واکنش کرملین به پیشنهاد رفراندوم در کریمه؛ توجه سرویس‌های امنیتی روسیه به وقایع لبنان

مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین گفت: پیشنهاد وزارت امور خارجه لهستان مبنی بر قرار دادن شبه جزیره کریمه تحت کنترل سازمان ملل متحد برای برگزاری دومین رفراندوم درباره وضعیت منطقه در ۲۰ سال آینده پوچ و بی‌اساس است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف روز جمعه در نشستی خبری با اشاره به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه پس از همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ میلادی افزود: واگذاری قلمرو روسیه به دیگران نمی‌تواند موضوع بحث باشد.

پیش از این، رادوسلاو سیکورسکی وزیر امور خارجه لهستان در نشستی در کی‌یف پایتخت اوکراین، پیشنهاد برگزاری دومین رفراندوم در شبه‌جزیره کریمه طی حدود یک دهه اخیر را مطرح کرد.
ولادیمیر کنستانتینوف رئیس پارلمان شبه جزیره کریمه در واکنش به این اظهارات با تاکید بر جدایی‌ناپذیری این منطقه از روسیه، به این دیپلمات پیشنهاد داد که لهستان را در اختیار سازمان ملل متحد قرار دهد.

بنا بر این گزارش، در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ برابر با ۲۵ اسفند ۱۳۹۲، همه پرسی در مورد اتحاد مجدد شبه جزیره کریمه با روسیه برگزار شد. بیش از ۸۰ درصد از افراد واجد شرایط اخذ رأی در همه پرسی شرکت کردند که اکثریت قاطع آنها از اتحاد مجدد (۹۶.۷ درصد در کریمه و ۹۵.۶ درصد در سواستوپل) حمایت کردند.
دو روز بعد در ۱۸ مارس ۲۰۱۴ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، معاهده پذیرش کریمه و سواستوپل به این کشور را امضا کرد. در ۲۱ مارس (اول فروردین ۱۳۹۳)، این سند توسط در پارلمان روسیه نیز تصویب شد.
اوکراین، از به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از روسیه خودداری کرده است.

توجه سرویس‌های امنیتی روسیه به وقایع اخیر لبنان
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره وقایع اخیر لبنان اظهار داشت: انفجار پیجرها در این کشور مورد توجه سرویس های ویژه روسیه است و آنها کار خود را  در این زمینه انجام خواهند داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مسکو درباره اتفاقات لبنان با بازیگران منطقه صحبت کرده است یا خیر، گفت: خیر، هنوز هیچ صحبتی انجام نشده است. 

روسیه کنترل همه مناطق کورسک را در اختیار خواهد گرفت
پسکوف در مورد وضعیت کورسک نیز به خبرنگاران گفت: کرملین اطمینان دارد که ارتش روسیه وظیفه خود را انجام خواهد داد و کنترل بر تمام مناطق منطقه کورسک بازگردانده خواهد شد؛ ما در این مورد، تردیدی نداریم. 
وی خاطرنشان کرد: اینکه این هدف چگونه و به چه طریق حاصل خواهد شد، طبیعتاً برنامه های ارتش روسیه نمی تواند اعلان عمومی شود. 
سخنگوی کرملین درعین حال گفت:‌ وضعیت در مناطقی از کورسک که تحت کنترل شبه نظامیان اوکراین هستند، اضطراری است.

حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین به منطقه مرزی کورسک در قلمروی روسیه ۶ اوت ۲۰۲۴ (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) آغاز شد. پس از آن، وضعیت اضطراری در سطح فدرال (کشور روسیه) در این منطقه اعلام و انتقال ساکنان مناطق مرزی به مناطق امن آغاز شد. 
بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، کی‌یف از زمان آغاز درگیری ها در منطقه کورسک، بیش از ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن از نیروهای نظامی و ۱۲۴ دستگاه تانک را از دست داده است. درگیری در این منطقه ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha