۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۱
کد خبر: 85603289
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پرسش مهر رئیس‌جمهور از دانش‌آموزان: راه وفاق در مدرسه چیست؟

تهران-ایرنا- رئیس جمهور در آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، پرسش مهر امسال را مطرح کرد و گفت:  راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور چیست؟

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان صبح امروز در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳ در مدرسه دکتر حسن عسکری شیرازی در منطقه ۱۸ تهران ضمن طرح پرسش مهر امسال اظهار داشت: مشکل ما در کشور دعوای بی خود است، سر این دعواها همدیگر را بیرون می‌کنیم و نتیجه این می شود که قدرت ما کم می شود و نمی توانیم مشکل مردم را حل کنیم و در برابر دشمن نمی‌توانیم یدواحده شویم.

وی تاکید کرد: وحدت ما موجب قدرت ما می شود. دشمنی و خراب کردن یکدیگر، کشور را خراب می کند. دل ما باید برای هم بتپد. باید یار یکدیگر باشیم.

رئیس جمهور افزود: اگر یاد گرفتید که چگونه با هم کار کنید و دست به دست هم دهید، فردا در کشور می توانید با رفاقت و دوستی با دیگران حرکت کنید و جلو بروید و با قدرت کشور را بسازید البته ما باید کمک کنیم تا شما بتوانید این راه را بروید.

مروری بر پرسش مهرهای گذشته

پرسش مهر بیست و پنجم در حالی مطرح شد که این رسم از سال ۱۳۷۶ پایه‌گذاری شده و هر ساله روسای جمهور از دانش آموزان سوالاتی را مطرح می کنند.

در ادامه پرسش‌های قبلی روسال جمهور از معلمان و دانش‌آموزان به اجمال آمده است:

پرسش مهر اول: اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟ راهکارهای استقرار امنیت و راه‌حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، تحقیق و پرسش‌گری، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟

پرسش مهر دوم: دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟، با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟

پرسش مهر سوم: راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟، انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟، برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟

پرسش مهر چهارم: در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توان با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟، موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آن‌ها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟

پرسش مهر پنجم: نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟، مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟، از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درس‌هایی می‌آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می‌خواست و به کجا رسید؟، اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟

پرسش مهر ششم: چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ مصادیق و زمینه‌های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟

پرسش مهر هفتم: ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشق‌ورزی است، اکنون دانش‌آموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی‌خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟

پرسش مهر هشتم: عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می‌دهد چیست؟ عوامل پیشرفت، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟، موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله‌ها حرکت کنیم؟

پرسش مهر نهم: چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم. راه‌های خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسئولان، وظیفه رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می‌تواند به قله‌های سعادت برسد؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می‌شود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله‌ها و تبعیض‌ها و محرومیت‌ها برطرف خواهد شد؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانش آموزان چه می‌توانند بکنند، چگونه می‌توانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه می‌تواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟

پرسش مهر دهم: رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟ پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان‌ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟

پرسش مهر یازدهم و دوازدهم: تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

پرسش مهر سیزدهم: سؤال امسال من از شما این است که می‌خواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مهر چهاردهم: اگر پدر شما رئیس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟

پرسش مهر پانزدهم: عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟

پرسش مهر شانزدهم: به نظر شما دانش‌آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصت‌های جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماه‌های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟

پرسش مهر هفدهم: خشونت از کجا نشأت گرفته است و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟

پرسش مهر هجدهم: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

پرسش مهر نوزدهم: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟

پرسش مهر بیستم: «آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر، دلخواه، شاد و پرنشاط برای شما است؟»، «اگر محیط مدرسه محیط پرنشاط برای ما است شما بنویسید ما باید چکار کنیم که این محیط شاداب‌تر و دلپذیرتر و برای شما محیطی امن‌تر و محیطی باشد که بیشتر دوست داشته باشید؟»

پرسش مهر بیست و یکم: «فرزندانم برای مقابله با کرونا چطور می‌توانید به همکلاسی‌های خود یاری رسانید»؟

پرسش مهر بیست و دوم: «ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و نقش دانش‌آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست؟»

پرسش مهر بیست و سوم: «برای افزایش بهره‌وری در آموزش چه اقداماتی باید انجام شود؟» و «مدرسه خوب دارای چه خصوصیاتی است؟»

پرسش مهر بیست و چهارم: در سال ۱۴۰۳ شهید رئیسی به جای پرسش مهر پویش مهر را مطرح کرد
"دانش‌آموزان جست و جو کنند که ما در گذشته کجا بودیم و اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، پیشرفت های کشور را تصویر بکشیم"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha