انتظار ۳۷ روزه تهرانی‌ها برای یک روز هوای پاک

تهران بزرگ - ایرنا - هوای سالم مهم‌ترین الزام تنفس انسان‌ها است اما در سالیان اخیر به دلیل آلودگی هوا، مردم تهران کمتر از هوای پاک استشمام کرده‌اند زیرا اغلب روزهای پایتخت با آلودگی هوا و گرد و غبار همراه است به طوری پایتخت‌نشینان در طول سال به طور میانگین فقط چند روز هوای پاک را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خروجی آمارهای شرکت کیفیت کنترل هوای تهران نشان می‌دهد که فقط پنج روز هوای پاک در ۶ ماهه نخست سال جاری به ثبت رسیده که بر این اساس به طور متوسط در هر دوره ۳۷ روزه فقط یک روز پایتخت‌نشینان در هوای پاک نفس کشیدند.

هر روز آمارهایی از هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یا ناسالم برای همه افراد منتشر می شود، روزهای پاک در برخی سال‌ها به تعداد انگشتان دست است، به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۳ و با وجود اینکه میزان آلودگی در ۶ ماهه نخست سال جاری به حداقل می‌رسد مردم پایتخت فقط پنج روز هوای پاک تنفس کردند.

آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ نیز تهرانی‌ها فقط هشت روز در هوای پاک نفس کشیدند مابقی روزهایی با هوای قابل قبول، ناسالم و بسیار ناسالم بوده که در چنین شرایطی برخی محدودیت‌های تردد برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و عروقی و حتی بیماران تنفسی در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس مطالعات و تحقیقات دانشمندان، برای هر آلاینده یک حد مجاز تعریف می‌شود. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ آلاینده شاخص هوای تهران در روزهای سرد پایتخت است. این آلاینده دارای قطر ۲.۵ میکرون و یا کمتر هستند که تقریبا یک سی ام قطر موی انسان است و به عنوان ذرات ریز (fine) نیز شناخته می‌شوند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در زمینه هوای تهران قابل توجه است این است که پایتخت در ۶ ماهه نخست سال جاری وارونگی هوا را تجربه نمی‌کند زیرا با وارونگی هوا آلودگی هوا در فصل‌های پاییز و زمستان به بیشترین حد ممکن می‌رسد هوایی که در برخی مواقع حتی ممنوعیت تردد برای افراد بیمار و دارای مشکلات تنفسی اعمال می‌شود.

انتظار ۳۷ روزه تهرانی‌ها برای یک روز هوای پاک

آمارهای مربوط به هوای تهران در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا روز دوم مهرماه، پایتخت‌نشینان پنچ روز هوای پاک، ۱۲۲ روز هوای سالم، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس و ۲ روز هم ناسالم برای همه گروه‌های سنی جامعه را تجربه کردند.

بنابراین این آمارها نشان‌دهنده این موضوع است که تهرانی‌ها در طول سال فقط امکان تنفس در هوای پاک را در کمترین شرایط خواهند داشت و باقی روزها امکان استشمام در هوای ناسالم و سالم برای همه پایتخت‌نشینان فراهم است.

انتظار ۳۷ روزه تهرانی‌ها برای یک روز هوای پاک

سال ۱۴۰۲ چند روز هوا پاک بود

بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا روز دوم مهرماه هشت روز پاک، ۱۳۲ روز قابل قبول، ۴۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز ناسالم به ثبت رسیده است.

همچنین در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ طبق برخی آمارها ۲ روز پاک، ۹۵ روز قابل قبول، ۷۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، هشت روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم و ۲ روز خطرناک در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت به ثبت رسانده شده که همین موضوع نشان می‌دهد که در سال جاری وضعیت به نسبتا بهتری پیش‌بینی می‌شود.

آمارهای مربوط به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان‌دهنده این موضوع است که در سال ۱۴۰۲ و براساس روز شمار شاخص آلودگی در مجموع ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها به پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت اضافه شده است.

سنجش کیفی هوای تهران، پاک تا خطرناک

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران براساس برخی شاخصه‌های مرتبط با آلودگی هوا وضعیت هوای تهران را براساس چندین شاخص به چند بخش تقسیم کرده که از هوای پاک، قابل قبول، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه گروه‌های سنی، بسیار ناسالم و خطرناک شامل می‌شود.

انتظار ۳۷ روزه تهرانی‌ها برای یک روز هوای پاک

در همین راستا هوای تهران در چندین ایستگاه مختلف همانند دانشگاه شهید بهشتی منطقه ۱، شهرداری منطقه ۲، پاسداران منطقه ۳، دانشگاه علم و صنعت و شهرداری منطقه ۴، پونک منطقه ۵، ژئوفیزیک، تربیت مدرس و دانشگاه تهران منطقه ۶، ستاد بحران منطقه ۷، گلبرگ منطقه ۸، میدان فتح منطقه ۹، شهرداری و پارک رازی منطقه ۱۱، میدان امام خمینی منطقه ۱۲، سرخه حصار و پیروزی منطقه ۱۳، پارک شکوفه منطقه ۱۴، شهرداری منطقه ۱۵، پارک سلامت منطقه ۱۷، شادآباد منطقه ۱۸، شهرداری منطقه ۱۹، شهرداری و فرمانداری شهری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲۱، شهرداری، شهرک چشمه و وردآورد در منطقه ۲۲ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha