ضرورت تبیین دفاع مقدس به زبان روز / در انتقال واقعیت‌های دفاع مقدس امانت‌دار خواهیم بود

تهران-ایرنا- رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر این‌که در انتقال واقعیت‌های دفاع مقدس امانت‌دار خواهیم بود، گفت: در تلاش هستیم پیام‌های نهفته در اسناد، دفاتر راویان و نوارهای صوتی دفاع مقدس را به زبان و ذائقه نسل روز و بهره‌گیری از شبکه‌ها اجتماعی نشر دهیم.

به گزارش ایرنا از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس در نشست صمیمی راویان هشت سال جنگ تحمیلی که با موضوع "آسیب‌شناسی و دستیابی به راهکارهای مؤثر در اصلاح و تقویت روندها و رویکردهای موجود در روایتگری" در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: در مقطع جدید از حیات و فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درصدد هستیم با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات نخبگان و فعالان این حوزه به‌ویژه راویان به‌عنوان یکی از پیشران‌های اصلی حوزه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس در نشست‌های تخصصی رویکردها و روندهای روایتگری را آسیب‌شناسی و به راهکارهای مؤثر در اصلاح و تقویت آن‌ها همت گمارده شود.

سردار شریف با اشاره به اهمیت روایتگری افزود: به هر میزان که از دوران دفاع مقدس فاصله می‌گیریم سؤالات، پرسش‌ها و شبهات جدیدی پیرامون دفاع مقدس مطرح می‌شود که ناشی از اهمیت و زنده بودن دفاع مقدس در جامعه است و این می‌تواند نسبت به چگونگی عملکرد ما تأثیر گذارد.

وی هجمه‌های دشمنان در فضای مجازی علیه کشورمان به‌ویژه در حوزه دفاع مقدس را حائز اهمیت و نیازمند مواجهه هوشمندانه با آن دانست و عنوان کرد: در چنین وضعیتی مسئولیت مرکز اسناد و دفاع مقدس سنگین و بایستی به‌گونه‌ای عالمانه و واقع‌بینانه با بهره‌گیری از اسناد موجود به شبهات و پرسش‌های معطوف به دفاع مقدس و جنگ تحمیلی پاسخ داد و روایت معیار را ترویج کرد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه نسل جدید جامعه با دفاع مقدس آشنایی حداقلی هم ندارند، عنوان کرد: ضرورت دارد این خلأ محسوس برای نسل‌های جدید با شیوه‌های جذاب جبران و دفاع مقدس برای آنان به‌خوبی تبیین شود.

ضرورت تبیین دفاع مقدس به زبان روز / در انتقال واقعیت‌های دفاع مقدس امانت‌دار خواهیم بود

وی متذکر شد: هرچند اوایل دوران دفاع مقدس، جنگ جنبه تقدسی و تقدیر و تشکر داشت اما با گذشت زمان این‌ها کمرنگ‌تر و سال‌به‌سال حرف‌ها و بحث‌های جدید ایجاد می‌شود که متأُسفانه برخی از آن‌ها ناشی از نحوه برخورد یا عملکرد ما در این حوزه‌ها است، لذا مؤثرترین و موفق‌ترین راه این است که ما بتوانیم با بهره‌گیری از اسنادی که در اختیار داریم مستند و مطابق با آن چیزی که مطرح می‌شود، پاسخ دهیم تا بتواند آثار برخی از شبهات را جبران کند.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان به‌ویژه سلطنت‌طلبان فشارها و ابهاماتی را برای گمراه کردن افکار عمومی از دوران دفاع مقدس مطرح می‌کنند، یادآور شد: وظیفه داریم بر مبنای تدابیر فرمانده کل سپاه صادقانه با مردم و افکار عمومی پیرامون دفاع مقدس به طور مستند و بدون توجه و تأثیر از مسائل روز سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه ما در این مرکز امانتدار اسناد دوران دفاع مقدس هستیم، تصریح کرد: باید به شکل هوشمندانه و هنرمندانه از اسناد دفاع مقدس استفاده کنیم، هرچند تاکنون اقدامات خوبی در حوزه تاریخ شفاهی، نوشته‌ها، تولید و جمع‌آوری دفاتر راویان و نوارهای صوتی موجود صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست و نیاز به تلاش بیشتری در این حوزه‌ها است.

سردار شریف با اظهار به این‌که حضور راویان در جنگ تحمیلی و ثبت و ضبط حوادث و رخدادها امری بزرگ و ابتکاری بدیع و خلاقانه‌ای از تاریخ جنگ است، بیان کرد: راویان در زمان اجرای عملیات، با وجود صدای توپ‌ها و ترکش‌ها و خمپاره‌ها، علاوه بر ثبت و ضبط گفتمان‌ها و فرماندهی‌ها و هدایت عملیات‌ها، همزمان روایتگری انجام می‌داده‌اند و به عقیده بنده این نوع عمل کردن یکی از منحصربه‌فردترین ابتکارات و خلاقیت‌هایی بوده است که صورت گرفته است و امیدواریم اکنون در جنگ روایت‌ها، بتوانیم با اقداماتی مؤثر و خلاقانه در تبیین مسائل دفاع مقدس مفید و تأثیرگذار به نقش‌های مورد انتظار بپردازیم.

سردار شریف با بیان اینکه در حوزه انتشار و انتقال پیام‌های ارزشمند دفاع مقدس به زبان روز و بهره‌گیری از فضای مجازی انتظارات برآورده نشده است، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم در کنار کارهای بزرگ و ارزشمندی که تاکنون در حوزه دفاع مقدس صورت گرفته به یک مجموعه‌ای مأموریت دهیم تا پیام‌های نهفته در اسناد، دفاتر راویان و نوارهای صوتی را با زبان نسل روز و با بهره‌گیری از رسانه‌ها و شبکه‌ها اجتماعی نشر دهد تا نسل جوان با آثار و برکات دفاع مقدس آشنا و برای آگاهی نسبت به مسئولیت‌های خطیر خود برای امروز و فردای ایران عزیز از آن استفاده کنند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به هجمه‌های دشمنان علیه سپاه و نقشی که راویان در خنثی‌سازی آن‌ها می‌توانند عهده‌دار شوند افزود: دشمنان در تلاش هستند تا اقدامات گسترده سپاه در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس و پس از آن مانند سازندگی و بالندگی قدرت دفاعی و ایجاد بازدارندگی را به چالش کشیده و زیر سؤال ببرد.

وی در پایان با دعوت از آحاد راویان دفاع مقدس برای تعمیق توسعه و کیفیت‌بخشی تعاملات و همکاری‌ها با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دشمن احساس می‌کند شکست‌های خود را از سپاه دریافت و متحمل شده است لذا با اقدامات گسترده و جریان سازی در فضاهای مختلف ازجمله در محیط رسانه‌ای و فضای مجازی می‌خواهد محبوبیت سپاه را در بین مردم و افکار عمومی از بین ببرد؛ و در چنین وضعیتی همه ما عهده‌دار مسئولیت‌های سنگینی هستیم که با بازشناسی آن بایستی به آن صادقانه متعهدانه عمل کنیم.

در این نشست راویان دفاع مقدس دیدگاه‌ها نظرات و پیشنهادات خود در ابعاد مختلف دفاع مقدس و روایتگری و تاریخ‌نگاری را در محورهای زیر مطرح کردند.

میان تاریخ‌نویس و تاریخ‌نگار تفاوت وجود دارد؛ تاریخ‌نویس مربوط به اراده است درحالی‌که تاریخ‌نگاری معطوف به اندیشه است. لذا ما باید معرفت درست کنیم و این روایت پشتوانه تئوریک داشته باشد.

روش‌مند کردن تاریخ‌نگاری؛ روش به اندازه خود متن مهم است و به استحصال بیشتر کمک خواهد کرد.

تبیین مسائل روز با استفاده از مسائل و حوادث رخ داده در جنگ ایران و عراق

لزوم آمادگی متناسب با پرسش‌های نسل امروز و آینده جهت پاسخگویی

خروج اسناد از انحصار

آزادی در تنوع روایت‌ها

نقد کردن آثار مرکز

انتشار منابع مرجع (اسناد نظامی، دفاتر راویان، جلسات پیاده شده فرماندهی)

تداوم تاریخ شفاهی فرماندهان ارشد جنگ که برخی ناتمام مانده و همچنین انتشار کتاب‌های مربوط به این حوزه

گویا سازی اسناد برای انتقال به دیگران که از مهم‌ترین رسالت‌های راویان دفاع مقدس است.

توسعه روابط با سایر نهادهای پژوهشی

توسعه فعالیت‌های مرکز

در این نشست محسن رشید، محمد درودیان، محسن رخصت طلب، یدالله ایزدی، مجید مختاری، علیرضا لطف‌الله زادگان، امیر رزاق زاده، مهدی انصاری، فرهاد درویشی، داوود رنجبر، مجید نداف، علیرضا ایزدی، حمیدرضا فراهانی، جواد زمان زاده، نادر نوروز شاد، محسن محمدی معین، غلامرضا شریفی ظریفیان، اصغر معرفت‌جو، احمد نیک‌روش، اسدالله توفیقی، محمدرضا دیانی، مسعود سرمدی، سعید سرمدی از راویان مرجع و مجرب که در زمان جنگ تحمیلی در قرارگاه‌ها و یگان‌های رزمی همراه فرماندهان به ثبت و ضبط رخدادها و رویدادها ازجمله جلسات، تصمیم‌گیری‌ها و ... می‌پرداختند، حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha