۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85603196
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرا استاندار البرز برای مسکن مهر شهرجدید مهستان ضرب الاجل تعیین کرد؟

ایرنا- پیشنیه ساخت و ساز در شهرجدید مهستان از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز که تا قبل از دولت سیزدهم با نام شهرجدید هشتگرد شناخته می شد به اواخر دهه ۶۰ بر می گردد اما به اجرا درآمدن بخشی از طرح سراسری مسکن مهر دولت دهم در این شهر موجی از امید برای اسکان محرومان و جمعیت سرریز تهران و البرز به وجود آورد.

به گزارش ایرنا، سال ۱۳۸۷ طرح سراسری مسکن مهر در استان البرز کلید خورد، طرحی که به رغم کاستی ها و مشکلات فراوان توانست بخشی از خانوارهای محروم از مسکن را صاحب خانه کند اما در این میان شهرجدید مهستان هنوز نتوانسته تعهدات خود را در این بخش محقق نماید و به همین دلیل بارها زمان پایانی برای مسکن مهر این شهر تمدید شده است.

در روزهای آغازین اجرای طرح مسکن مهر، ساخت ۱۱۳ هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف استان البرز هدفگذاری شد که بخشی از این واحدها به دلایل مختلف از جمله انصراف متقاضیان در دست ساخت قرار نگرفت.

براساس آمار بانک مسکن استان البرز از تعداد ۱۱۳ هزار واحد مسکونی مهر این استان ، حدود ۹۲ هزار واحد آنها در قالب انبوه سازی و خودمالکی تسهیلات دریافت کرده و تکمیل شده است.

در این میان سهم شهرجدید مهستان از مسکن مهر دولت دهم ۵۰ هزار واحد مسکونی تعیین شد که ۱۵ هزار واحدآنها به صورت خودمالکی و ساخت ۳۵ هزار واحد دیگر بر عهده شرکت های پیمانکاری و تعاونی های مسکن زیر نظر شرکت عمران این شهر در دست اقدام قرار گرفت.

با اینکه شرکت عمران شهر جدید مهستان اقداماتی برای تامین زیر ساخت ها و آسفالت معابر این شهر انجام داده و سیمای این شهر متحول شده اما پرونده مسکن مهر این شهر همچنان باز است و بخشی از متقاضیان همچنان در انتظار تحویل واحدهای مسکونی خود هستند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم ، هفتم خردادماه امسال در مراسم افتتاح سه هزارو۸۰ واحد مسکونی مهر شهرجدید مهستان اعلام کرد که ۱۱ هزار واحد مسکونی این شهر به عنوان واحدهای باقیمانده مسکن مهر از ادوار گذشته در دولت سیزدهم در دست تکمیل قرار گرفت.

وی عنوان کرده بوده که تا هفتم خردادماه امسال از مجموع ۱۱ هزار واحد مسکونی مهر ناتمام شهر جدید مهستان ۱۰ هزار واحد آنها تکمیل و به مردم واگذار شده و تنها یک هزار واحد مسکونی مهر در این شهر ناتمام مانده است.

اما کمی پس از این خبر موضوعات دیگری در خصوص مجتمع های نیمه کاره مسکن مهر تعاونی های ادارات از جمله فراجا توسط مسوولان شرکت عمران شهرجدید مهستان رسانه ای شد که نشان می دهد آمار واحدهای مسکن مهر ناتمام این شهر خیلی بیش از این تعداد است.

مجتمع های نیمه کاره خبر ساز شهرجدید مهستان

چرا استاندار البرز برای مسکن مهر شهرجدید مهستان ضرب الاجل تعیین کرد؟

ذبیح الله زارع سرپرست سابق شرکت عمران شهرجدید مهستان حدود یک ماه پس از افتتاح سه هزارو۸۰ واحد مسکونی مهر در این شهر در گفت وگو با ایرنا از تعیین تکلیف یک پروژه نیمه کاره پنج هزارواحد مسکونی موسوم به "ریحانه " خبر داد و گفت : این پروژه پس از سالها توقف و بلاتکلیفی با تصمیم وزارت راه وشهرسازی ، شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور ، استاندار البرز و شرکت عمران شهرجدید مهستان برای تکمیل به بنیاد تعاون فراجا سپرده شد.

وی ادامه داد: مقرر شد بنیاد تعاون فراجا در اسرع وقت نسبت به تکمیل و آماده سازی این پروژه برای واگذاری به متقاضیان اقدام کند.

زارع گفت : این پروژه از سال ها پیش بلاتکلیف رها شده بود که برای تعیین تکلیف آن با حضور مسوولان استان البرز تصمیم گیری شد.

افزون بر این پروژه ، طبق گزارش های میدانی تعداد دیگری از پروژه های مسکن مهر شهرجدید مهستان از جمله مجتمع مسکونی اهرام ایرانیان، فرهنگیان، دادخواه و برخی دیگر همچنان نیمه کاره مانده و متقاضیان پس از سالها سرمایه گذاری هنوز کلید واحدهای مسکونی تحویل آنها نشده است.

این موارد و بیشتر نشان می دهد که هنوز آمار ۳۵ هزار واحد مسکونی مهر سهم دولت در شهر جدید مهستان پس از سالها تکمیل نشده و بخش زیادی از متقاضیان مسکن این شهر همچنان در بلاتکلیفی به سرمی برند.

استقبال ناتمام از سکنی گزینی در شهر جدید مهستان

چرا استاندار البرز برای مسکن مهر شهرجدید مهستان ضرب الاجل تعیین کرد؟

طرح مسکن مهر شهرجدید مهستان سال ۸۷ در حالی شروع شد که جمعیت این شهر به حدود ۱۰ هزار نفر می رسید اما در آغاز اجرای این طرح انتقال ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سرریز تهران و البرز برای مهستان هدفگذاری شد؛ موضوعی که بارها مسوولان اجرایی کشوری و استانی به آن اشاره داشتند.

با اینکه شهرجدید مهستان در کنار مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن زیر چتر انبوه سازی، اکنون در جهات مختلف به یک شهر گسترده و پرتراکم مسکونی تبدیل شده اما شواهد نشان می دهد که محرومیت از امکانات آموزشی ، بهداشتی و درمانی ، رفاهی ، اقتصادی و امثال آن شوق استقبال از مردم را گرفته و بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی مهستان ، اجاره نشینی در کرج و مناطق دیگر را به اسکان در واحدهای خود ترجیح داده اند.

اگر چه جمعیت کنونی این شهر حدود ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده اما با گشت وگذاری در خیابان های خلوت مهستان نشان می دهد که هنوز شهر به اندازه ظرفیت واحدهای مسکونی خود جمعیت ندارد و سکنی گزینی در محله های آن به صورت پراکنده است.

چراغ های خاموش بسیاری از خانه های مهستان از کاستی های فراوانی نظیر کمبود مدرسه ، فضاهای ورزشی ، درمانگاه ، مکان های تفریحی، رفاهی و امثال آن حکایت دارد و به همین دلیل است برخی ساکنان مهستان می گویند ، قیمت خانه های این شهر شاید در میان شهرهای ایران ، ارزان ترین باشد.

هدفگذاری ساخت ۲۱ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی در مهستان

دولت سیزدهم نیز با اعلام هدفگذاری ساخت ۹۸ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان البرز ، سهم شهرجدید مهستان را از این آمار حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی تعیین کرد که ۱۲ هزار واحد آنها در این شهر کلنگ زنی شد.

با این وجود هنوز احداث طرح نهضت ملی مسکن در آغاز راه است هرچند که به گفته مسوولان البرزی زمین برای ساخت ۹۸ هزار واحد مسکونی این استان جانمایی شده و بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب بازسازی بافت های فرسوده شهری دیده شده است.

ضرب الاجل استاندار برای تعیین تکلیف مهستان

چرا استاندار البرز برای مسکن مهر شهرجدید مهستان ضرب الاجل تعیین کرد؟

استاندار البرز در جدیدترین نشست خود پیرامون مسکن مهر و مشکلات شهرجدید مهستان به مواردی اشاره کرد که حکایت از نارضایتی مسوولان اجرایی استان از وضعیت عمرانی ، زیربنایی و عدم تحقق اهداف مسکن مهر در این شهر حکایت داشت.

مجتبی عبداللهی در این نشست گفت که هیات مدیره شهر جدید مهستان نسبت به تعهدات خود پایبند نیست ؛ این هیات مدیره فعالیت جهادی و انقلابی ندارد ؛ خواسته من این است که هیات مدیره یک بار وضعیت شهرجدید مهستان را تعیین تکلیف کند .

وی ادامه داد: چه کسی به جز اعضای هیات مدیره شهرجدید مهستان مسلط به موضوعات و مسائل ها این شهر است؟ هنوز خیلی از واحد های مسکونی مهر تعیین تکلیف نشده است ؛ سه سال است که در البرز هستم و جلسات زیادی انجام داده ایم.

استاندار البرز گفت: هیات مدیره شهر جدید مهستان باید اراده داشته باشد و ظرف مدت معین تعیین تکلیف کند.

وی بیان کرد: یک گروه از بیرون بیاید و عملکرد هیات مدیره شرکت مهستان را بررسی کند چه نمره ای می دهد؟ و چه قضاوتی می کند؟ باید بررسی کرد که چند واحد مسکونی نیمه تمام در شهرجدید مهستان داریم .

عبداللهی افزود: هیات مدیره شهرجدید مهستان باید بگویند چه موقع مسکن مهر تعیین تکلیف می شود تا ما تکلیف خود را بدانیم ؛ این کار برای ما ظرف یک ماه مشخص شود؛ اگر نشد از بیرون یک شرکت مهندسی می آوریم که کار را انجام دهد .

استاندار البرز گفت: اگر کار به جایی رسید که ما از بیرون شرکت مهندسی برای تعیین تکلیف شهرجدید مهستان بیاوریم در آن صورت باید هیات مدیره و مدیر عامل شرکت عمران شهرجدید مهستان را عوض کنیم.

سخن پایانی

چرا استاندار البرز برای مسکن مهر شهرجدید مهستان ضرب الاجل تعیین کرد؟

آنطور که شواهد نشان می دهد بخشی از مسکن مهر شهرجدید مهستان هنوز تعیین تکلیف نشده ضمن آنکه بخش زیادی از زیر ساخت ها مانند آب ، برق ، گاز ، مدرسه ، بیمارستان ، درمانگاه ، ورزشگاه ، مراکز تجاری و رفاهی در این شهر مهیا نیست.

با توجه به گستره شهرجدید مهستان عدم استقرار نمایندگی ادارات مختلف در این شهر نیز از مشکلاتی است که باید برای ترغیب مردم به سکونت در این شهر و خدمات دهی به آنان مستقر شوند.

تعیین تکلیف صاحبان واحدهای مسکونی مهر در کنار تامین زیر ساخت ها از مباحثی است که در این سالها به دغدغه و گلایه های مردمی در شهرجدید مهستان دامن زده است.

اکنون متقاضیان مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن انتظار دارند که دولت چهاردم با اهتمام ویژه مشکلات دیرینه فرا روی تکمیل این واحدها را پیگیری و مرتفع کنند و به انتظار بیش از ۱۵ سال مردم پایان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha