لزوم تحول در صنعت رسانه‌ای ایران/ خبرگزاری باید زنگ خطر را پیش از همه به صدا درآورد

تهران- ایرنا- مدیرعامل اسبق ایرنا گفت: پیش‌رفتن با هوش مصنوعی یکی از کارکردهای همسوشدن با تحولات است، فضای مجازی، فرآورده‌های متفاوتی دارد که باید به سمت آن برویم، ما باید بتوانیم تحولات آینده را پیش‌بینی و پیش‌گیری کنیم و زنگ خطر را ابتدا ما به صدا درآوریم.

احمد خادم المله در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره لزوم تغییرات رسانه‌های رسمی برای همگام‌شدن با تحولات جدید گفت: تحولاتی که در فضای مجازی اتفاق افتاده، کارکرد خبرگزاری‌ها را تغییر داده است. اگر بخواهیم با دست فرمان قبل پیش برویم، به جایی نمی‌رسیم. با نگاهی به خروجی ‌های بزرگ دنیا می‌بینید که آنها هوش مصنوعی را در دست گرفتند و ما بسیار در این وادی، عقب مانده‌ایم.

وی افزود: ما همیشه سعی می‌کردیم با کمی فاصله، تحولات جهانی را دنبال کنیم اما تحولات یک دهه اخیر سرعت زیادی داشت و باعث شد واقعا عقب بمانیم. ما باید فناورمحور به سمت جبران شکافی که با رسانه‌های بین‌المللی داریم، برویم.

خادم المله با اشاره به نقش حمایتی دولت و رئیس‌جمهور در پیشروی با تحولات ادامه داد: ما در آستانه صنعت نسل پنجم هستیم و صنعت نسل پنجم، الزاماتی از جنس رسانه دارد. اگر می‌خواهیم در تحولات نسل پنجم، نقشی ایفا کنیم باید صنعت رسانه خود را متحول کنیم. ما باید سرمایه‌گذاری‌های فوق‌العاده انجام دهیم. رئیس‌جمهور و بقیه باید اهمیت این تحول را درک کنند و به ایرنا کمک کنند وگرنه ایرنا به تنهایی نمی‌تواند با تحولات دنیا همسو شود.

لزوم تحول در صنعت رسانه‌ای ایران/ خبرگزاری باید زنگ خطر را پیش از همه به صدا درآورد

مدیرعامل اسبق ایرنا تاکید کرد: پیش‌رفتن با هوش مصنوعی، یکی از کارکردهای همسو شدن با تحولات است. فضای مجازی، فرآورده‌های متفاوتی دارد که باید به سمت آن برویم. ما باید بتوانیم تحولات آینده را پیش‌بینی و پیش‌گیری کنیم و زنگ خطر را ابتدا ما به صدا درآوریم.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوییم به ۱۰زبان خبر ترجمه کردیم، ارزش نیست؛ هوش مصنوعی نیز این کار را انجام می‌دهد. نیازی به ترجمه خبر به ۱۰ زبان نیست. ما چقدر می‌توانیم در دنیا مرجع خبری باشیم؟ هدف ما نباید رقابت با خبرگزاری‌های داخلی باشد، باید با خبرگزاری‌های بزرگ دنیا رقابت کنیم.

این مدیر رسانه‌ای ضمن تاکید بر سرمایه‌گذاری بر فضای مجازی توضیح داد: خبرگزاری‌های بزرگ دنیا، میلیون‌ها دلار برای فضای مجازی هزینه کردند، فناوری‌های نوینی را در خبرگزاری خود به کار گرفتند و مرجعیت خبری دنیا را به دست گرفتند. ما چند مصاحبه با رهبران جهان داریم؟ چه تعداد از خبرنگاران ما زبان انگلیسی بلدند؟ اگر می‌خواهیم مرجیعت خبری دنیا را داشته باشیم، اگر می‌خواهیم امنیت فکری و روانی برای کشور خود، مردم و دولت ایجاد کنیم، باید بتوانیم در صنعت رسانه‌ای خود و خبرگزاری‌ها تحول ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha