دانشمندان ژنوم کامل انسانی را روی کریستال حافظه ذخیره کردند

تهران- ایرنا- دانشمندان دانشگاه «ساوتهمپتون» (انگلیس) با موفقیت ژنوم کامل انسانی را روی یک کریستال حافظه پنج‌بعدی ذخیره کردند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از تک‌اکسپلوریست، این شکل ذخیره‌سازی انقلابی پایداری و ماندگاری خارق‌العاده‌ای دارد و قادر است میلیاردها سال دوام بیاورد. این تحول پیامدهای فوق‌العاده‌ای خواهد داشت زیرا این فناوری بالقوه می‌تواند برای احیای نوع انسان در آینده‌های بسیار دور به کار رود. همچنین این ابزار نیرومندی برای ساختن سوابق ماندگار از گونه‌های حیوانی و گیاهی در معرض خطر فراهم کرده و تضمین می‌کند اطلاعات ژنتیکی آنها در طول زمان دوام می‌آورد.

این کریستال حافظه پنج بُعدی ساخته شده توسط مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک دانشگاه ساوتهمپتون به مثابه یک جهش کوانتومی در فناوری ذخیره‌سازی داده است و می‌تواند تا حد ۳۶۰ ترابایت اطلاعات را برای میلیاردها سال بدون فرسایش حتی در دماهای شدید نگهداری کند.

این کریستال در مقایسه با کوارتز در زمینه دوام می‌تواند سخت‌ترین شرایط شامل دمای یخبندان و گرمای شدید تا حد ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند، در برابر نیروی فشار تا حد ۱۰ تن بر سانتی‌مترمربع دوام آورد و برابر تماس با تشعشعات مداوم هم مقاوم است.

این رویکرد نوآورانه با رهبری پروفسور پیتر کازانسکی در بر دارنده استفاده از لیزرهای بسیار سریع برای نوشتن اطلاعات در درون حفره‌های ساختار نانویی در داخل سیلیکا است. چیزی موجب میشود این فناوری واقعا انقلابی باشد، استفاده از دو بعد اپیتکال و سه بعد فضایی است که موجب ساخت یک حافظه پنج بعدی می‌شود.

دوام و ماندگاری فوق‌العاده این کریستال‌ها تضمین می‌کند که آنها دوامی بیشتر از انسانها و همه گونه‌های دیگر خواهند داشت. هر چند در حال حاضر ساختن سنتتیک انسان، گیاهان و حیوانات با استفاده تنها از اطلاعات ژنتیکی ناممکن است اما در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در زمینه زیست شناسی سنتتیک به دست آمده است. گروهی از محققان در سال ۲۰۱۰ از طریق ساختن یک باکتری سنتتیک به پیشرفت مهمی دست پیدا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha