عزت مسلمانان با کنارهم گذاشتن ظرفیت‌های علمی و اقتصادی به دست می‌آید+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم گفت: مسلمانان می‌توانند عزت دیرینه خود را با کنارهم گذاشتن ظرفیت‌های علمی و اقتصادی به دست آورند. 

حجت الاسلام یحیی جهانگیری با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از علما و بزرگان اهل سنت مبنی بر این که «عزّت امّت اسلامی جز با اتّفاق و اتّحاد به دست نمی‌آید» به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امروز جهان اسلام در بحث علوم یک ظرفیت بزرگ دارد و بیشترین نخبگان دانشگاه های دنیا را مسلمانان تشکیل می دهند.

وی افزود: من به عنوان استاد مدعو کرسی اسلام شناسی در دانشگاه های خارجی عرض می کنم که کافی است شما دانشگاه هایی مثل دانشگاه سیدنی یا سایر مراکز علمی را ببینید که مسلمانان در بهترین رشته های دانشی جایگاه های علمی خوبی دارند. امروز مسلمانان باید با یک شبکه سازی این ظرفیت علمی را در کنار هم قرار دهند و ما مسلمانان باید از این مرزهای مذهبی و جغرافیایی که سبب شده ظرفیت علمی یکدیگر به اشتراک گذاشته نشود، عبور کنیم.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر ادامه داد: البته یک ظرفیت بزرگ اقتصادی نیز در جهان اسلام وجود دارد. مثلا استرالیا در سال ۲۰۲۴ بانک اسلامی را تاسیس کرد و کره جنوبی به دنبال آن است که قطب گردش سرمایه (هاب فاینانس) جهان باشد. چرا مسلمانان از این ظرفیت و سرمایه بزرگی که در کشورهای اسلامی دارند استفاده نکنند و همچنین مسلمانانی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند؟ اگر این ظرفیت های علمی و اقتصادی کنار هم باشد، مسلمانان می توانند به بازیابی عزت دیرینه خود دست پیدا کنند.

جهانگیری از مساله فلسطین به عنوان مهمترین پیام اجلاس وحدت سخن گفت و افزود: جهان اسلام یک سال است که با مساله غزه درگیر است. خبرهای خوب طوفان الاقصی را می شنود و خبرهای تلخ کشتار بی رحمانه مردم مظلوم غزه را هم می شنود و یک سال از طوفان الاقصی گذشته است.

وی اضافه کرد: کنفرانس وحدت در آستانه این رویداد بزرگ به دنبال آن است که مسلمانان را در کنار هم جمع کرده و مساله غزه را دوباره بررسی کند و این که چگونه مسلمانان در کنار هم بتوانند مساله فلسطین را حل کنند. چرا که همچنان مساله اول جهان اسلام است و جنایت های یک سال گذشته رژیم صهیونیستی ثابت کرد که ما حق نداریم مساله فلسطین را مساله درجه دوم یا سوم بدانیم.

عزت مسلمانان با کنارهم گذاشتن ظرفیت‌های علمی و اقتصادی به دست می‌آید+ فیلم
حجت الاسلام یحیی جهانگیری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و شخصیت های کشوری و لشکری و همچنین نخبگان و اندیشمندان کشورهای اسلامی پنجشنبه ۲۹ شهریور در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد. البته وبینارهای غیرحضوری این اجلاس از یکشنبه (۲۴ شهریور) آغاز شده و تا یکشنبه (اول مهر) ادامه خواهد داشت.

در مجموع ۱۴۴ تن از علما و فرهیختگان خارجی از ۳۶ کشور در قالب ۹ وبینار و ۹۰ تن از علما و نخبگان فرهنگی در قالب ۶ وبینار سخنرانی کردند و امسال ۷۸ نفر از شخصیت های فرهیخته دینی و رسمیِ ۳۰ کشور که بیشتر آنان وزیر، مفتی، روسای سازمان های بین المللی یا در طراز معاونان این سه منصب هستند، در کنفرانس حضور پیدا کردند.

بیش از ۳۱۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسید که ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی است و کتابچه خلاصه مقالات در کنفرانس عرضه شد. همچنین ۱۲ کتاب در حوزه وحدت جهان اسلام در اجلاس امسال رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha