۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۴۰
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85601282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نداشتن ویترین، چالش فوتبال و فوتسال زنجان

۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۷:۴۰
کد خبر: 85601282
نداشتن ویترین، چالش فوتبال و فوتسال زنجان

زنجان - ایرنا -استان زنجان به رغم داشتن ظرفیت‌ها و استعدادهای زیاد در رشته فوتبال و فوتسال ولی هیچ تیم و نماینده‌ای در لیگ‌های برتر کشوری ندارد که به عنوان ویترین استان در این رشته‌های پرطرفدار و محبوب مطرح باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش و تحرک از ملزومات سلامت روانی و جسمانی هر فردی است و همواره از سوی کارشناسان و متولیان بهداشت و درمان به ورزش کردن به عنوان یکی از عوامل پیشگیری کننده از ابتلا به انواع بیماری ها توصیه می شود.

پرداختن به ورزش به صورت همگانی و عمومی برای اقشار مختلف مردم در هر سن و جنسی ضروری است چون ورزش علاوه بر تضمین سلامت و تندرستی موجب ارتقای روحیه سرزندگی و شادابی و اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی می شود و از سوی دیگر بی تحرکی و نداشتن فعالیت های بدنی آسیب های بسیاری را به لحاظ روحی و جسمی به دنبال دارد.

حمایت و داشتن انگیزه لازمه فعالیت ورزشکاران در سطح قهرمانی است.فوتبال و فوتسال از رشته هایی است که به دلیل داشتن علاقه مندان و هواداران زیاد همواره نگاههای مردم را به خود جلب می کند و بر همین اساس وظیفه و مسوولیت دست اندرکاران و فعالان این رشته نسبت به دیگر رشته های ورزشی سنگین‌تر است.

نداشتن ویترین، چالش فوتبال و فوتسال زنجان

بر همین مبنا ورزشکاران و ورزشدوستان فوتبال و فوتسال استان، داشتن یک تیم لیگ برتری و شرکت در مسابقات لیگ های مختلف را به منظور رشد و توسعه هرچه بیشتر این رشته ورزشی مطالبه می کنند.

علاقه مندان به فوتبال و فوتسال در استان زنجان همواره این خواسته را از مسوولان ورزشی دارند ولی به رغم تلاش ها و پیگیری های انجام شده،‌ هنوز این مطالبه در استان زنجان محقق نشده است.

خبرنگار ایرنا در همین خصوص با روح الله بیانی،مدرس و کارشناس فوتسال و فوتبال در استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: در حال حاضر فوتبال و فوتسال استان در چه شرایطی قرار دارد؟

باید نگرش ها و دیدگاهها نسبت به فوتبال و فوتسال تغییر کند و خودمان را با خودمان مقایسه کنیم.

فصل تابستان به اقتضای شرایط، فصل رونق مدارس فوتبال است و بر همین اساس ذوق و شوق شدیدی در استان حاکم شده بود و مدارس فوتبال بسیار فعال بودند و در حوزه شهرستان زنجان نیز برگزاری جشنواره فوتبال نقطه مثبتی بود که صبح روزهای جمعه در رده های سنی ۱۱ و ۱۲ سال در مجموعه ۱۵ خرداد زنجان به صورت دوره ای برگزار شد و سوپر لیگ نیز به اتمام رسید.

داشتن یک تیم در لیگ برتر شرایط فوتبال و فوتسال استان زنجان را متحول می‌کند.بچه هایی که در سوپر لیگ بازی می کنند از دل همین مدارس فوتبال رشد کردند به خصوص مدارس فوتبال در فستیوالها بسیار خوب کار می کنند و اگر ویترین مناسب و یک تیم در لیگ برتر داشته باشیم شرایط بسیار متحول می شود.

ایرنا:‌ فوتبال و فوتسال استان هم اکنون چه چالشهایی دارد؟

نبود ویترین فوتبال در استان از جمله چالش های پیش روی این رشته ورزشی است که خود مشکلات زیادی را به دنبال دارد درحالیکه اگر یک تیم به عنوان نماینده استان در لیگ برتر داشته باشیم خیلی از مشکلات فعلی مرتفع می شود.

به عنوان مثال کارخانه آلومینیوم اراک یک تیم در لیگ برتر دارد و همه نگاهها در این استان به همین تیم معطوف است و حمایت لازم از آن صورت می گیرد.

ما طی هفته گذشته جلسات غیر رسمی در خصوص همین چالش داشتیم که باید بررسی شود و در شرایط کنونی نیز باید جامعه آماری و زیرساختها را در نظر بگیریم و نقد منصفانه داشته باشیم.

اتفاقات خوبی در این رشته ها در حال روی دادن است؛ در فوتسال با برنامه ریزی لازم در رده نونهالان و نوجوانان رویدادها برگزار شده است و سوپر لیگ نیز در حال برنامه ریزی است اما به چشم آمدن این رویدادها بسته به وجود همین ویترین است.

نداشتن ویترین، چالش فوتبال و فوتسال زنجان

ایرنا:‌ آیا استان زنجان امسال در لیگ دسته سه فوتبال نماینده ای دارد؟

امسال در لیگ دسته سه فوتبال ۲ نماینده خواهیم داشت، یکی تیم ابهر است که سال قبل در لیگ دسته سه باقی ماند که امتیاز مثبتی است و یک تیم دیگر که امسال قهرمان استان بوده است به این لیگ راه می یابد.

در خصوص اسپانسر و حامیان مالی چالش داریم به طوریکه سال گذشته تیم ابهر شرایط بسیار خوبی داشت و احتمال صعود به مرحله بالاتر را داشت ولی نبود حامی و برنامه مناسب مانع آن شد.

امسال استان زنجان در لیگ دسته سه فوتبال، ۲ نماینده دارد. تیم های قهرمان با حمایت مالی توانمندتر می شوند و نبود حامی معضل جدی برای آنان است چراکه در زمان حاضر ورودی مسابقات لیگ سه، یک میلیارد و ۵۰۰ تا ۲ میلیارد ریال هزینه نیاز دارد و تامین هزینه های ایاب و ذهاب،‌ اسکان و قرارداد بازیکنان سخت است و به صورت شخصی امکانپذیر نیست.

تیم ها باید از سوی مسوولان استان، شورای شهر و بخش خصوصی حمایت شوند تا بتوانیم مسابقات را میزبانی کنیم و توانایی برگزاری رویدادها را داشته باشیم.

امسال با زحمات کمیته جوانان هیات فوتبال استان، فستیوال ها برگزار شد و شرایط نسبت به سال های قبل بسیار بهتر است.

ایرنا: آیا نگاه و رویکرد اولیا به مدارس فوتبال مفید و موثر است؟

یکی از بزرگترین چالش های مدارس فوتبال استان، اولیا هستند؛ دیدگاه و نگرشی که برخی اولیا نسبت به فرزندان خود دارند و فرزندان خود را با بچه های دیگر مقایسه می کنند چالش ساز است در حالیکه باید به توان و استعداد فرزند خود توجه کنند.

این چالش، مدیران مدارس فوتبال را با تناقض مواجه می کند و باعث می شود با فشار بیش از اندازه از سوی اولیا فرزندان دچار مشکل شوند بنابراین اولیا نباید رویای خود را به فرزندانشان تحمیل و فشار روانی بر آنها وارد کنند.

برگزاری همایش و سمینار برای توجیه اولیا ضروری است تا تناقض و چالش ها در این حوزه به حداقل برسد.

نداشتن ویترین، چالش فوتبال و فوتسال زنجان

ایرنا:‌ وضعیت سرانه ورزشی برای فوتبال در استان چگونه است؟

کمبود فضای ورزش در حوزه فوتبال نیز از مشکلات این بخش است.

خوشبختانه با بهره برداری از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری در دست ساخت زنجان سرانه فضای ورزشی استان بالا می رود و زمینه رشد و توسعه این رشته ورزشی در استان فراهم می شود.

از سوی دیگر اجرای طرح شهرک فوتبال از رویدادهای مهم در آموزش و پرورش استان است.

این طرح که هم اکنون آغاز شده است می تواند سرانه فضای ورزشی استان را افزایش دهد و به توسعه فوتبال استان کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha