انفجار پیجرها؛ تایپه‌نیوز از زوایای مبهم تامین آسیایی پرده برداشت

تهران- ایرنا- نشریه‌ «تایپه نیوز» تایوان در گزارشی در مورد انفجار مرگبار پیجرها و واکی‌تاکی‌ها در لبنان که ۳۷ شهید و حدود سه‌هزار زخمی بر جای گذاشت، از زنجیره پیچیده و نامشخص تامین دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی در آسیا پرده برداشت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه تایپه نیوز، انفجار مرگبار پیجرها و بی سیم‌های آسیایی گروه حزب‌الله لبنان، جست‌وجوی گسترده‌ای برای ردیابی مسیر خرید این دستگاه‌ها به راه انداخت و چهره سیاه بازار فناوری‌های قدیمی را آشکار کرد.

این رسانه تایوانی به نقل از برخی از تحلیلگران نوشت: زنجیره‌های تامین و کانال‌های توزیع محصولات جدید و با حاشیه سود بالا به شدت مدیریت می‌شوند، اما این فرایند در مورد محصولات قدیمی الکترونیکی آسیا صدق نمی‌کند. زیرا این محصولات می‌تواند تقلبی یا موجودی‌های مازاد گذشته باشد و قراردادهای پیچیده می‌تواند شناسایی منبع محصول را غیرممکن کند.

درهمین پیوند، پس از اینکه انفجار پیجرها و واکی‌تاکی‌های حزب الله منجر به شهادت ۳۷ نفر و زخمی شدن حدود سه هزار نفر در لبنان شد، شرکت «گلد آپولو» (Gold Apollo) تایوان مسئولیت تولید این پیجرها را به گردن یکی از مجوزداران اروپایی خود انداخت و زمینه شروع تحقیقات در مجارستان، بلغارستان، نروژ و رومانی را درباره منشا این دستگاه‌های مرگبار فراهم کرد.

همچنین شرکت «آیکام» (Icom) روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال بسیار کمی وجود دارد که محصولات منفجر شده ساخت این شرکت باشند.

این شرکت به نقل از جانی کورم وزیر ارتباطات لبنان بیان کرد که این دستگاه‌ها از طریق توزیع‌کننده رسمی این شرکت وارد لبنان نشده‌ است.

دیوید فینچر تکنولوژیست و مشاور مستقر در چین درهمین راستا، اظهار داشت: اگر زنجیره تامین برای قرار دادن مواد منفجره در داخل آن به خطر بیفتد، این یک مهندسی شگفت‌انگیز است. اما در واقع اختلال در این چرخه کار چندان دشواری نیست، بلکه می‌تواند آسان‌ترین بخش هم محسوب شود.

وی افزود: «به‌عنوان یک تکنولوژیست، می‌توانم بگویم که قرار دادن مقدار کمی مواد منفجره در یک رادیو کار سختی نیست.»

بنا به گزارش منابع امنیتی، گروه حزب الله پنج ماه پیش با علم به اینکه پیچرها متعلق به شرکت گلد آپولو تایوان بوده و بیم‌سیم‌های ساخت شرکت آیکام ژاپن است، آنها را خریداری کردند.

همچنین تحقیقات اولیه مقام‌های امنیتی لبنان در مورد این دستگاه‌ها نشان می‌دهد که مواد منفجره قبل از ورود آنها به این کشور در داخل دستگاه‌ها جاسازی شده‌اند.

درهمین پیوند، جو سیمون شریک شرکت مالکیت فکری چینی «آی پی شرق» (East IP) می گوید که بخشی از مشکل این است که برندهای کوچکتر به دلیل هزینه‌هایی که می‌تواند بر سودآوری آنها تاثیر بگذارد، تمایل کمتری بر سرمایه‌گذاری بر روی محصولات تقلبی دارند.

وی افزود: مقام‌های ارشد از برخورد با محصولات تقلبی سطح پایین خوشحال هستند، اما دارندگان مالکیت فکری نیز باید نظارت، تحقیق و شکایت کنند. زیرا همیشه به همان اندازه که این کار را برای برندهای بزرگ‌تر و فناوری‌های نوین انجام می‌دهند، برای برندهای کوچکتر انجام نمی دهند.

بر اساس گزارش شرکت آیکام، تولید بی‌سیم مدل «IC-V۸۲» یک دهه پیش متوقف شده است و این شرکت مدت‌ها است درباره محصولات تقلبی به‌ویژه مدل‌های قدیمی‌تر خود، هشدار داده اند.

بر اساس این گزارش، اما ده‌ها فروشگاه در پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی چین از جمله «جی.دی» (JD)، «تائوبائو» (Taobao)، «علی‌بابا»(Alibaba) و «پین‌دودو» (Pinduoduo) به خرید و فروش واکی‌تاکی‌های آیکام از جمله در برخی مدل‌IC-V۸۲ نیز اقدام می کنند. همچنین این بی‌سیم‌ خارج از تولید در پلتفرم تجارت الکترونیکی «شوپی» (Shopee) ویتنام هم فروخته می‌شود.

دیگانتا داس پژوهشگر مرکز مهندسی چرخه عمر پیشرفته دانشگاه مریلند که در زمینه محصولات الکترونیکی تقلبی تحقیق می‌کند، گفت: «دسترسی گسترده به تجهیزات تولید دست دوم ارزان باعث شده است که جعل‌کنندگان بتوانند فراتر از قطعات منفرد بروند و حتی محصولات کامل را تولید کنند.»

وی افزود: «من دیگر این را تقلبی نمی‌نامم، این شبیه تولید غیرقانونی است.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha