۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85603825
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای سرشماری کشاورزی در همدان با بهره مندی از افراد بومی و متخصص

همدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان از اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور در همدان خبر داد و گفت: این طرح در استان با بهره مندی از افراد بومی و متخصص اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، تورج الوانیان روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع سرشماری کشاورزی افزود: ششمین دوره طرح سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ همزمان با سراسر کشور ۱۲ آبان ماه امسال آغاز می شود و حدود ۵۰۰ نفر در استان کار سرشماری را به عهده دارند.

وی اهداف برگزاری این طرح را تهیه فهرست بهره برداران کشاورزی و گردآوری اطلاعات از آنها، مشخص شدن سطح زیر کشت محصولات، اطلاعات ساختاری و پایه ای از سطح کشاورزی، تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری های نمونه ای، تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارائه در طبقه بندی های چند بعدی و فراهم کردن سرجمع ها و اطلاعات کلی عنوان کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: با توجه به اهمیت کشاورزی برای کشور و استان و امنیت غذایی باید بتوانیم اطلاعات پایه و درستی از وضعیت کشاورزی داشته باشیم بنابراین این سرشماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

الوانیان ادامه داد: ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی مستقر است و ۲۰ درصد ارزش افزوده استان را کشاورزی تشکیل می دهد و باید به سمت اقتصاد کشاورزی کم آب بر حرکت کرد و در این راستا و برای اجرای الگوی کشت داشتن آمار و اطلاعات جامع برای برنامه ریزی سال های آینده ضروری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان خاطر نشان کرد: در این طرح سرشماری همه محصولات زراعی و باغی، پرورش دام و طیور، زنبور عسل و شیلات و همه نقاط جغرافیایی شامل شهرها و روستاها سرشماری می شود.

الوانیان تاکید کرد: همه اطلاعات گرفته شده در این سرشماری محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار نهاد دیگری غیر از مرکز آمار ایران قرار نمی گیرد.

اجرای سرشماری کشاورزی در همدان با بهره مندی از افراد بومی و متخصص

وی ادامه داد: در این سرشماری هشت تا از مراکز شهرستان ها به صورت منتخب سرشماری می شود و تویسرکان و فامنین به طور کامل سرشماری خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان افزود: همچنین مرغداری های صنعتی و واحد پرورش قارچ خوراکی سرشماری نمی شود.

به گفته وی سرشماری کشاورزی در روستای مهدی آباد همدان و پادگان قهرمان نیز کامل انجام نمی شود و علت آن نیز آمار پایین بهره برداران در این ۲ منطقه است.

طرح های مصوب سفر رییس جمهور شهید با تشکیل کمیته ای پیگیری می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان در ادامه گفت: پیگیری طرح های مصوب سفر رییس جمهور شهید ادامه خواهد داشت و در این راستا کمیته ای تشکیل و طرح های اولویت دار بررسی و مشخص می شود.

الوانیان افزود: با توجه به اینکه منابع مالی دولت محدود است برای طرح های اولویت دار تامین اعتبار صورت می گیرد.

وی در خصوص اعتبارات استانها از محل نفت نیز گفت: ۲.۳ دهم درصد از اعتبارات نفت کشور به استان تعلق می گیرد که این اعتبار نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

وی ادامه داد: سال قبل مجوزی داشتیم مبنی بر اینکه ۵۰ درصد اعتبارات محل نفت را با شاخص های عمومی توزیع کنیم اما امسال این مجوز را نداشتیم و ۱۰۰ درصد این اعتبار را با شاخص محرومیت توزیع کردیم، شاخص هایی که مربوط به ۲۵ سال پیش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha