۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۲۳:۰۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85601944
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تاکید آمریکا بر دفاع از اسرائیل و نیاز به کاهش تنش‌ها در منطقه

نیویورک – ایرنا-  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن نمی خواهد با افزایش تنش ها در منطقه بین حزب الله لبنان و اسرائیل، شاهد تشدید درگیری در خاورمیانه از سوی هیچ طرفی باشد اما بر دفاع کشورش از اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری با خبرنگاران گفت که واشنگتن به «دفاع از اسرائیل» در برابر گروه‌های مسلح، از جمله حزب‌الله و دیگر گروه های وابسته به ایران متعهد است، اما هشدار داد که اولویت واشنگتن تنش‌زدایی است.

وی مدعی شد: سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان می‌تواند حملات تروریستی در سرتاسر اسرائیل را متوقف کند، و من به شما تضمین می‌دهم که اگر این کار را انجام دهد، ما بر اسرائیل برای نیاز به حفظ آرامش تاکید خواهیم کرد. اما رهبر حزب الله این حملات تروریستی را متوقف نکرده است.

میلر در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن انتظار اقدام متقابل ایران با توجه به تحولات در لبنان و زخمی شدن سفیر خود را در بیروت دارد؟ گفت: نمی خواهم در مورد اقدامات احتمالی ایران اظهارنظر کنم. اما در طول این درگیری به ایران گفته ایم که نباید اقدامی کند که موجب تشدید تنش شود و اگر به اسرائیل حمله کند ما از اسرائیل حمایت کند.

میلر در عین حال گفت: همیشه قضاوت در مورد اقدام احتمالی یک کشور خارجی غیر ممکن بوده است.

حزب الله لبنان روز سه شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در اولین بیانیه اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحدها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند»

حزب‌الله افزود: نهادهای ذی‌ربط در حزب‌الله در حال حاضر در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجارهای همزمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند.

حزب‌الله در بیانیه دوم خود درباره انفجارهای لبنان اعلام کرد: پس از بررسی تمام حقایق، داده‌ها و اطلاعات موجود درباره حمله جنایتکارانه‌ای که امروز بعدازظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز جنایتکارانه علیه غیرنظامیان می‌دانیم.

بر اساس گزارش‌ها، انفجارهای لبنان ۱۴ شهید (از جمله دو کودک) و حدود ۳ هزار مجروح برجای گذاشته است. وزیر بهداشت لبنان گفته است: ممکن است مجبور شویم که برخی از مجروحان را به بیمارستان های تخصصی برای درمان به خارج از کشور منتقل کنیم. این اقدام رژیم اسرائیل منجر به مجروحیت مجبتی امانی سفیر ایران در بیروت شد که برای درمان به همراه ۹۵ مصدوم انفجار پیجرها در لبنان به تهران منتقل شد.

روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ نیز دستگاههای در نقاط مختلف لبنان منفجر شدند که از نوع «ICOM V ۸۲» هستند که موساد (سرویس جاسوسی اسرائیل) مانند روش منفجر کردن پیجرها در ۲۷ شهریور، در این دستگاه‌ها نیز مواد منفجره کار گذاشته بود. برخی منابع خبری نیز از انفجار گوشی‌های همراه، لپ‌تاپ و رایانه خبر دادند.

منابع رسانه‌ای با انتشار تصاویری اعلام کردند که در پی انفجارهای جدید آتش سوزی در خانه‌ها و خودروها در مناطق مختلف لبنان رخ داده است.تارنمای آمریکایی - اسرائیلی آکسیوس به نقل از دو منبع آگاه تصریح کرد که «اسرائیل در موج دوم عملیات اطلاعاتی خود که روز گذشته (سه‌شنبه) با انفجار دستگاه‌های پیجر آغاز شد، هزاران بی‌سیم شخصی مورد استفاده اعضای حزب‌الله لبنان را منفجر کرد».

تکرار ادعاهای آمریکا درباره دخالت تهران در روند انتخابات این کشور 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاها مبنی بر اینکه ایران توانسته است به ستادهای انتخاباتی آمریکا نفوذ کند و اطلاعات زیادی بدست آورد، و نگرانی و نظر واشنگتن در این زمینه، ادعا کرد: ما پیش از این در خصوص عاملان سایبری ایران برای نفوذ به انتخابات در سراسر جهان از جمله در آمریکا هشدار داده بودیم.

او مدعی شد: اقدامات اخیر ایران در ایجاد اختلال در دموکراسی ما جدید نیستند؛ البته بسیار نگران کننده هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران نباید در روند انتخابات آمریکا و همچنین هر کشوری دخالت کند. ما به معرفی کشورهایی که سعی دارند در انتخابات ما دخالت کنند ادامه خواهیم داد و آنها را پاسخگو خواهیم کرد.

میلر تصریح کرد: این اولین بار نیست که کشورها سعی کرده اند در انتخابات آمریکا نفوذ کنند و مدعی شد: اقدامات ایران نگران کننده است.

مایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی در پاسخ به سوالات پیرامون بیانیه پلیس فدرال آمریکا (اف‌.‌بی‌.‌آی) در خصوص دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا از طریق هک گفت: چنین ادعاهایی از ریشه بی‌اساس و فاقد هرگونه اعتبار و مشروعیت بوده، و به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. جمهوری اسلامی ایران وارد رقابت‌ها و جنجال‌های داخلی و انتخاباتی آمریکا نمی‌شود.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: «همان‌طور که بارها به‌روشنی اعلام کرده‌ایم، ایران نه تنها هیچ انگیزه و قصدی برای دخالت در انتخابات آمریکا نداشته و ندارد، بلکه چنین اتهاماتی را قویاً تکذیب می‌کند. »

نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: «اگر دولت آمریکا واقعاً به دنبال حقیقت باشد، باید مستندات مستدل خود را به‌صورت رسمی و شفاف در اختیار ما قرار دهد تا پاسخی متناسب و دقیق دریافت کند.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: «تداوم این گونه ادعاهای بی‌پایه تنها به بی‌اعتبار شدن بیشتر آن‌ها منجر خواهد شد.»

پیش از این نیز، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ادعای نهادهای اطلاعاتی و سایبری آمریکا مبنی بر دخالت تهران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفته بود: «چنین ادعاهایی بی‌اساس و فاقد هرگونه وجاهت است. همانطور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم، ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد. »

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده بود: «اگر دولت آمریکا در این ادعا صادق باشد، اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد تا پاسخ ما را دریافت کنند.»

اف‌بی‌آی و چند آژانس اطلاعاتی دیگر آمریکا در بیانیه‌ای مشترک ادعا کرده بودند که ایران در نفوذ سایبری به کارزار دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و همچنین تلاش برای هک کردن ستاد انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری، دست داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha