جهاد دانشگاهی و کشورهای اقیانوس هند به یکدیگر متصل می‌شوند

تهران - ایرنا - بر اساس امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان جهاد دانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، همکاری های فناورانه این دو مجموعه گسترش می یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، این تفاهمنامه همکاری روز یکشنبه یکم مهر ۱۴۰۳ بین یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و محمدرضا سنجابی رئیس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند به امضاء رسید.

جهاد دانشگاهی و کشورهای اقیانوس هند به یکدیگر متصل می‌شوند

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، فرهنگ، پژوهش و فناوری و فنی مهندسی بیان کرد: جهاددانشگاهی در این حوزه‌ها دارای توانمندی و ساختارهای بسیار خوبی است.

یعقوب فتح الهی افزود: جهاد دانشگاهی با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه‌های پیشرفته خود همچون پژوهشگاه های رویان، ابن سینا و معتمد توانسته است در بسیاری از بخش ها مانند آموزش، درمان ناباروری، پیشگیری و درمان سرطان و صنعت نفت اقدامات اساسی در کشور انجام دهد و در موارد بسیاری پرچم کشورمان را در سطح بین المللی به اهتزاز درآورده است.

وی چالش ورود دستاوردهای علمی و فناوارانه جمهوری اسلامی به بازارهای جهانی را موضوع استاندارد و کسب مجوزها از موسسات بین المللی ذکر کرد و گفت: تا این کار رخ ندهد هیچ کالایی را نمی توان در بازار ارائه کرد زیرا این کار پیچیده ای است و دسترسی به بازار و تولید کالای بازار پسند با استانداردهای جهانی خود نیازمند ظرفیت سازی خاصی است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: هر چند شرکت های دانش بنیان در کشور مجهز به برخی فناوری های خاص شده اند اما ورود به بازار بین المللی کار ساده ای نیست، اما با استفاده از تجربیات اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند می توان مسیری برای مبادلات فناورانه بین ایران و کشورهای دیگر به خصوص در حوزه اقیانوس هند فراهم کرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی اظهارامیدواری کرد این همکاری ها بین دو مجموعه از سطح تفاهمنامه فراتر رفته و دو مجموعه بتوانند به خصوص در حوزه گیاهان دارویی تعاملات بسیار مناسبی با هم داشته باشند.

جهاد دانشگاهی و کشورهای اقیانوس هند به یکدیگر متصل می‌شوند


رئیس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند نیز در این نشست ایجاد ارتباط بین کشورهای حوزه اقیانوس هند و افزایش توانمندی‌های آنها را از جمله توانمندی های این مرکز عنوان کرد و افزود: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی پروژه‌های مشترک اجرا کنیم.

محمدرضا سنجابی با تاکید بر ایجاد مراکز همکاری‌های منطقه‌ای بین جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند تصریح کرد: این مرکز در کشورهایی همچون چین، هندوستان و آفریقای جنوبی فعالیت دارد که یکی از دلایل عمده ایجاد همکاری دو مجموعه می‌تواند کمک به اتصال جهاددانشگاهی و به خصوص پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد به بازارهای کشورهای یادشده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های ارزشمندی که جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه گیاهان دارویی انجام داده، این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم از توانمندی‌های این نهاد به عنوان بازوی عملیاتی و شریک داخلی استفاده کنیم.

سنجابی در این نشست که با حضور معاونان آموزش و کارآفرینی، فرهنگی، تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی و ارائه گزارش آنها همراه بود، اظهار امیدواری کرد که بتوان هرچه بیشتر از نیروها و توانمدی‌های جهاددانشگاهی استفاده کرده تا از دوباره کاری در برخی کشورها جلوگیری کرد.

وی همچنین همکاری با جهاد دانشگاهی را به منظور انتقال فناوری به داخل کشور و همچنین انتقال فناوری داخلی به خارج از کشور را موجبات افتخار مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند دانست و گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه حلقه‌ واسطی برای ایجاد اتصال جهاددانشگاهی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند باشیم.

جهاد دانشگاهی و کشورهای اقیانوس هند به یکدیگر متصل می‌شوند

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاددانشگاهی نیز در ادامه این نشست در تشریح زمینه‌های همکاری در این تفاهمنامه اظهارکرد: با هماهنگی دفتر همکاری‌های چندجانبه اقتصادی وزارت امور خارجه و برگزاری جلسات کارشناسی، زمینه همکاری این نهاد با مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در حوزه‌های تقویت همکاری‌های علمی پژوهشی، آموزشی، انتقال فناوری، صدور خدمات علمی و صنعتی و حل چالش‌های کشورهای عضو اتحادیه فراهم شده است.
محمود پوربافرانی از حوزه‌های مهندسی و علوم پایه (صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، حفاری، سیستم‌های کنترل آلاینده هوا، مخابرات، حمل‌ونقل، نمک‌زدایی آب )، بهداشت و پزشکی (سلول درمانی، درمان سرطان، درمان ناباروری)، کشاورزی و صنایع غذایی؛ داروهای گیاهی و تولیدات و فرآورده‌های دارویی و آموزش (آموزش عالی، دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی و حرفه‌ای ) به‌عنوان زمینه‌های همکاری در این تفاهمنامه نام برد.

بر اساس این گزارش، توسعه و گسترش همکاری در آموزش‌های حرفه‌ای، تحقیقات و تکنولوژی بین طرفین؛روابط علمی و تکنولوژیکی و همچنین ارتقای پژوهش و تحقیقات در زمینه‌های علاقه‌مندی متقابل تحت قوانین و مقررات قابل‌اجرای طرفین؛همکاری مستقیم بین مؤسسات و مراکز تحقیقاتی فناوری پیشرفته، تبادل دانشمندان و محققان برای هدایت تحقیقات و پژوهش‌ها، تبادل اطلاعات در مورد فعالیت‌های تحقیقاتی در حال انجام، اتخاذ روش‌های علمی، ایجاد ارتباطات علمی برای توسعه پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و شکل‌های دیگری از همکاری‌های علمی و تکنولوژیکی مشترک طرفین از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha