مسکو از آمادگی کامل خود برای جنگ با ناتو در قطب شمال خبر داد

تهران- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر آمادگی کامل مسکو برای جنگ با ناتو در قطب شمال، هشدار داد: قطب شمال قلمرو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از پولیتیکو، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی این کشور گفت: ما شاهد افزایش رزمایش‌های ناتو در قطب شمال هستیم.

لاوروف در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه روسیه با توجه به قابلیت‌های بالای این کشور در زمینه فناوری‌های دفاعی از آمادگی کامل برای دفاع از منافع خود در تمامی عرصه‌های نظامی و سیاسی در همه مناطق جهان از جمله قطب شمال برخوردار است، یادآور شد: منطقه قطب شمال قلمرو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست زیرا سایر کشورهای جهان که در جوار این منطقه نیستند از جمله چین و هند نیز در آنجا دارای منافع هستند.

به نوشته پولیتیکو، قطب شمال واقع در شمالی‌ترین نقطه روی زمین و در مجاورت قلمرو هشت کشور شامل روسیه، نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک، کانادا، ایالات متحده و ایسلند است که همه آنها به جز روسیه عضو ناتو هستند.

فنلاند در آوریل سال گذشته در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین به ناتو پیوست و سوئد نیز در ماه مارس سال جاری از این اقدام پیروی کرد و این دو کشور به ترتیب سی و یکمین و سی و دومین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شدند.

یکی از دیپلمات‌های ارشد مسکو سال گذشته هشدار داده بود که در صورت وقوع جنگ بین ناتو و روسیه، فنلاند اولین کشوری است که آسیب خواهد دید.

الکساندر استپانوف محقق ارشد موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه پیش از این در اظهاراتی اعلام کرده بود که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو نزدیک به ۱۰ سال است که قطب شمال را تبدیل به منطقه نظامی کرده‌اند تا زیرساخت‌های نظامی را برای کشورهای هم مرز روسیه فراهم کنند.

وی تصریح کرد: روند نظامی‌سازی قطب شمال از سوی ناتو و بالاتر از همه، ایالات متحده ادامه دارد و همه این فرآیندها با هدف اشباع کردن منطقه مرزی روسیه از زیرساخت‌های نظامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha