۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85601967
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

تولید ۴۰ رقم انگور تجاری در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر+فیلم

همدان- ایرنا- رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ رقم انگور در کلکسیون باغ مادری این ایستگاه وجود دارد که تولید ۴۰ رقم تجاری داخلی و خارجی را در دستور کار داریم.

به گزارش ایرنا؛ ایستگاه تحقیقات انگور شهرستان ملایر تنها ایستگاه استان همدان است که زیر نظر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در زمینه تولید انواع نهال ریشه‌دار انگورهای بومی و غیربومی، انجام طرح‌های تحقیقاتی و تحقیق در زمینه انگور از سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد.

ایستگاه تحقیقات انگور ملایر مساحتی حدود پنج هکتار دارد و در اراضی روستای رضوانکده و نهالستان قدس واقع شده و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار اصله نهال گلدانی از ارقام داخلی و خارجی که دارای صفات برتر کمی و کیفی هستند، یکی از اهداف مهم این ایستگاه است که در دستور کار قرار دارد.

استان همدان حدود ۲۱ هزار هکتار تاکستان دارد که ۱۳ درصد تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده و شهرستان ملایر با حدود ۱۳ هزار باغ انگور، بیش از ۶۰ درصد تولید انگور استان را دارد و سالانه با تولید بیش از ۲۷۰ هزار تُن انگور، از مناطق عمده تولید انگور در کشور به شمار می‌رود.

با توجه به نقش و جایگاه مهم ایستگاه تحقیقات انگور ملایر در استان، غرب کشور و کشور دارد، گفت و گویی تفصیلی با رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر که ۲۱ سال از عمر کاری خود را در این ایستگاه صرف کرده، داشتیم که در پی می‌خوانید:

تولید ۴۰ رقم انگور تجاری در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر+فیلم

وجود ۲ هزار و ۵۰۹ مترمربع گلخانه تولید نهال در ایستگاه تحقیقات انگور

«علیرضا براتی‌جورابی» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت بالای انگور در استان همدان به ویژه شهرستان ملایر که منبع درآمد قسمت اعظم کشاروزان است، ایستگاه تحقیقات انگور زیر نظر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، سال ۱۳۸۵ در مساحت حدود پنج هکتار در اراضی روستای رضوانکده و در نهالستان قدس تاسیس شد.

وی با بیان اینکه کلکسیون باغ مادری ایستگاه تحقیقات انگور دارای حدود ۸۰ رقم انگور داخلی و خارجی است، افزود: این ارقام از مراکز تحقیقاتی کل کشور و بخش تحقیقات باغبانی موسسه اصلاح و تهیه بذر نهال کرج به این ایستگاه آورده شد و سطح باغ مادری انگور آن حدود یک و نیم هکتار با سیستم تربیت ایستاده و آبیاری تحت فشار قطره‌ای است.

رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع گلخانه تولید نهال در محل این ایستگاه موجود است، از مهمترین اهداف ایستگاه تحقیقات انگور ملایر به شناسایی و جمع‌آوری ارقام مختلف انگور دارای صفات کمی و کیفی برتر، تولید نهال انگور لیبل‌دار و شناسه‌دار و توزیع بین متقاضیان، برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و انتقال یافته‌های علمی به متقاضیان عنوان کرد.

براتی‌ خاطرنشان کرد: در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه و ترویج ارقام تازه‌خوری، در اسفندماه سال ۱۳۹۸ از پردیس دانشگاه تهران هشت رقم انگور اصلاح شده داخلی جدید به ایستگاه وارد کردیم که شامل ارقام الماس، رخشا، زرین، صائب، پردیس، یاقوت کبود، سروش و عقیق است و در کلکسیون باغ مادری ایستگاه کشت شد که از مهمترین ویژگی‌های آنها بی‌دانه زودرس، کیفیت بالا و بازارپسندی است و می‌تواند بازار خوبی را برای کشاورزان ایجاد کند.

تولید ۴۰ رقم انگور تجاری در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر+فیلم

تولید هشت رقم جدید تازه‌خوری انگور در استان

وی از دیگر اقدامات و اهداف مهم ما تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار اصله نهال گلدانی از ارقام انگور داخلی و خارجی دارای صفات برتر کمی و کیفی عنوان کرد و گفت: پایه‌های "اسپوتا" و "ناظمیه" را از مرکز تحقیقات کشاورزی ارومیه با هماهنگی جهاد کشاورزی استان همدان به این ایستگاه وارد و در کلکسیون باغ مادری کشت کردیم که مقاوم به بیماری سرطان طوقه هستند.

رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر ادامه داد: هدف ما از وارد کردن این ارقام این بود که این پایه‌ها که دارای صفات مقاوم به بیماری سرطان طوقه و همچنین تحمل بالای آهک خاک هستند، بتوانیم نهال‌های پایه پیوندی از این پایه‌ها تولید کنیم و ارقام مختلف انگور را روی این پایه‌ها پیوند زده و به کشاورزان ارائه دهیم تا با سرطان طوقه و آهک خاک مبارزه و کنترل کنیم.

براتی از دیگر اقدامات به همکاری ایستگاه تحقیقات انگور با سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی ملایر در جهت اجرای طرح فراز باغ‌های انگور اشاره و بیان کرد: از زمان اجرا تاکنون حدود ۲۰۰ هکتار طرح فراز به مرحله اجرا رسیده است.

زنجره مو و سرطان طوقه؛ تهدید جدی باغ‌های انگور

وی همچنین اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف انگور به ویژه سرشاخه‌کاری باغ‌های قدیمی با ارقام جدید تجاری، طرح تغذیه باغ‌های انگور، بررسی آفت "زنجره مو" و راه کنترل و مبارزه با آن، بررسی بیماری "سرطان طوقه" و سفیدک سطحی در ۲۲ رقم انگور داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات ایستگاه تحقیقات انگور برشمرد.

رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر گفت: از زمانی که این ایستگاه شروع به کار کرد، ۱۴ رقم انگور داشت که از مراکز تحقیقاتی همچون ارومیه، رزقان فارس و ایستگاه درجه یک تاکستان قزوین ارقام را توسعه دادیم و به بالای ۱۰۰ رقم رساندیم که حدود ۴۰ رقم انگور تاپ تجاری در این ایستگاه تولید شده و با لیبل و شناسه بین متقاضیان ارایه می‌شود.

تولید ۴۰ رقم انگور تجاری در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر+فیلم

به گفته براتی؛ هزار و ۲۰۰ ژنوتیپ انگور و ۸۰۰ رقم انگور وجود دارد که همه اینها حالت تجاری و مصرفی ندارند و دارای حالت وحشی و کیفیت پایینی هستند که از بین تمام این ارقام تاکنون ایستگاه تحقیقات انگور ملایر ۴۰ رقم را مناسب استان همدان دیده که تولید و بین کشاورزان توزیع می‌شود.

او به کشاورزان توصیه کرد: برای کشت ارقام جدید تازه‌خوری می‌توانند به محل ایستگاه مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه دهند با توجه به منطقه و هدف کشت، رقم انگور مشخص و خرید انجام شود و با مراجعه به بخش باغبانی شهر خودشان، یارانه نهال را تحویل گیرند که در اراضی شیب‌دار، بخش باغبانی به کشت انگور یارانه می‌دهد و در بخش دیم نهال به صورت رایگان تحویل می‌شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر تاکید کرد: پس از درخواست کشاورزان، ما منطقه کشت را شناسایی و براساس آن جهت وزش باد، بافت خاک و میزان آب و هدف کشت، رقم انگور را برای کشت پیشنهاد می‌دهیم و کشاورزان براساس هدف کشت خود که ممکن است تازه‌خوری، خشکباری و یا فرآوری باشد، رقم انگور را انتخاب می‌کنند.

تولید ۴۰ رقم انگور تجاری در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر+فیلم

۹۵ درصد انگور تولیدی استان همدان، بی‌دانه سفید است

براتی با بیان اینکه ۹۵ درصد کشت انگور استان همدان به بی‌دانه سفید اختصاص دارد، افزود: در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه و ترویج ارقام تازه‌خوری در نظر گرفته شده و با توجه به ورود هشت رقم جدید تازه‌خوری به ایستگاه تحقیقات انگور ملایر از دانشگاه تهران، به کشاورزان برای کشت این ارقام توصیه می‌کنیم، چراکه بازار بسیار خوبی به خصوص در کشورهای عربی دارد.

وی همچنین به معرفی ۲ رقم جدید ترکمنستان شماره چهار و افولیا در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر اشاره کرد و گفت: این ارقام بازار بسیار خوبی در تازه‌خوری دارند و هم اکنون بی‌دانه سفید در بهترین حالت بهترین قیمتی که دارد، کیلویی ۲۰ هزار تومان است، اما رقم ترکمنستان شماره چهار در بازار کیلویی ۴۰ هزار تومان و افولیا را تا ۷۰ هزار تومان هم در بازار می‌خرند که بی‌دانگی، زودرسی، کیفیت بالا و بازارپسندی بسیار خوبی دارند و می‌توانیم از این ارقام استفاده و بازار را قبضه کنیم.

رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر در عین حال مهمترین مشکلی در مسیر راه را کم‌آبی عنوان کرد که استان و سراسر کشور با آن درگیر است و باید دنبال روش‌های آبیاری باشیم که به کشاورز کمک دهد کم‌آبی را مدیریت کند.

براتی از دیگر مشکلات به آفت "زنجره مو" اشاره کرد که به شدت به باغ‌های انگور خسارت وارد می‌کند و در همین راستا به تازگی پایه‌های مقاوم به زنجره مو معرفی شده و ما هم دنبال این پایه‌ها هستیم تا با پیوند این ارقام روی پایه‌ها، تا اندازه‌ای از مشکلات کشاورزان حل کنیم.

تولید ۴۰ رقم انگور تجاری در ایستگاه تحقیقات انگور ملایر+فیلم

ایستگاه تحقیقات انگور ملایر نیازمند ردیف اعتباری مستقل است

وی همچنین بیماری "سرطان طوقه" را تهدیدی جدی برای باغ‌های انگور عنوان و بیان کرد: این بیماری به شدت در حال توسعه است و عامل انتقال آن یک عامل خاکزی است و با توجه به اینکه اکثر باغ‌های ما خزنده است، شکستگی شاخه‌ها و خاک کردن باغ که در زمستان انجام می‌شود، باکتری از محل شکستگی‌ها وارد و به شدت توسعه پیدا می‌کند.

رئیس ایستگاه تحقیقات انگور ملایر با تاکید بر اینکه برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها و آشنایی باغداران، کلاس‌های آموزشی ما و جهاد کشاورزی مرتب و به صورت ماهانه برگزار می‌شود، افزود: کشاورزان با مراجعه به جهاد کشاورزی می‌توانند از زمان برگزاری این کلاس‌ها مطلع و با شرکت در این کلاس‌ها، مسائل باغبانی را پرس و جو کنند.

براتی همچنین پژوهشکده انگور و کشمش ملایر را نیز فرصتی مغتنم در این شهرستان برشمرد و گفت: ایستگاه تحقیقات انگور در زمینه اجرا و پژوهشکده در زمینه تئوری فعالیت می‌کند و به دور از موازی‌کاری، پژوهشکده می‌تواند طرح‌های تحقیقاتی خود را ارائه دهد، ما نیز در زمینه اجرا کار کنیم و خروجی خوبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایستگاه تحقیقات انگور ردیف اعتباری مستقلی ندارد و در این زمینه نیازمند حمایت مسوولان و نمایندگان هستیم، تاکید کرد: طرح توسعه گلخانه‌ها را نیز در دستور کار داریم تا بتوانیم ارقام بیشتری تولید کنیم.

به گزارش ایرنا؛ دهم آذرماه سال ۹۷ نظام تولید انگور دره جوزان ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha