۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85602069
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» در ایستگاه سوم

۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 85602069
جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» در ایستگاه سوم

همدان- ایرنا- جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق در امتداد جشنواره‌های مبل و منبت، خوشه برتر انگور، آلبالو زنگنه، ترشیجات و شوریجات سامن، شیره‌پزی سنتی و ۱۵ جشنواره دیگر شهرستان ملایر است که امروز و در واپسین روزهای فصل تموز به ایستگاه سوم رسید.

به گزارش ایرنا؛ پانزدهم شهریور تا پانزدهم مهر برای همیشه فصل گردشگری جهان شهر ملایر است، از جوزان گرفته تا مانیزان و روستاهای انگورخیز، از مهد کُهن سامن قطب تولید خیار شور و ترشی‌ تا علی‌آباد دمق نگین سبز الوند و شهر شکوفه‌های گیلاس و آلبالو زنگته، یکماه همه شور نشاط و صحنه تلاش کشاورزان و باغدارانی که عشق را زندگی می‌کنند.

و امروز سومین جشنواره گردو و بادام شهر علی‌آباد دمق از توابع بخش جوکار ملایر که بخشی از هویت جهان شهر ملایر است و ظرفیت‌های بالایی در تولیدات کشاورزی و صنایع دستی دارد، میزبان مردمانی از دیار مهر و گردشگران و مسافرانی بود که فرسنگ‌ها راه را برای دیدن دسترنج کشاورزان و باغداران این منطقه پیموده بودند.

علی‌آباد دمق از توابع بخش جوکار، با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر، علاوه بر آب و هوای خوب، کوهستان زیبا، باغ‌های وسیع، درختان میوه، رودخانه نشات گرفته از رشته‌کوه الوند، چشمه‌های جوشان و معماری سنتی خانه‌های روستایی، مهد تولید گردو و بادام است که سابقه‌ای دیرین در این بخش از تولیدات کشاورزی دارد و در ۳۷ کیلومتری شهر ملایر واقع شده است.

بخشدار جوکار در سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق اظهار کرد: امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه شهرها و روستاهای صاحب برند این شهرستان از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه، میزبان جشنواره‌های ویژه خود هستند و در همین راستا برای سومین سال پیاپی، جشنواره گردو و بادام شهر علی‌آباد برگزار شد.

جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» در ایستگاه سوم

علی‌آباد دمق به تازگی به شهر ارتقا یافت

"محمد فارسی" با اشاره به اینکه علی‌آباد یکی از روستاهای پرجمعیت بخش جوکار است، افزود: با پیگیری‌های مستمر مسوولان و نمایندگان مجلس، سال گذشته مصوبه قطعی هیات وزیران را برای شهر شدن دریافت کردیم و این روستا تبدیل به شهر شد.

وی ارائه خدمات بیشتر و رفاه مضاعف به اهالی این منطقه، جذب بیشتر اعتبارات و پیشرفت و توسعه منطقه را از جمله ثمره‌های شهر شدن علی‌آباد دمق عنوان و بیان کرد: ارتقا علی‌آباد به شهر، موحب مهاجرت معکوس خواهد شد و بسیاری از افرادی که در گذشته از این روستا مهاجرت کردند، امروز به علی‌آباد افتخار می‌کنند.

بخشدار جوکار ادامه داد: جشنواره گردو و بادام علی‌آباد طی سال‌های گذشته در دو دوره قبلی با استقبال خوب مردم مواجه شد و همین امر موجب شد امسال ۱۵ غرفه محصولات کشاورزی، سوغات، خشکبار پوشاک و صنایع دستی برای جذب گردشگر بیشتر و رونق فروش برپا شد.

فارسی، حفظ و معرفی برند گردو و بادام علی‌آباد، ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین خانواده‌ها، رونق فروش محصولات کشاورزی و باغی، توسعه اقتصادی و ایجاد هویت برای شهر جدید علی‌آباد را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» در ایستگاه سوم

معرفی برندهای جوکار با برگزاری جشنواره‌های پاییزی

وی درباره ظرفیت‌های علی‌آباد گفت: جمعیت رسمی آن بیش از چهار هزار نفر است که در ۳۰ کیلومتری ملایر و ۱۰ کیلومتری شهر جوکار واقع شده و سومین شهر بخش جوکار و هفتمین شهر از شهرهای شهرستان ملایر است.

بخشدار جوکار همچنین به سابقه انقلابی و وجود نخبگان در علی‌آباد دمق اشاره کرد و گفت: امروز مسوولان نگاه ویژه‌ای به این شهر دارند و تلاش می‌کنیم با پیشرفت و عمران و آبادانی، آینده خوبی برای علی‌آباد رقم بخورد.

فارسی شبانه‌روزی شدن درمانگاه علی‌آباد را یکی از اقدامات مهم در راستای توسعه خدمات به مردم عنوان کرد و افزود: بخش جوکار قطب فروسیلیس و آندولوزیت کشور است و محصولات فروسیلیس و آندلوزیت تولیدی علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادر نیز می‌شود.

بخشدار جوکار همچنین به برگزاری جشنواره فرش ملی روستای کسب برای نخستین سال اشاره کرد و یادآور شد: در صدد هستیم مهرماه یک جشنواره ترکیبی شامل فرش، پوشاک، غذا و محصولات کشاورزی را در فضایی نو و بکر برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه برگزار کنیم.

جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» در ایستگاه سوم

پیش‌بینی تولید بیش از هشت هزار تُن گردو در ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر نیز سطح زیر کشت گردوی این شهرستان را چهار هزار و ۳۲۵ هکتار عنوان کرد و گفت: در بخش جوکار ۷۵۰ هکتار سطح زیر کشت گردو داریم که از این میزان ۳۵۰ هکتار آن مختص علی‌آباد دمق است.

"علیرضا زنگنه" افزود: سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت بادام است که سطح زیرکشت بادام در علی‌آباد ۲۲۰ هکتار است و به دلیل نبود سرمازدگی خاصی در باغات، پیش‌بینی می‌کنیم از سطح باغ‌های این شهرستان هشت هزار و ۸۵۰ تُن گردو و ۲ هزار و ۸۰۰ تُن بادام برداشت شود.

وی ادامه داد: بیشتر مصرف گردو و بادام ملایر داخلی است و امسال ۱۹ هزار مورد پیوند سرشاخه‌کاری گردو در سطح این شهرستان داشتیم که بیشتر آن ارقام دیرگل و پر بازده بودند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز در این جشنواره اظهار کرد: جشنواره گرو و بادام علی‌آباد در کنار ۱۶ جشنواره دیگر ملایر برگزار شد که منافع اقتصادی برای جوامع محلی و شور و نشاط اجتماعی را به همراه دارد.

"ابراهیم جلیلی" افزود: برگزاری این جشنواره‌ مشوقی برای توسعه کشت بادام و گردو است و ما نیز در حوزه ناملموس کار کردیم.

جشنواره گردو و بادام «علی‌آباد دمق» در ایستگاه سوم

ثبت آش و گرده مغزی علی‌آباد در فهرست میراث ناملموس

وی ادامه داد: در این راستا آش چغندر به دو، آش ماسوا و نان گرده مغزی علی‌آباد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید و برند معنوی آن به نام علی‌آباد است و به واسطه برگزاری این جشنواره‌ها، معرفی می‌شوند.

دهیار علی‌آباد دمق نیز گفت: با توجه به ظرفیت بالای تولید گردو و بادام در این روستا، نیازمند حمایت بیشتر جهاد کشاوری از کشاورزان این منطقه هستیم.

"باقر هاشمی" با بیان اینکه بیشتر محصولات این منطقه به صورت ارگانیک تولید می‌شود، بیان کرد: عمده‌ترین مشکل ما کم‌آبی است و بادام به دلیل کشت در اراضی دیم، نیازمند آب زیادی نیست و موجب توسعه فضای سبز بیشتر در روستا شده است.

علی‌آباد؛ یک فرصت ناب گردشگری

وی با اشاره به اینکه بادام این منطقه مرغوب و خشک است و از بروز سیلاب جلوگیری می‌کند. ادامه داد: گردوی علی‌آباد نیازمند آب است و با توجه به بروز چندین سال خشکسالی، خسارت به حوزه گردوی علی‌آباد وارد شد که نیازمند حمایت دولت، ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و ارائه آمورش‌های لازم برای سرشاخه‌کاری گردو هستیم.

دهیار روستای علی‌آباد دمق با بیان اینکه این منطقه یک پکیچ کامل گردشگری است و دارای ظرفیت‌های بالایی است، ابراز امیدواری کرد: مهرماه امسال به طور رسمی مجوز و ابلاغ شهر شدن علی‌آباد را بگیریم و شورای اسلامی روستا را به عنوان شورای اسلامی شهر معرفی کنیم.

به گزارش ایرنا؛ در این جشنواره که با حضور معاونان فرماندار ملایر، مدیران دستگاه‌های اجرایی و استقبال بسیار خوب مردم و گردشگران برگزار شد، از ۱۵ گردو و بادام‌کار نمونه علی‌آباد دمق تجلیل به عمل آمد.

برپایی ۱۵ غرفه محصولات کشاورزی، سوغات و صنایع دستی، اجرای استندآپ کمدی، موسیقی سنتی، قرعه‌کشی و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های جنبی سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha