۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 923
کد خبر: 85604662
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشن بزرگ امت احمد؛ سنندج جلوه‌گاه وحدت شیعه و سنی

تهران- ایرنا- زادروز میلاد حضرت رسول (ص) از مهمترین رویدادهای مبارک جهان اسلام است که شیعه و سنی در شهرهای مختلف ایران در کنار هم جشن می‌گیرند، این روز فرخنده در سنندج جلوه‌گاه وحدت و نمادی از جشن و مهمانی برای «امت احمد» است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، روز شنبه ۱۷ ربیع الاول زادروز پیامبر نور و رحمت روز ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام، محمد (ص) بود؛ آسمان سنندج، آبی‌تر از همیشه بود؛ هوای شهر عطر وحدت و برادری می‌داد. «مهمانی بزرگ امت احمد» در دومین سال برگزاری، باشکوه‌تر از پارسال برگزار شد و سنندج، باسخاوت و میهمان‌نوازی، همپای دیگر نقاط ایران، میزبان این رویداد بزرگ اسلامی بود. این شهر، بار دیگر ثابت کرد که قلب کردستان نه‌تنها برای مردمش، بلکه برای تمام مسلمانان از هر قوم و مذهب، می‌تپد.

جشن بزرگ امت احمد؛ سنندج جلوگاه وحدت شیعه و سنی

از همان صبح زود، شور و اشتیاق در شهر موج می‌زد. مردم از شهرهای مختلف و از اقشار گوناگون، شیعه و سنی، دور هم گردآمده بودند تا در این خوان کریمانه احمدی حضور یابند. در میدان اصلی شهر، جمعیتی انبوه با لباس‌های سنتی زیبا و رنگارنگ گردهم آمده‌اند. چهره‌های شاد و لبخندهای پر از مهربانی در کنار هم تصویری از وحدت و همدلی ساخته بود. از هر گوشه‌ و کنار عطر غذاهای محلی و شمیم گل‌ها به مشام می‌رسید و دراین‌ بین، نوای دل‌نشین مولودی‌خوانی دل‌ها را به پرواز درمی‌آورد.

جشن بزرگ امت احمد؛ سنندج جلوگاه وحدت شیعه و سنی

غرفه‌های پذیرایی و موکب اهل تسنن و شیعیان در کنار یکدیگر، صحنه‌هایی ناب از همبستگی را به نمایش گذاشته بودند. هرکس با افتخار از فرهنگ و آداب‌ورسوم دیار خود سخن می‌گفت و هم‌زمان، از تفاوت‌ها عبور کرده و بر نقاط مشترک دینی و معنوی متمرکز می‌شد. در یکی از این غرفه‌ها، جمعی از علمای شیعه و سنی با یکدیگر نشسته بودند و در مورد راهکارهای عملی برای تقویت همبستگی اسلامی بحث و گفت‌وگو می‌کردند. این گفت‌وگوها نشان از این داشت که اسلام، دین وحدت است، نه تفرقه.

گروه کودک «مل‌مل و رنگین‌کمان» نیز با حرکات شاد و بازی‌های جذاب، فضای جشن را پر از انرژی کرده بودند.

یکی از جذاب‌ترین موقعیت‌ها، حضور موکبی از خراسان جنوبی بود که با عشق و محبت به نبی اکرم (ص) در سنندج میزبان علاقه‌مندان شد. این موکب، با سفره‌ای رنگین از غذاهای سنتی و محلی، همه را به‌دور خود جمع کرده و مردم با صفا و صمیمیت، غذاها را تقسیم می‌کردند.

برنامه‌های مراسم نیز بسیار متنوع بود. از اجرای گروه‌های سرود و تواشیح که با صدایی گرم آیات قرآن را با لحنی روح‌نواز می‌خواندند تا نمایشگاه‌های فرهنگی و مذهبی که هرکدام به نحوی ارزش‌های اسلامی و نقش آن‌ها در زندگی روزمره را یادآوری می‌کردند. یکی از بخش‌های جذاب مراسم، مولودی‌خوانی محمدرضا نوشه‌ور و رضا هلالی بود که همه را به عشق به پیامبر (ص) دعوت می‌کرد.

جشن بزرگ امت احمد؛ سنندج جلوگاه وحدت شیعه و سنی

حضور هنرمندان و بازیگران سریال محبوب «نون خ» مانند فرشید گویلی، علی مسعودی (علی مشهدی) و علی صالحی به این مراسم رنگ و بویی خاص بخشید. علی صالحی با ابراز خوشحالی از حضور در سنندج گفت: «خیلی خوشحالم که در کنار مردم عزیز کردستان هستم؛ مردمی که به خاطر غیرت و دلاوری‌اشان در هشت سال دفاع مقدس، شایسته احترام هستند. خوشحالم که در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) در کنار مردم کرد زبان هستم.»

باگذشت زمان، نور چراغ‌ها به‌تدریج میدان را روشن‌تر می‌کرد و شور و نشاط در فضا افزایش می‌یافت. اجرای برنامه‌های زنده توسط مرتضی حسینی و حامد سلطانی، فضای جشن را پر از انرژی کرد. آنها با شور و حرارت، حاضرین را به وجد می‌آوردند و دقایقی شاد را رقم می‌زدند.

جشن بزرگ امت احمد؛ سنندج جلوگاه وحدت شیعه و سنی

شبی که به پایان نزدیک می‌شد، صدای آهنگ‌های محمد اصفهانی، فرزاد فرخ و پیام عزیزی، مانند نغمه‌ای دلنشین در دل شب پیچید. صدای آوازها، نورهای رقصان و چهره‌های خندان، همگی نشانه‌هایی از این بودند که عشق به پیامبر (ص) در قلب‌ها زنده است و روح وحدت در این سرزمین جاری.

مهمانی بزرگ امت احمد در سنندج، نه فقط یک جشن بلکه یک روایت زنده از عشق، وحدت و همدلی میان مسلمانان بود؛ روزی که در سایه محبت پیامبر (ص)، همه ما به یک خانواده بزرگ تبدیل شدیم و نشان دادیم که در دنیای امروز، می‌توانیم با هم زندگی کنیم و در کنار هم به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر قدم برداریم. سنندج، با این مهمانی بزرگ، نه‌تنها قلب کردستان، بلکه قلب ایران را به تپش واداشت و یادآور شد که وحدت، میوه‌ای شیرین و ارزشمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha