سردشت پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در سال آبی گذشته شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: سردشت با ثبت ۷۲۶ میلی‌متر بارندگی در سال آبی گذشته، پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی بود.

اردلان محمدپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان بارش های سال آبی گذشته در سردشت ۱۱ درصد از میزان بارندگی سال قبل از آن بیشتر و چهار درصد کمتر از نرمال بود و پیرانشهر هم با ۴۹۲ میلی‌متر در جایگاه دوم قرار داشت.

وی اضافه کرد: شوط با ۲۱۵ میلی‌متر بارندگی کمترین میزان بارش استان را در سال آبی گذشته به خود اختصاص داد و بارش های این شهرستان در مقایسه با سال قبل بدون تغییر و در مقایسه با بلند مدت سه درصد کاهش پیدا کرده بود.

رییس اداره هواشناسی مهاباد در خصوص میانگین بارش‌های استان نیز گفت: در سال گذشته به طور میانگین ۳۳۹ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شد که در مقایسه با ۲۹۳ میلی‌متر بارندگی سال قبل از آن ۱۶ درصد بیشتر شده ولی در مقایسه با میانگین بلند مدت چهار درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سال آبی (زراعی) از اول مهر هر سال شروع و به آخر شهریور سال بعد از آن ختم می شود اظهار کرد: در شهرستان مهاباد نیز در این مدت ۲۸۶ میلی‌متر بارندگی ثبت شد که در مقایسه با سال قبل از آن برابر و ۲۹ درصد کمتر از میانگین بلند مدت این شهرستان بود.

محمدپور با اشاره به افزایش پنج درجه‌ای دمای هوا گفت: این روند افزایش دمای هوا که با جوی پایدار همراه است تا پایان هفته جاری در استان تداوم دارد و در این مدت پدیده غالب وزش باد در بعد ازظهرها خواهد بود.

وی با اشاره به بارش باران در برخی مناطق استان در شبانه روز گذشته اضافه کرد: در این مدت بیشترین بارش استان در سلماس ۳.۱ میلی‌متر، پیرانشهر ۲.۸ میلی‌متر، اشنویه ۱.۵ میلی‌متر، خوی ۱.۳ میلی‌متر، نقده ۱.۲ میلی‌متر، ارومیه، تکاب و سردشت نیز کمتر از یک میلی‌متر ثبت شد.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در شبانه‌روز گذشته چالدران با دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین و بوکان با حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهر آذربایجان‌غربی بودند و در این مدت دمای هوای مهاباد یا پنج درجه کاهش بین ۱۳ و ۲۲ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

به گزارش ایرنا، ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha