۱ مهر ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبر: 85600940
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

باز هم مهر و بوی ماه مدرسه

۱ مهر ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبر: 85600940
باز هم مهر و بوی ماه مدرسه

تهران- ایرنا- باز هم مهر و  بوی ماه مدرسه دوباره دانش‌آموزان را روانه کلاس‌های درس کرد و خیابان‌ها با هیاهوی این دانش آموزان رنگ و بوی شادی و نشاط به خود گرفته است.

گروه جامعه ایرنا - اول مهر روزی خاص و خاطره انگیز برای دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی است و در واقع شروعی تازه در مسیر علم‌آموزی آنها محسوب می‌شود.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون ۶۱۵ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در ۱۱۷ هزار ۱۴۰ مدرسه ثبت نام کرده اند و سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

باز هم مهر و بوی ماه مدرسه

ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

ساماندهی نیروی انسانی از مهم‌ترین مواردی است که با نزدیک‌ شدن به بازگشایی مدارس مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد، این موضوع در صورتی است که آموزش و پرورش در چند سال گذشته با کمبود معلم و سرایدار مواجه بوده است.

مساله کمبود معلم سال گذشته به صورت بحران درآمد و بسیاری از کلاس‌های درس در یک ماه اول سال تحصیلی تا اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی بدون معلم بودند.

اما امسال براساس گفته‌های علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، ۱۷۶ هزار کمبود قطعی معلم داریم که با توجه به تمهیدات صورت گرفته ۹۳ هزار نفر از این تعداد کم می‌شود و بقیه را از اضافه تدریس باید تامین کنیم.

براین اساس، برای تامین ۹۳ هزار معلم در سال تحصیلی جدید، پارسال آموزش و پرورش مجوز استخدام ۷۲ هزار نفر را دریافت کرده است که ۱۷ هزار برای آموزگاری و ۱۸ هزار نفر برای دبیری و هنرآموزی جذب شده‌اند.

همچنین ۱۸ هزار نفر هم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی امسال به کلاس‌های درس می‌روند. همچنین از ۲۶ هزار نیروی خرید خدمت، حدود ۱۱ هزار نفر مشاور و تربیت بدنی و ۲۶ هزار بازنشسته برای تدریس در کلاس‌های درس استفاده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش روز ۲۷ شهریور در آیین جشن غنچه به خبرنگاران اعلام کرد که کمبود معلم برای مقطع ابتدایی نداریم و اگر هم در مکانی این اتفاق پیش آید، به سرعت رفع می‌شود و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

باز هم مهر و بوی ماه مدرسه

انتظارات دانش‌آموزان از مدرسه و معلم

معمولا تلاش‌های بکارگرفته شده برای آغاز سال تحصیلی و داشتن مهری باشکوه به منظور ایجاد احساس رضایت، شادمانی و افتخار در فرزندان است، به همین منظور نظرات دانش‌آموزان برای تقویت کیفیت مدارس اهمیت بسیاری دارد که در ادامه برخی از این موارد را می‌خوانیم.

صدرا دانش‌آموزان کلاس یازدهم رشته تجربی مدارس سمپاد است، وی درباره مدرسه دلخواه خود می‌گوید: مدرسه باید محل کنشگری باشد و معلم و دانش‌آموز تعامل دوسویه داشته باشند، من هم در مدارس عادی دولتی و هم سمپاد درس خوانده‌ام اما این تعامل بسیار کم است.

وی ادامه می‌دهد: معلم به صورت تئوری درس می‌دهد و ما باید به این صحبت‌ها گوش دهیم و گاهی هم اظهار نظر کردن ما دانش آموزان بی‌ادبی تلقی می‌شود، در صورتی که ما دوست داریم در کلاس‌ بحث راه بیندازیم و به تبادل نظر بپردازیم.

الهه از استان گلستان دانش آموز کلاس دهمی است که درباره مدرسه می‌گوید: مدرسه فضای شادی و دوستانه‌ای دارد که واقعا در این محیط به ما خوش می‌گذرد اما توقع داریم که به جای صرف تئوری به مسائل فرهنگی و پرورشی هم پرداخته شود.

وی ادامه می‌دهد: اردو، مسائل تربیتی و پرورشی به مقدار بسیار کم است و باید این موارد تقویت شود. در استان ما جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر بسیار است که دوست داریم با همکلاسی‌ها و معلم خود در آنجا باشیم.

سحر دانش‌آموز کلاس نهمی درباره شرایط مدرسه می‌گوید: برخی از مدیران مدرسه فقط با دانش‌آموزان هم عقیده خود همراه هستند و بقیه را نادیده می‌گیرند اما به نظرم باید فضای دموکراسی در مدرسه برقرار باشد که همه دانش‌آموزان بتوانند در امور سهیم باشند.

هادی کلاس هشتمی درباره شرایط مدرسه دلخواه می‌گوید: همه دانش‌آموزان توقع احترام داریم، اینکه اولیا مدرسه حرمت ما در جمع همسالان نگه دارند و اگر هم مساله‌ای وجود دارد آن را به صورت شخصی به ما بگویند.

باز هم مهر و بوی ماه مدرسه

تمهیدات لازم برای مهر فراهم شده است

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز همزمان با بازگشایی مدارس اظهار کرد: همه تلاشمان را برای ثبت نام دانش آموزان انجام داده‌ایم و تمهیداتی که لازم است برای این دانش آموزان از کتاب درسی، معلم، فضای آموزشی، زیباسازی فضا را مهیا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رشد دانش آموزی داریم اما اینکه این رشد منجر به ایجاد کلاس شود، احتمالاً نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد و باید کلاس‌ها شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در یک دوره رشد دانش‌آموزی قرار داریم، دانش آموزان ما از چند سال قبل که بیش از ۱۲ میلیون بوده اکنون به حدود ۱۷ میلیون دانش آموز در سطح کشور رسیده است و این رشد ممکن است الزاماً منجر به تشکیل کلاس نشود اما در بعضی نقاط ممکن است باعث تشکیل کلاس درس شده و تراکم کلاس‌های درس افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: افرادی که در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، تقریباً در همان تعداد کتاب‌های درسی خود را دریافت کرده‌اند، توصیه کرده‌ایم خانواده‌هایی که کتاب‌های درسی را ثبت نام نکرده‌اند، هم اکنون در سامانه این کار را انجام دهند و در اسرع وقت کتاب‌های درسی را به آن ها می‌رسانیم، خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha