گلستان در انتظار استاندار بومی، توانمند و همگرا با دولت وفاق ملی

گرگان- ایرنا- مطالبه گلستانی‌ها از دولت چهاردهم، انتخاب استاندار بومی، توانمند، متخصص، عملگرا و همراه با دولت وفاق ملی است تا گلستانِ سرسبز اما خمیده زیر بار مشکلات بتواند طعم شیرین توسعه را بچشد.

به گزارش ایرنا، گلستان برای رسیدن به قله رفیع توسعه، به استاندار توانمند و مدیران دلسوز نیاز دارد، گرچه پس از تشکیل استان گلستان و تفکیک آن از مازندران، این استان نوپا در برخی موضوعات توسعه را تجربه کرد اما این مساله باعث نشده که عقب‌ماندگی‌های ناشی از تبعیض، جدل‌های بی‌اثر سیاسی و ناکارآمدی برخی مدیران دولت‌های گذشته جبران شود.

مهم‌ترین اصل در ایستگاه دولت چهاردهم انتخاب استانداری توانمند، همه‌جانبه‌گر و همراه با سیاست‌های دولت است که بتواند مهمترین انتظار رییس جمهور یعنی وفاق ملی را در این خطه شمالی عملیاتی کند.

گلستانی‌ها انتظار دارند استاندار آینده به دور از سیاست‌زدگی، رانت و فامیل‌بازی از همه ظرفیت‌های استان و نیروهای متخصص و نخبه استفاده کند و بتواند مسائل پیش‌روی استان از جمله طرح گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده، پتروشیمی، اینچه‌برون‌ و منطقه‌آزاد که مورد تاکید همیشگی مردم است را به سر منزل مقصود برساند.

گرچه هر گلستان برای رسیدن به پیشرفت و توسعه به پیش‌شرط‌های زیادی نیاز دارد اما استاندار می‌تواند با چینش صحیح، سایر مدیران استان را در یک راهبرد صحیح به کارگیری کند.

یکی از انتظارات آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، اجرای پروژه‌های بزرگ و محوری در استان است و همواره به استانداران تاکید کرده که از اجرای پروژه‌های کوچک و فرمایشی که گلستان را به آن توسعه لازم‌ نمی‌رساند فاصله بگیرند در همین راستا انتخاب استاندار توانمند، متخصص و آشنا به معضلات و مشکلات گلستان می‌تواند راهگشا باشد؛ استانداری که بتواند اقتصاد استان را تکان دهد و چشم‌اندازی برای این بخش در نظر بگیرد.

استان گلستان به سرزمین اقوام شهره است و قومیت‌های گوناگون و مردم شیعه و سنی در کمال آرامش کنار یکدیگر زندگی می‌کنند که همگی خواهان انتخاب استانداری هستند که مُنادی وحدت باشد، شعار دولت چهاردهم یعنی وفاق ملی را در عمل پیاده کند، پای درددل مردم بنشیند و برای دفاع از حقوق مردم استان سر از پا نشناسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تشریح شاخصه‌های استاندار گفت: استان گلستان نیاز به استانداری دارد که از تجارب استانداران قبلی استفاده کند، به دور از سیاست‌زدگی و با نگاه اجرایی وارد میدان شود و از همه نخبگان و فرهیختگان استفاده کند.

رحمت‌الله نوروزی خواستار پیگیری پروژه‌های برزمین مانده گلستان شد و افزود: استاندار آینده باید پروژه‌های بلاتکلیف را پیگیری کند و پروژه‌هایی مانند پتروشیمی، منطقه آزاد اینچه‌برون و آشوراده را که در دولت قبل پیگیری شد به نتیجه برساند.

وی نبود سرمایه‌گذاران بزرگ را ضعف اصلی گلستان دانست و افزود: صنایع گلستان کوچک است و این استان نیاز به صنایع یزرگ دارد که استاندار آینده باید بتواند از توان دولت در حوزه سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی استفاده کند.

گلستان در انتظار استاندار بومی، توانمند و همگرا با دولت وفاق ملی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی منطقه آزاد اینچه‌برون را یک فرصت ارزشمند برای گلستان برشمرد و یادآور شد: با توجه به پیچیدگی روابط با غرب، کشورهای شرق ظرفیت ارزشمندی برای ایران است تا بتوانیم بازارهای آسیای میانه تا چین را در دست بگیریم.

نوروزی به مزیت‌ و ظرفیت‌های گلستان اشاره کرد و متذکر شد: استاندار باید با آسیب‌شناسی و براساس سند بالادستی و آمایش و سند کارگروه اشتغال، مزیت‌های استان را اولویت‌بندی کند.

وی با بیان اینکه گلستان در بخش کشاورزی، گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع تبدیلی ظرفیت‌های زیادی دارد یادآور شد: اقتصاد، معیشت و اشتغال مردم گلستان بر پایه کشاورزی است و باید در این بخش برنامه‌ریزی شود، گلستان مشکل آب و برق دارد و این مساله بخش‌های زیادی از جمله کشاورزی را به چالش می‌کشاند.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی رفع تنش آبی را یکی از مطالبات مهم مردم گلستان برشمرد و تاکید کرد: انتظار ما از استاندار آینده، پیگیری مصوبات قبلی و پروژه‌های برزمین مانده مانند پتروشیمی است.

نوروزی با بیان اینکه انرژی استاندار باید استفاده از همه فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها برای توسعه و پیشرفت گلستان باشد، تصریح کرد: کاغذبازی اداری همواره به استان گلستان آسیب زده که انتظار ما از استاندار آینده برداشتن گام‌های موثر برای رفع این مشکل است تا سرمایه‌گذاران با آسودگی خیال گلستان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: گلستان جزو استان‌های محروم کشور است که در زمینه‌های گوناگون مانند کشاورزی، صنعت، تولید، کشاورزی و دیگر بخش‌ها عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد.

رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه گلستان به عنوان یک استان کشاورزی از رونق بخش صنعت و حتی صنایع تبدیلی کشاورزی جا مانده است، افزود: گرچه در هشت سال اخیر اقدامات زیرساختی در گلستان انجام شده اما هنوز کافی نیست و استاندار آینده باید به این مساله توجه کند.

گلستان در انتظار استاندار بومی، توانمند و همگرا با دولت وفاق ملی

وی انتخاب استاندار مردمی را نیاز استان گلستان برشمرد و افزود: گلستان یک استان محروم و پایتخت اقوام است و مراجعه مردم به مسوولان بالا است و به‌همین دلیل استاندار آینده باید مردمی باشد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی پتروشیمی گلستان یکی از مطالبات ما از استاندار آینده است، تصریح کرد: برای خروج این پروژه از بلاتکلیفی در چهار سال قبل اقدامات خوبی انجام شد اما باید به ثمر برسد.

سنگدوینی با بیان اینکه اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده می‌تواند به اقتصاد گلستان رونق ببخشد، افزود: اقتصاد مساله بسیار مهمی است لذا اولویت اول استاندار آینده باید پویایی اقتصاد گلستان و ورود سرمایه‌گذاران به این استان باشد.

وی تداوم لایروبی خلیج گرگان را بسیار مهم خواند و گفت: تاکنون نیمی از کار در خلیج گرگان انجام شده که مابقی آن باید تکمیل شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی منطقه آزاد اینچه‌برون، نیروگاه علی آبادکتول، رفع تنش آبی و تکمیل سد نرماب و شیرین‌سازی آب دریا، ساخت تله‌کابین گرگان و علی‌آبادکتول، شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک، تقویت زیرساخت‌های بخش درمان و تکمیل بیمارستان‌های استان را از جمله مهم‌ترین مطالبات از استاندار آینده اعلام کرد.

سنگدوینی انتخاب استاندار متخصص، کارآمد و دارای سابقه کار اجرایی را ضروری خواند و افزود: باید اصلاح‌طلب و اصولگرا را کنار زد و فردی کارآمد را به منصب استانداری نشاند، استاندار و دیگر مدیران باید مردمدار باشند و احترام به مردم و رفع مشکلات آنان را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: داشتن تفکر اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نباید معیار انتخاب مدیران باشد مردم هم دیگر چنین مساله‌ای را برنمی‌تابند و از این حرف‌ها خسته شدند، هر کسی که دغدغه خدمت به مردم را دارد باید فقط برای مردم قدم بردارد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر مدیری که سیاسی فکر کند شکست می‌خورد، تاکید کرد: اگر استاندار بومی برای گلستان انتخاب شود با شرایط استان و مردم آن شناخت بیشتری دارد لذا بهتر است اما باید ویژگی‌ها و شاخص‌هایی که عنوان کردم را داشته باشد و از حاشیه بپرهیزد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایرنا گفت: استاندار باید درد مردم را بداند، با نماینده ولی فقیه در استان و دیگر مسوولان تفاهم داشته باشد و از سیاست‌زدگی بپرهیزد.

گلستان در انتظار استاندار بومی، توانمند و همگرا با دولت وفاق ملی

عبدالغفور امانزاده بیان کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان یکی از مطالبات جدی ما از استاندار آینده است، استاندار نباید افراد شایسته و فرهیخته را به بهانه قومیت یا مذهب کنار بگذارد.

وی با بیان اینکه استاندار باید کمبودها و چالش‌های استان را بشناسد و برای حل آن برنامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: استاندار همانند رییس جمهور یک استان است که باید نسبت به موضوعات مختلف اشراف و رصد داشته باشد و در استان ارتباط خوب و تنگاتنگی با نماینده ولی فقیه در استان و مجمع نمایندگان و در سطح ملی نیز ارتباط قوی برای جذب اعتبارات و مطالبه‌گری داشته باشد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی طرح‌های برزمین‌مانده را اولین گام استاندار آینده برشمرد و هر استانداری که به درد استان بخورد و با مشکلات گلستان آشنا باشد بهتر است لذا پیشنهاد ما انتخاب استاندار بومی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با بیان اینکه استاندار نفر اول دولت و حاکمیت استان است، تاکید کرد: استاندار باید از تجربیات لازم برخوردار باشد و اگر سابقه اجرایی نداشته باشد و پس از یک سال تازه با رسالت و ماموریت‌های حوزه کاری خود آشنا شود مردم ضرر می‌کنند.

امیر یوسفی با اشاره به اینکه استاندار در انتخاب و چینش مدیران سهم به سزایی دارد، بیان کرد: استاندار باید نگاه عدالت‌محور به تمامی نقاط استان داشته باشد، استاندار نباید مدیران را از یک منطقه خاص انتخاب کند که در انتهای دولت و پایان مسوولیتش و آمدن یک مجموعه جدید، دیگر در دسترس نباشند و یا نسبت به آن دستگاه اجرایی غریبه باشند.

گلستان در انتظار استاندار بومی، توانمند و همگرا با دولت وفاق ملی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه برخی مدیران موجب عقب‌ماندگی گلستان شدند، متذکر شد: باید کسی بر کرسی استانداری بنشیند که سابقه کار اجرایی در وزارت کشور داشته باشد و نسبت به مدیریت استان و کار در استانداری مطلع و آگاه باشد، در گذشته افرادی به عنوان استاندار انتخاب شدند که اطلاعات لازم را در این زمینه نداشتند و همین مساله، عقب‌ماندگی استان گلستان و دیگر استان‌ها را دوچندان کرد.

یوسفی بیان کرد: برخی مدیران گلستان در گذشته نه تنها در رفع موانع استان ناتوان بودند بلکه با تصمیمات غلط خود، مانع هم ایجاد کردند لذا باید فردی توانمند بر مسند استانداری بنشیند که بتواند در مدیریت کلان تصمیمات درست بگیرد.

وی خواستار پیگیری مشکلات بخش خصوصی از استاندار آینده شد و گفت: انتخاب استاندار باید با نگاه توسعه و برداشتن مشکلات و چالش‌ها از پیش پای مردم باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه درآمد استان از بخش کشاورزی است اما هنوز در این بخش با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، تصریح کرد: پیشرفت استان‌های همجوار با گلستان قابل‌مقایسه نیست، این استان نه تنها در حوزه کشاورزی که در بخش‌های دیگر از جمله گردشگری نیز با مشکلاتی مواجه است که باید برای حل آنها اقدام کرد.

وی تعیین تکلیف منطقه آزاد اینچه‌برون، شیرین‌سازی آب دریا، راه‌اندازی خط ریلی راه‌آهن، پتروشیمی، رونق کارخانجات صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، تلاش برای جذب سرمایه‌گذار را از ماموریت‌های مهم استاندار آینده برشمرد و گفت: باید به گردشگری استان توجه ویژه شود.

به گزارش ایرنا، این روزها نام افراد مختلفی از جناح‌ها، احزاب و اقوام برای کرسی استاندار گلستان مطرح است و لیست‌های مختلفی در فضای مجازی دست به دست می‌شود اما فارغ از نام افراد، احزاب و سیاسیون استان گلستان متفق‌القول بیان می‌کنند کسی باید بر کرسی استانداری گلستان بشیند که بتواند شکاف جریانات سیاسی را کنار بزند و مهم‌ترین شعار دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم یعنی وفاق ملی را عملیاتی کند.

در استان گلستان علاوه‌بر وجود گرایش‌های سیاسی و احزاب مختلف، بیش از ۱۶ قوم زندگی می‌کنند و استاندار آینده باید بتواند در راستای تحقق آرمان‌ها و اهداف دولت چهاردهم گام بردارد و منادی وحدت در گلستان باشد.

از سویی دیگر کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند با توجه به مسائل و مشکلات استان، دولت چهاردهم باید از افراد باانگیزه و باتجربه در این مسوولیت استفاده کند.

حال با این تفاسیر، شما بگویید چه کسی استاندار گلستان می‌شود؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha