واژگان محمود حکیمی تا همیشه اندیشه‌ها را غنا می‌بخشد

تهران- ایرنا- مدیر عامل بنیاد رودکی در پیامی به مناسبت درگذشت مرحوم محمود حکیمی نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی و کودک و نوجوان و پژوهشگر تاریخ اسلام نوشت: واژگان محمود حکیمی تا همیشه اندیشه‌ها را غنا می‌بخشد.

به گزارش ایرنا از بنیاد رودکی، در متن پیام محمد اله‌یاری فومنی آمده است: پاییز از راه نرسیده شاخه‌هایش را تکاند و برگی از درخت تنومند ادبیات ایران اسلامی افتاد. خبر درگذشت استاد محمود حکیمی، نویسندۀ توانمند و پژوهشگر تاریخ اسلام و معاصر، دل‌ها را به درد آورد.

وی افزود: او که «همراه با عارفان، عیاران و جوانمردان»، «در مدرسه مولانا: سیری در مثنوی معنوی»، «داستان‌ها و فرازهایی از زندگانی امام حسین»، «سلحشوران علوی»، «در سرزمین یخبندان»، «اشراف زاده جوان» و بسیاری آثار دیگر را در تاریخ ادبیات این مرز و بوم ماندگار کرد و با اندیشه‌ورزی عمرش را در راه پژوهش در پهنه‌ی وسیع ادبیات دینی و اهل بیت(ع) گذراند. او که از فرهنگ عاشورایی نوشت و با قلم پرتوانش واژگان را به خدمت گرفت و تا همیشه واژگانش اندیشه‌ها را غنا می‌بخشد.

محمود حکیمی نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام بامداد جمعه ۳۰ شهریور دار فانی را وداع گفت. او یکی از نویسندگان و مترجمان پرکار ایرانی که چند روز قبل به‌ دلیل عفونت ریه در بیمارستان شریعتی بستری شده بود.

حکیمی ۹ شهریور سال ۱۳۲۳ در تهران دیده به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل دررشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس و بازگشت به ایران، به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت.

وی نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد که چهار سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی حکیمی در سال ۱۳۴۷ درباره زندگانی مصعب‌بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدیدچاپ شد.

قرار است فردا یکشنبه اول مهر، جمعی از نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر کشورمان ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح با پیکر استاد حکیمی در مقابل تالار وحدت وداع کنند. پیکر این نویسنده و پیشکسوت ادبیات دینی، پس از تشییع در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.

او ادامه راه داستان‌نویسی خود را این‌طور بیان می‌کند: از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستان‌های دینی را در این مجله وزین حوزه علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود. آخرین داستان دنباله‌دار من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد که تاکنون ۱۸ بخش آن در ۱۸ شماره به چاپ رسیده است.

حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ اسلام قلم زده و کتاب‌های بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستان‌هایی از عصر ناصرالدین‌شاه، مجموعه چهارجلدی «هزار و یک حکایت تاریخی»، رمان پرفروش «نقابداران جوان»، مجموعه ۲۲ جلدی «تاریخ تمدن» و ده‌ها اثر دیگر از نوشته‌های این نویسنده پیشکسوت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha