره برق رسانی اعلام کرده است که ایمیدرو با هدف توسعه زیربناهای معادن و کمک به رشد تولید و افزایش اشتغال در معادن بخش خصوصی ۶ پروژه بهسازی، راهسازی و برق رسانی به طول ۱۶۹ کیلومتر را در دست مطالعه دارد. این سازمان بیش از ۷۰ میلیارد ریال به مطالعه این پروژه ها اختصاص داده است.

طبق گفته «داریوش فرهنگ» مطالعات احداث راه های دسترسی به معادن تاکستان (استان قزوین) و معادن منیزیت دشت «سمسور» (سیستان و بلوچستان)، خدمات مهندسی طراحی برج های ۲۰ کیلوولت و مطالعات برق رسانی به معادن «خضراء» (خراسان جنوبی)، بازنگری مطالعات بهسازی و روکش آسفالت راه دسترسی به معادن زغالسنگ طبس (خراسان جنوبی)، احداث راه دسترسی به معادن فسفات کوه ریش (کهگیلویه و بویراحمد) و راه دسترسی به معادن مس سیاسترگی (سیستان و بلوچستان) از جمله این پروژه ها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha